کد خبر: ۵۲۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
عملیات روانی با طرح استعفا صورت گرفت؛
سعد حريري،‌ نخست وزير لبنان امروز در اقدامي‌غيرمنتظره استعفا کرد. استعفاي او خارج از کشور و درحالي که در عربستان حضور دارد سوالات زيادي را درباره نقش سعودي‌ها در اين استعفا ايجاد کرده است.
تکرار رفتار نخ‌نمای حریری
سعد حريري،‌ نخست وزير لبنان امروز در اقدامي‌غيرمنتظره استعفا کرد. استعفاي او خارج از کشور و درحالي که در عربستان حضور دارد سوالات زيادي را درباره نقش سعودي‌ها در اين استعفا ايجاد کرده است. به گزارش ايسنا، شبکه سعودي العربيه در خبري فوري از استعفاي سعد حريري نخست وزير لبنان خبر داد و لحظاتي بعد او در صفحه تلويزيون ظاهر شد و با ايراد اتهاماتي عليه ايران و حزب‌الله تلاش کرد دلايل استعفاي خود را "دخالت‌هاي ايران" وانمود کند.
حريري در اين سخنان گفت، فضا در لبنان شبيه فضاي حاکم بر کشور قبل از ترور رفيق حريري، نخست وزير فقيد لبنان است و اينکه احساس مي‌کند عده‌اي براي قتل او نقشه مي‌کشند. حريري گفت: ما هرگز نمي‌پذيريم لبنان اساس تهديد امنيت منطقه باشد. وي مدعي استفاده حزب‌الله لبنان از سلاح عليه لبناني‌ها و سوري‌ها شده و باعث ايجاد "مشکلات بسياري" براي لبناني‌ها شده است. او درباره دليل استعفايش "دخالت‌هاي ايران" را عامل اصلي اين اقدام خود اعلام کرده است. حريري مدعي شد: ايران تمايل زيادي براي نابودي جهان عرب دارد و هر جا که ايران باشد مشکلات و فتنه‌ها سر باز مي‌کند. حريري گفت: با تمام تلاش خود براي حفظ بي‌طرفي لبنان در مسائل منطقه‌اما ايران مشکلاتي که هست را براي لبنان به ارمغان آورد. حزب‌الله به عنوان بازوي ايران نه تنها در لبنان بلکه در تمام جهان عرب فعاليت مي‌کند و با زور سلاح آنچه که هست را به عنوان امر واقع بر ما تحميل کرده است. نخست وزير مستعفي لبنان مدعي شد: شري که ايران در منطقه مي‌پراکند به خود آن باز خواهد گشت. حزب‌الله به عنوان عامل ايران با دخالتي که در ديگر کشورها مي‌کند مشکلات بسياري براي جهان عرب ايجاد کرده است. اخيرا ثامر السبهان، وزير سعودي در امور کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس گفته بود،‌ از اينکه دولت لبنان نسبت به مشارکت حزب‌الله در جنگ عليه عربستان سکوت کرده، تعجب مي‌کند.
حريري که به تازگي از عربستان به کشورش باز گشته بود بعد از توقف کوتاهي در بيروت بار ديگر به عربستان رفته و در همين کشور هم استعفايش را اعلام کرد. او حتي با رئيس جمهور لبنان که روي کار آمدن هر دوي آنها بر اساس يک توافق داخلي در لبنان بود، در اين باره سخن نگفته بود. رياست جمهوري لبنان اعلام کرد، ميشل عون، رئيس‌جمهور تماس تلفني را از سعد حريري دريافت کرده و حريري در اين تماس او را در جريان استعفايش گذاشته است.رياست جمهوري لبنان افزود:‌ عون منتظر بازگشت حريري به لبنان است تا از شرايط استعفايش بيشتر مطلع شود.
اين در حالي است که منابع وزارتي لبنان در اين باره گفتند، اعمال فشارهاي زيادي روي حريري براي اعلام استعفايش وجود داشته است.اين منابع افزودند، رياست جمهوري لبنان شديدا از شيوه اعلام استعفاي سعد حريري ناراضي است. اما رئيس‌جمهور هر آنچه لازم است براي ادامه حيات يک کشور دموکرات انجام خواهد داد.به گفته اين منابع، منابع وزارتي احتمال مي‌دهند ميشل عون، رئيس‌جمهوري لبنان سفرش را که قرار بود به کويت باشد، به تاخير بيندازد. وليد جنبلاط،‌ رهبر دروزي‌هاي لبنان در اين باره با بيان اينکه هرگز درباره استعفاي حريري نظر نمي‌دهد، گفت: لبنان کوچکتر و ضعيف‌تر از آن است که پيامدهاي اقتصادي و سياسي اين استعفا را تحمل کند و من همواره از دعوت کنندگان به مذاکره بين عربستان و ايران باقي خواهم ماند.
سليم جريصاتي،‌ وزير دادگستري لبنان نيز اظهار داشت:‌ استعفاي حريري مبهم و مشکوک بود چه به لحاظ زماني،‌ چه مکاني و چه مضمون دلايل استعفايش.
وئام وهاب، رئيس حزب توحيد عربي نيز درباره استعفاي حريري گفت:‌ استعفاي حريري در اين زمان بسيار تاسف بار است اما سوال اينجاست که چرا از رياض اعلام شد. آيا او در حصر خانگي است يا مجبور به استعفا شده است؟ اعلام استعفاي حريري از نخست وزيري لبنان خارج از کشورش و در دامان سعودي‌ها کاري بي‌سابقه‌ نه تنها براي لبنان بلکه در سراسر جهان است. بر همين اساس او در سخناني که از روي کاغذ با استرس و دقت مي‌خواند تمام دليل اين استعفا را ايران و حزب‌الله دانسته است؛ امري که فشار سعودهاي براي اتخاذ اين تصميم را به خوبي نشان مي‌دهد. بسياري از سخناني که حريري بر زبان جاري کرد پيشتر به اشکال گوناگون از حنجره مسئولان سعودي نيز شنيده شده از جمله اين سخن او که "شري که ايران در منطقه مي‌پراکند به خود آن باز خواهد گشت" در واقع همان حرف‌هايي است که محمد بن سلمان، وليعهد عربستان چندي پيش عليه ايران مطرح کرد و به نوعي تلاش کرد به زعم خود با آن ايران را تهديد کند.
اين اقدام سعد حريري احتمالا بار ديگر لبنان را به ناآرامي‌هاي سياسي و امنيتي خواهد کشاند و به نظر مي‌رسد سعودي‌ها براي مرحله آتي در لبنان نقشه‌هايي در سر دارند به ويژه آنکه در زمان روي کار آمدن حريري که در طرف مقابل به رياست جمهوري ميشل عون، همپيمان حزب‌الله انجاميد، سعودي‌ها خود را بازنده بازي در لبنان مي‌ديدند.




نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار