کد خبر: ۵۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۵
30نماد متوقف به زودي به تالار شیشه ای بازمي‌گردند؛
وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اين که تمرکز بر بازار سرمايه، راه‌حل کاهش بنگاه‌داري بانک‌ها است، از موافقت اين وزارتخانه با عرضه نفت در بورس انرژي خبر داد.
«نفت» رسما وارد بورس انرژی شد
وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اين که تمرکز بر بازار سرمايه، راه‌حل کاهش بنگاه‌داري بانک‌ها است، از موافقت اين وزارتخانه با عرضه نفت در بورس انرژي خبر داد.
وزير امور اقتصادي و دارايي در نشست خود با مديران ارکان بازار سرمايه، با بيان اينکه نگاه دولت به بازار سهام ناگزير مثبت است، تصريح کرد: همه در دولت به وحدت نظر رسيده‌اند که روند بازار سرمايه مثبت و شفاف است و معاملات جاري در آن هم به لحاظ فقهي هيچ‌گونه مشکلي ندارد و با شرع منطبق است.
مسعود کرباسيان با اشاره به اينکه بازار سرمايه کار خود را به آرامي‌انجام مي‌دهد و من نگراني نسبت به اين بازار ندارم افزود: از مدت‌ها پيش مي‌خواستم از سازمان بورس و اوراق بهادار بازديدي داشته باشم که دغدغه‌ها و مشکلات ساير بخش‌هاي اقتصادي اين فرصت را به من نداد، اما در آينده نزديک حتما در سازمان بورس حضور خواهم يافت تا از نزديک در جريان فعاليت‌ها و عملکرد بازار سرمايه قرار بگيرم.
وي در ادامه با بيان اين که در شرايطي هستيم که نقش بازارسرمايه بسيار پراهميت است اذعان داشت: هر زماني که در کشور بحث از اقتصاد و سرمايه گذاري مي‌شود، تمام توجهات به سمت بازار پول و بانک‌ها است.
*تمرکز بر بازار سرمايه، راه‌حل کاهش بنگاه‌داري بانک‌ها
وزير امور اقتصادي و دارايي در ادامه گفت: براي اينکه بتوانيم بنگاه داري را به حداقل برسانيم بايد تمرکزمان را بر بازار سرمايه معطوف کنيم. بنابراين در اين زمينه توقع داريم بازار سهام کمک‌هاي لازم را داشته باشد تا اين فرايند به نحو احسنت انجام شود.
وي تاکيد کرد: طبق بند ب ماده 16 قانون رفع موانع توليد، بانک‌ها بايد تا خرداد 97 دست از بنگاه داري بردارند .
*بازار سرمايه براي تامين مالي پروژه‌ها و توسعه کشور دست بجنباند
وزير امور اقتصادي و دارايي همچنين با بيان اينکه بازار سرمايه منابع کشور را به سمت مولد اقتصادي مي‌برد، افزود: توقع جدي من اين است که بازار سرمايه نقش اصلي را در تامين مالي پروژه‌ها و توسعه کشور به عهده داشته باشد.
وي همچنين با اشاره به موضوع حاکميت شرکتي و بيان اين مطلب که اصلي‌ترين محل اجراي حاکميت شرکتي، شرکت‌هاي بورسي است اظهار داشت: يکي از اولويت‌هاي اصلي رئيس جمهور، بحث حاکميت شرکتي است و توقع من اين است که بازار سرمايه اين موضوع را با جديت تا رسيدن به نتيجه دنبال کند.
کرباسيان در ادامه از موافقت وزارت اقتصاد با عرضه نفت در بورس انرژي خبر داد و گفت: البته وزير نفت هم موافقت خود با اين موضوع را اعلام کرده و چارچوب‌ها نيز تعيين شده است و تنها برخي ابهامات در شيوه‌هاي اجرايي آن باقي مانده که پس از نهايي شدن آن، اين اتفاق رخ خواهد داد.
در پايان وزير امور اقتصادي و دارايي به تک نرخي شدن ارز اشاره کرد و گفت: دولت به دنبال تکانه‌هاي اقتصادي ناشي از قيمت ارز نيست بلکه مسيوليت ما ثبات اقتصادي و تقويت پول ملي است.
*۳۰ نماد متوقف به زودي به بورس بازمي‌گردند
همچنين شاپور محمدي در اين ديدار، با اشاره به فعاليت‌هاي اخير اين سازمان گفت: دستورالعمل پذيرش اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس، دستورالعمل نحوه انجام معاملات و دستورالعمل افشا اطلاعات اصلاح شده و به زودي موضوع زمان توقف در محدوده زماني 60 تا 90 دقيقه در مورد عموم نمادها اجرا مي‌شود.
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: همچنين اين سازمان مصوبه اي در خصوص 30نماد متوقف بورسي داشته و با اصلاح قوانين، نمادها با ذکر شروطي خاص به زودي بازگشايي مي‌شوند.
وي در خصوص راه‌اندازي صندوق تثبيت بازار سرمايه نيز گفت: راه‌اندازي اين صندوق در مدت اخير انجام شده است. در همين خصوص طي دو هفته گذشته صندوق تثبيت بازار سرمايه مطابق ماده 28 قانون رفع موانع توليد، به وظيفه خود عمل کرد.
رييس سازمان بورس با بيان اينکه براي اولين بار در تاريخ بازار سرمايه صندوق تثبيت با پشتوانه قانون وارد ثبات بخشي به بازار سرمايه شده است، اضافه کرد: در شرايطي که در طي مدت گذشته پيش بيني مي‌شد جريانات سياسي بازار را با کنش منفي همراه کند، اما رفتار منطقي بازار و عملکرد قانوني اين صندوق توانست ريسک را کنترل کرد.
محمدي به پذيرش مجدد اوراق خزانه اسلامي‌اشاره کرد و يکي ديگر از فعاليت‌هاي اخير سازمان بورس را اصلاح و تدوين کارمزدها ناشي از معاملات برشمرد و گفت: در حال حاضر کارمزد معاملات تا حد زيادي کاهش يافته که اين موضوع به افزايش رونق معاملات و روان تر شدن بازار کمک شاياني مي‌کند.
*رشد کدهاي معاملاتي در بورس انرژي پس از برجام
در ادامه اين نشست، مديرعامل بورس انرژي نيز در خصوص روند معاملات اين بازار گفت: شرکت توزيع نيرو و 14 شرکت بازرگاني و کليه مصرف کنندگان بالاي 5 مگاوات برق، مکلف به استفاده و معامله از طريق بورس انرژي هستند.
سيد علي حسيني ادامه داد: 412 خريدار داخلي و 201 خريدار بين الملل در بازار فيزيکي بورس انرژي وجود دارد.
وي با اشاره به افزايش مشتريان خارجي از ابتداي تأسيس اين بازار گفت: در سال 92 که نخستين سال فعاليت بورس انرژي بود اين بازار با 10 خريدار خارجي فعاليت خود را آغاز کرد.
حسيني اضافه کرد: در سال 93 نيز تعداد 20 خريدار خارجي افزوده شد که در سال 94 تعداد خريداران خارجي به 31 عدد رسيد. در سال 95 هم اين آمار به عدد 84 افزايش يافت و در سال 96 نيز آمار خارجي‌ها در بورس انرژي به 56 خريدار رسيد.
مديرعامل بورس انرژي همچنين به روند معاملات در اين بازار پس از برجام اشاره داشت و افزود: در سال 95 با به ثمر رسيدن برجام، خريداران خارجي زيادي به بورس انرژي جذب شدند و کد معاملاتي دريافت کردند که در اين بين، 22 کشور مقصد صادراتي اصلي بورس انرژي را شامل شدند.
وي در پايان به ترکيب معاملات بورس انرژي اشاره کرد و گفت: 61 درصد معاملات در بورس انرژي مربوط به معاملات نفت، گاز و پتروشيمي‌است و 22 درصد مربوط به اوراق تأمين مالي و 15 درصد مربوط به معاملات برق است.
*رشد شاخص فرابورس
مديرعامل شرکت فرابورس ايران نيز در اين نشست گزارشي در خصوص عملکرد شرکت فرابورس ارائه داد و با اشاره به رشد شاخص فرابورس گفت: بازدهي فرابورس در سال 2016 به استناد آمار فدراسيون جهاني بورس‌ها، بسيار مطلوب بوده، به طوري که ايران رتبه هشتم را در ميان 74 بورس جهاني داشته است. همچنين در ميان 11 بورس منطقه ايران جايگاه سوم را داشته است که حاکي از موفقيت اين بازار طي مدت اخير است.
امير‌هاموني در ادامه بيان کرد: سال گذشته در فرابورس 46 هزار ميليارد تومان معامله صورت گرفته است. امسال نيز در 6 ماهه نخست سال، حدود 18 هزار و 900 ميليارد تومان معامله انجام شده که پيش بيني مي‌شود اين رقم در پايان سال جاري نسبت به مدت مشابه در سال قبل پيشي بگيرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار