کد خبر: ۵۲۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
"تجارت آنلاین" گزارش می دهد؛
تجارت آنلاین: پرنده از جمله حیواناتی است که مورد استقبال ایرانی ها قرار گرفته است. بازار پرندگان در خیابان آزادگان است، در این بازار انواع گوناگون پرنده از سرتاسر مناطق کشور و جهان با قیمت بین 50 هزار تومان تا 2میلیون تومان به فروش می رسد.
بازار میلیاردی خرید و فروش حیوانات خارجی در ایران
محمد خادمی: هم زیستی انسان و حیوان از دیرباز در جامعه ایرانی وجود داشته است، به طوری که در گذشته های دور خانه های مسکونی به شکل حیاط دار بوده و حیواناتی مانند مرغ و خروس در گوشه حیاط نگهداری می شد، همچنین گاو و گوسفند در برخی دیگر از خانه های روستایی وجود داشت تا از شیر و تخم مرغ این حیوانات برای تهیه مواد غذایی استفاده شود.  با توسعه پیدا کردن شهرها دیگر خبری از آن خانه های بزرگ و حیاط دار نیست و دیگر حیواناتی مانند مرغ و خروس در خانه های مسکونی نگهداری نمی شود، اما در یک دهه اخیر نگهداری برخی حیوانات در بین افراد جامعه به خصوص شهرنشینان رواج پیدا کرده است، حیواناتی مانند گربه، سگ، خرگوش، انواع پرندگان، ماهی های آبی زینتی و...که جایی برای خودشان در محیط های مسکونی باز کرده اند. این حیوانات با قد و اندازه گوناگون و با چهره و نژادهای مختلف از کشورهای دیگر راهی بازار خرید و فروش تهران می شوند. بازاری پر مشتری با حاشیه سود بالا که میزبان حیوانات خارجی  است و بین 200 هزار تومان تا چند میلیون تومان  مورد داد و ستد قرار می گیرد، در ادامه به بازار داغ کسب و کار فروش حیوانات می پردازیم: 

*هر حیوانی مشتری خاصی دارد
در گذشته های دور در حیاط هر خانه حوضی با ماهی قرمز رنگ به عنوان نماد زیستن وجود داشت، اما این روزها به دلیل نبود حوض در خانه ها برخی افراد با راه اندازی آکواریوم در گوشه ای از خانه شان از ماهی زنده کوچک با رنگ های مختلف نگهداری می کنند. هر یک از حیوانات در پایتخت بازار خاصی دارند، در ابتدا به سراغ بازار ماهی های تزئینی در خیابان نواب رفته ایم، یکی از فروشندگان ماهی های اکواریومی، می گوید:« قیمت هر یک از ماهی ها متفاوت است، از نرخ 5هزار تومان تا 200 هزار تومان  به شکل تزئینی به فروش می رسد.» او ادامه می دهد:« هر فردی که  به ماهی تزئینی علاقه دارد، باید حدود 2 میلیون تومان هزینه اولیه انجام دهد و به شکل فصلی ماهی های متنوع به بازار می آید.» این فروشنده می افزاید:« در بازار حدود هزار نوع ماهی متنوع  تزئینی وجود دارد که بیش از 80 درصد آن از خارج از کشور وارد ایران می شوند و بیشتر آن ها از کشورهای شرق آسیا روانه بازار کشورمان می شود.»    پرنده از جمله حیواناتی است که مورد استقبال ایرانی ها قرار گرفته است. بازار پرندگان در خیابان آزادگان است، در این بازار انواع گوناگون پرنده از سرتاسر مناطق کشور و جهان با قیمت  بین 50 هزار تومان تا 2میلیون تومان به فروش می رسد. انواع قناری، طوطی، کبوتر، قرقی و....در قفس های نیم متری نگهداری می شوند، که بیشتر آنها از آن سوی مرزها به داخل کشورمان آورده شده است، کشورهای افریقایی و اروپایی مهم ترین کشورهای صادر کننده این پرندگان به ایران هستند. نحوه قیمت گذاری در این بازار بنا به گفته برخی فروشندگان سلیقه ای است و تعرفه خاصی برای فروش این پرندگان وجود ندارد، به همین دلیل  قیمت برخی از پرندگان حتی به میلیون ها تومان نیز می رسد. یکی از فروشندگان پرنده در بازار مولوی به خبرنگار ما می گوید:« قیمت پرندگان در این بازار 10 هزار تومان تا یک میلیون تومان است، حتی برخی از پرندگان چند میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرند،  برخی پرندگان مانند شاهین، قرقی و عقاب از کشورمان به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شوند، چرا که اعراب تمایل دارند این نوع پرندگان وحشی را در منزلشان نگهداری کنند.» او ادامه می دهد:«هر حیوانی مشتری خودش را دارد،  قناری یکی از پرطرفدارترین پرندگان در بین ایرانی هاست، این پرنده کوچک و زیبا از 10 هزار تومان تا یک صد هزار تومان مورد معامله قرار می گیرد، طوطی نیز از 250 هزار تومان تا 4میلیون تومان است و نژاد افریقایی آن گران تراست، البته پرندگان سخنگو قیمت بیشتری دارند.»

*گربه های پشمالو
نگهداری از گربه در خانه آن طور که باید مورد توجه ایرانی ها قرار نگرفته است، اما هستند افرادی که از این حیوان در خانه خود مراقبت و نگهداری می کنند. آن طور که مشخص است گران قیمت ترین و زیباترین گربه ها در مناطق مختلف کشورمان وجود دارد با این وجود گربه های پشمالو از دیگر کشورها به خصوص کشورهای اروپایی روانه بازار ایران می شوند.
«رضا» یکی ازفروشندگان حیوانات خانگی درباره قیمت گربه به خبرنگار« تجارت» می گوید:«گربه ها از یک صد هزار تومان تا 3 میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرند، اما آن طور که باید این حیوان مورد توجه ایرانیان برای نگهداری در خانه قرار نگرفته است.»
او درپاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه مخارج نگهداری یک گربه در طول یک ماه به چه میزان است؟ پاسخ می دهد:« هزینه نگهداری یک گربه شامل تهیه غذا، دارو، دکتر و مواد شستشو به طور نرمال بین 400 تا یک میلیون تومان می شود، البته برخی در کشورمان فعالیت زیر زمینی دارند و گربه های نژاد ایرانی را بدون هزینه جمع آوری می کنند و به کشورهای اروپایی ارسال می کنند و به درآمد خوبی می رسند.»

*سگ های میلیونی
بعد از پرنده پر طرفدار ترین حیوان در بین افرادی که حیوان خانگی نگهداری می کنند، سگ ها هستند. این حیوان با نژادهای بسیار زیاد در بازار خرید و فروش می شود، بیشتر افراد سگ ها را برای نگهبانی در باغات، کارخانجات و مراکز دیگر مورد استفاده قرار می دهند که قیمت این نوع حیوانات بین 100 هزار تومان تا 8 میلیون تومان خرید و فروش می شود.
یکی از فروشندگان سگ‌ می گوید:«: قیمت سگ‌های نگهبان بر اساس نوع نگهبانی و نژاد آنها متفاوت است، اما بالاترین قیمت سگ نگهبان مربوط به نژاد روتوایلر با 10 میلیون تومان است.» او درباره سگ های خانگی می گوید:« قیمت سگ های خانگی از 300 هزار تومان تا 10 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود، بیشتر مشتریان این سگ ها خانم های جوان هستند و کمتر افراد سن و سال دار اقدام به خرید سگ   می کنند.» وی درباره بازار معاملات حیوانات خانگی به خبرنگار ما می گوید:« در گذشته بازار خرید و فروش سگ های نگهبان بیشتر رونق داشت، اما در چند سال اخیر خرید و فروش سگ های زینتی و خانگی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.»

*حیوانات گوناگون در خرید و فروش
از دیگر حیواناتی که مورد توجه برخی از افراد برای نگهداری قرار می گیرد سنجاب است، سنجاب های معمولی قیمت بالایی ندارند و با چند هزار تومان می توان صاحب یک سنجاب شد، اما سنجاب های آموزش دیده به مرز نیم میلیون تومان نیز مورد معامله قرار می گیرند، برخی از دوستداران محیط زیست معتقدند بوستان جنگلی چیتگر محلی برای شکار سنجاب است و از این پارک جنگلی روانه بازار فروش حیوانات می شوند، البته این حیوان از کشورهای دیگر نیز به کشورمان فرستاده می شود.» از دیگر حیواناتی که در بازار وجود دارد و تعدادی ازافراد آنها را در خانه نگهداری می کنند همسترها هستند، این حیوان بیشتر شبیه موش است و به دلیل حرکات جذاب و قدرت فراگیری خوب در پیداکردن اشیا و غذا بسیار مورد توجه قشر جوان واقع شده اند، در این میان همستر طلایی بسیار گران قیمت است. قیمت انواع همستر بین 2هزار تومان تا بیش از 15 هزار تومان است. به طور مثال یک نوع همستر موبلند به قیمت 10 هزار و 500 تومان و مو کوتاه به قیمت 5هزار تومان به فروش می رسد ضمن اینکه ظرف آب همسترها حدود سه تا چهار هزار تومان و قفس آنها نیز بین هفت تا بیش از 25 هزار تومان قیمت دارد.   لاک پشت های کوچک و بزرگ قیمتی از 5هزار تومان تا 20 هزار تومان، انواع مار  از 50هزار تومان تا 300 هزار تومان و انواع میمون از 200 هزار تا بیش از 10 میلیون تومان قیمت دارند.
یکی دیگر از حیواناتی که به شکل خانگی نگهداری می شود خرگوش است، این حیوان با قیمت های مختلف در بازار به فروش می رود، اما خرگوش لوپ بین 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان به فروش می رسد.خر گوش ها با نژادهای دیگر نیز از 20 هزار تومان تا 200 هزار تومان در بازار مورد داد و ستد قرار می گیرد، طرفداران نگهداری خانگی از خرگوش در کشورمان بسیار کم است، اما  برخی از خرگوش ها  چند میلیون تومان به فروش می رود.

*تغذیه صدها هزار تومانی حیوانات
تغذیه حیوانات خانگی نیز این روزها بازار داغی دارند، به طوری که مواد غذایی برخی از حیوانات در سوپرمارکت ها نیز به فروش می رود، تغذیه  با بسته بندی گوناگون و با قیمت های مختلف به فروش می رسد، تغذیه هایی که از 5هزار تومان تا 120 هزار تومان برای حیواناتی مانند سگ و گربه دربازار به فروش می رسد، طبق تحقیقات خبرنگار «تجارت» بیش از 80 درصد مواد غذایی موجود در بازار داخلی از خارج کشور می آید، بخشی از آنها به شکل رسمی و بخشی به شکل قاچاق وارد بازار می شود. همچنین در صورت بیمار شدن این حیوانات خانگی هزینه ویزیت دامپزشکی بین 40 تا 70 هزار تومان است و در مناطق مختلف تهران کلینیک های دامپزشکی وجود دارد.

*از نگاه شرعی
حجت الاسلام «سید محمد سادات منصوری» رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد موضوع سگ بازی و انس با سگ در میان جوانان می گوید:« تمام حیوانات به نوعی آلودگی دارند و اگر بخواهیم در خانه از این حیوانات نگهداری کنیم مستلزم رعایت اصول بهداشتی است اما در میان حیوانات اهلی و خانگی در دین اسلام سگ را حیوانی نجس عنوان کرده اند. دلیلش این است که تنها سگ است که با آدمی انس می گیرد و وارد حریم خصوصی خانه انسان می شود و چون تردد سگ در خارج از خانه و داخل خانه است و با خود میتواند انواع انگل ها را حمل کند اسلام تاکید بر نجس بودن آن دارد و به فکر سلامت خانواده است. البته خون هم در نظر اسلام نجس است و خوردن آن حرام است اما آیا تزریق کردن آن بد است؟ یا اهدای آن؟ پس باید بدانیم نجس بودن دلیل بر بد بودن نیست و اسلام خواسته به نوعی مسلمانان را به رعایت سلامت دعوت کند تا بتوانیم نسبت به این حیوان حریمی قائل شویم.» رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی در ادامه می گوید:« اسلام هیچ وقت نگفته سگ موجود بدی است اتفاقا سگ را موجودی با فایده برای آدمی دانسته اما برای ارتباط با آن قواعدی را وضع کرده است. وقتی فردی خود را مسلمان می داند باید قواعد زندگی اسلامی را رعایت کند ونمی تواند بر اساس منافع خود حرام اسلام را حلال کرده و روی آن پافشاری کند.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار