کد خبر: ۵۲۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹
مرغداران با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می کنند
صنعت مرغدارای این روزها با مشکلات بسیار دست به گریبان است و صدای پای ورشکستگی باز هم در خواب و خوراک را بر فعالان این بخش حرام کرده است. بار دیگر چون موارد متعدد در سالیان متمادی گذشته بحران کاهش قیمت به سراغ تولیدکنندگان گوشت مرغ آمده است.
بحرانی ورشکستگی در کمین صنعت مرغداری
صنعت مرغدارای این روزها با مشکلات بسیار دست به گریبان است و صدای پای ورشکستگی باز هم در خواب و خوراک را بر فعالان این بخش حرام کرده است. بار دیگر چون موارد متعدد در سالیان متمادی گذشته بحران کاهش قیمت به سراغ تولیدکنندگان گوشت مرغ آمده است و عده ای از فعالان تولید کننده در این بخش با تابلویی که ورشکستگی مرغداران را اعلام می کند جلو ساختمان ریاست جمهوری گرد آمدند.
مشکل صنعت مرغداری آنگونه که طالب محمدی از مرغداران و فعالان این صنعت می گوید دیگر نه با اعطای تسهیلات حمایتی حل می شود و نه با بخشنامه های دستوری. این تولیدکننده با بیان اینکه صدور مجوزهای بی حساب و کتاب و نبود هماهنگی باعث شده است تا صنعت مرغداری این روزها قربانی شرایط نامناسب توزیع و افت قیمت و افزایش نرخ تمام شده نهادهای دامی شود.
آنگونه که طالب محمدی می گوید: مرغداران ناگزیرند محصول خودر را با بهای اندک و زیر قیمت تمام شده به کشتارگاه ها ارائه دهند آن هم اگر خوش شانس باشند و آفات و سرماخوردگی و بیماری سبب کشتار جوجه ها و زیان هنگفت مرغداران نشده باشد.
وی راه حل نهایی حل مشکل مرغداران را راه اندازی سندیکا یا اتحادیه ای قدرتمند و جدا و مستقل از جهاد کشاورزی می داند که می تواند با ایجاد هماهنگی و تعادل در بازار از مشکلات این بخش بکاهد.
این تولید کننده می افزاید: نظام تولید باید با نظام توزیع هماهنگ باشد. اتحادیه می تواند با توجه به منافع همه تولید کننده ها کنترل بازار را در دست بگیرد و بر زمان جوجه ریزی و زمان عرضه محصول در بازار دخالت و نظارت کند تا هم کاهش یا اشباعی در عرضه مرغ در طول سال به ویژه در ماه هایی مثل محرم و رمضان رخ ندهد و هم با امکانات مناسب دروازه های بازارهای صادراتی را به روی مرغداران باز کند.
طالب محمدی با بیان اینکه اتحادیه مرغداران این توانایی را دارد که در مرغداری ها تحول ایجاد کند و با قیمت تمام شده کم و کیفیت بالا حتی در بازار رقابتی حضور یابد رونق صنعت مرغداری در ایلام را نیازمند صادرات به عراق دانست و تاکید کرد: اکنون ترکیه با حمایت از مرغداران خود توانسته است بازار عراق را از هزار کیلومتر آن سو تر در اختیار بگیرد این در حالی است که ایلام با وجود فاصله کمتر از 100 کیلومتری به خاطر نبود حمایت های دولتی از این بازار بی نصیب مانده است.
این فعال اقتصادی می افزاید: کنترل جوجه ریزی واحدهای مرغداری گوشتی استان، فعالیت مناسب کشتارگاه طیور و نیز خرید محصولات مازاد بر مصرف گوشت مرغ از جمله مهمترین نیازهای صنعت مرغداری ایلام است  و این مهم تنها با راه اندازی یک سندیکای صنفی که مستقل از وزارت کشاورزی باشد و از این پس به مجوزها و فعالیت ها نظارت کند حاصل می شود.
وی تاکید کرد اگر زمان جوجه ریزی مرغداران هماهنگ شده باشد نه در بازار کاستی و اشباع پیش می آید و نه برای ماهه های محرم و رمضان بازار با نابسامانی مواجه می شود و قیمت مرغ همواره ثابت می ماند که هم به سود تولید کنندگان است و هم مصرف کننده با تورم و مشکل مواجه نمی شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: