کد خبر: ۵۲۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه تا به امروز ۶۷ فقره از قراردادهای بهره‌برداری از جنگل‌های هیرکانی متوقف شده است گفت: این رقم ۶۲ درصد مساحت جنگل‌های تحت بهره‌برداری بالغ بر ۵۸۰ هزار هکتار را شامل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، خداکرم جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در کارگاه ظرفیت‌سازی برای تدوین برنامه‌های مدیریت پایدار جنگل با حضور شرکت‌کنندگان بین‌المللی در تهران اظهار کرد: ایران با مساحتی بالغ بر 165 میلیون هکتار هفدهمین کشور پهناور جهان به حساب می‌آید که بخش عمده خاک سرزمین آن در سیطره و قلمرو مناطق خشک و بیابانی واقع شده و دارای محدودیت‌ها و شکنندگی‌های اکوسیستمی است.

وی افزود: میزان بارندگی بلندمدت در ایران یک سوم جهان و میزان تبخیر آن 3 برابر میانگین‌های جهانی است که به دلیل موقعیت‌ خاص جغرافیایی و ارتفاعی و برخورداری از شرایط 11 اقلیم از 13 اقلیم موجود در دنیا تنوع بالای اکولوژیکی دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بیش از 8 هزار گونه گیاهی مشتمل بر 2 هزار گونه اندامیک گیاهی خاص ایران و 1200 گونه جانوری در گستره کشور دلیلی بر این ادعای بالای اکولوژیک در ایران است که این تعداد گونه بیش از گونه‌های گیاهی موجود در کل قاره اروپا است.

جلالی تصریح کرد: 8.5 درصد کشور را جنگل، 51 درصد آن را مرتع، 19 درصد آن را بیابان، 11 درصد آن را اراضی کشاورزی و بقیه را شهرها،‌ روستاها تشکیل داده است.

وی گفت: جنگل‌های ایران دارای 5 منطقه رویشی است که شامل مناطق رویشی هیرکانی در مناطق ساحل جنوبی  دریای خزر، رویشی ارسبارانی در غرب دریای خزر، رویشی زاگرسی در غرب و جنوب غرب ایران، رویشی ایران و تورانی در مرکز و شرق و شمال شرق ایران و منطقه رویشی خلیج فارس و عمان در نوار ساحلی خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد.

رئیس سازمان جنگل‌ها ادامه داد: سطح جنگل‌های ایران حدود 14.3 میلیون هکتار با درجه انبوهی بازمانده عصر یخبندان به عنوان مادر جنگل‌های پهن برگ اروپا مطرح بوده و واجد ارزش و معیارهای میراث طبیعی جهان است.

62 درصد مساحت جنگل‌های تحت بهره‌برداری از گردونه استفاده خارج شد 

جلالی با تاکید بر اینکه ایران به عنوان یکی از اعضای جامعه جهانی متعهد به کنوانسیون‌های زیست محیطی از قبیل تغییرات اقلیمی، تنوع زیستی و مقابله با بیابان‌زایی است گفت: تمامی سعی خود را برای حفاظت و صیانت از جنگل‌های کشور معمول می‌داریم که از جمله آن می‌توان به اقدام بزرگ و ابتکاری در اعمال ممنوعیت در بهره‌برداریهای تجاری و صنعتی از جنگل‌های هیرکانی در راستای توجه به ابعاد حیاتی اکولوژی این جنگل‌ها برای حفظ منابع آب و خاک، بهداشت و سلامت، اکوتوریست و شاخص‌های توسعه پایدار با وجود مشکلات اشتغال و صنایع وابسته در کوتاه مدت اشاره کنم.

وی تصریح کرد: اقدامات اساسی و کم‌نظیری در این ارتباط انجام شده است به طوریکه می‌توان به موضوع استراحت جنگل‌ها و لغو 67 فقره تاکنون در مساحتی بالغ بر 62 درصد جنگل‌های تحت بهره‌برداری در وسعت 580 هزار هکتار اشاره کرد که تا پایان سال کلیه قراردادهای بهره‌برداری در این مناطق لغو می‌شود.

وی با اشاره به اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با جنگل برای ارتقاء حفاظت و جلوگیری از تغییر کاربری جنگل‌ها و منابع طبیعی گفت: توجه به تنوع‌بخشی منابع، تدوین برنامه اقدام ملی جنگل، ترویج استفاده از انرژی‌های نو با هدف کاهش مصرف چوب از جمله این موارد است.

جلالی با تاکید بر رویکرد جنگل‌های مشارکتی، توسعه زراعت چوب با استفاده از گونه‌های سریع‌الرشد و سازگار به شوری و خشکی در کشور گفت: به دنبال افزایش سرانه سبز هر ایرانی در کنار توسعه اقدامات آبخیزداری و بیابان‌زدایی هستیم که تامین منابع مالی مورد نیاز از طریق جلب مشارکت‌های مردم و سایر دستگاههای مرتبط انجام می‌شود.

وی با اشاره به همکاریهای مناسب بین‌المللی ایران در حوزه جنگل گفت: باعث افتخار است که بگوییم توانسته‌ایم از طریق تعامل با وزارت امورخارجه و آژانس‌های تخصصی بین‌المللی سازمان ملل همچون برنامه امور ملل متحد و سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نسبت به تدوین حدود 10 پروژه بزرگ بین‌المللی در مقیاسی بزرگ اقدام کنیم.

وی یادآور شد که با وجود تلاشهای صورت گرفته توسط جامعه جهانی در دو دهه گذشته تخریب جنگل‌ها و جنگل‌زدایی در سطح هشداردهنده‌ای در حال گسترش است به طوریکه شاخص غلظت گازهای گلخانه‌ای به طور مستمر افزایش می‌یابد.

جلالی تصریح کرد: در معاهده کاری به نقش جنگل‌ها در کاهش گازهای گلخانه‌ای اشاره شده است به طوریکه در ماده 5 آن توافقنامه از اعضای متعهد خواسته شده که اقدامات خود را در جهت بهبود منابع جذب گازهای گلخانه‌ای از جمله جنگل‌ها انجام دهند. 

وی افزود: به منظور مقابله با گرمایش جهانی از کشورها خواسته شده که اقدام به کنترل تخریب جنگل ها و اعمال مدیریت بهتر در جنگل‌های موجود و احیای جنگل‌های مخروبه کنند.

وی در پایان با تاکید بر ظرفیت بالای ایران در زمینه تقویت منابع طبیعی گفت: موضوع جنگل بخش جدایی‌ناپذیر از سرنوشت مشترک بشر امروز است که مایلیم که مراتب آمادگی خود را برای همکاری با جامعه جهانی برای تحقق مدیریت پایدار جنگل‌ها اعلام کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: