کد خبر: ۵۲۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
یک مقام مسئول در سازمان شیلات خبر داد
مقام مسئول در سازمان شیلات تأیید کرد که مرگ دسته‌جمعی دلفین‌ها در سواحل خلیج فارس و دریای عمان به دلیل جنگ الکترونیکی بوده است که هیچ‌گاه به طور رسمی اعلام نشد.
جنگ الکترونیک عامل قتل عام دلفین‌های خلیج فارس
مقام مسئول در سازمان شیلات تأیید کرد که مرگ دسته‌جمعی دلفین‌ها در سواحل خلیج فارس و دریای عمان به دلیل جنگ الکترونیکی بوده است که هیچ‌گاه به طور رسمی اعلام نشد.
مرگ دسته‌جمعی دلفین‌ها در سواحل دریای عمان و خلیج‌فارس طی سال‌های 83، 86 و 89 به وفور دیده شد تا جایی که در این سال‌ها 500 قطعه دلفین از بین رفتند.
سازمان‌های جهانی و همچنین سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشورمان دلایل مختلفی را برای مرگ دسته‌جمعی دلفین‌ها عنوان کردند، اما هیچ‌گاه نظر قطعی در مورد علت مرگ دسته‌جمعی دلفین‌ها اعلام نشد.
در همان موقع سازمان دامپزشکی برای آنکه احتمال مرگ دلفین‌ها و اثر مصرف مواد سمی در آب اتفاق افتاده باشد، نمونه‌برداری کرد و سازمان جهانی حفاظت از طبیعت اعلام کرد که ممکن است فعالیت‌های صیادی، آلودگی‌های دریایی، شکار غیرمجاز، مانورهای نظامی و انتشار امواج الکترونیکی عامل مرگ دسته‌جمعی دلفین‌ها باشد؛ چراکه پیش از این در سال‌های 1998 به بعد گزارشاتی از کشورهای نیوزیلند، استرالیا و سواحل فیلادلفیای آمریکا مبنی بر مرگ دسته‌جمعی دلفین‌ها اعلام شده بود.
یکی از نکات جالب توجه اینکه در همان زمان وقوع حادثه یکی از مسئولان سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشورمان اعلام کرد که نشت آلودگی‌هالی نفتی در خلیج‌فارس می‌تواند عامل مرگ دلفین‌ها باشد.
البته محققان این نکته را هم عنوان می‌کنند که دلفین‌ها حیوانات بسیار حساسی هستند که به محض احساس آلودگی یا چیزی شبیه به آن از محل فرار می‌کنند پس آلودگی نفتی نمی‌تواند عامل مرگ دلفین‌ها باشد.
موضوعی که اکنون پس از سال‌ها رد شده و یکی از مسئولان در سازمان شیلات کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: همان موقع ما اعلام کردیم که جنگ الکترونیکی و امواج الکترونیکی علت مرگ دسته‌جمعی دلفین‌هاست،‌اما کسی آن را باور نکرد و زیر بار نرفت.
وی اضافه می‌کند: کارشناسانی که برای بررسی موضوع به ایران آمده بودند در مرتبه اول اعلام کردند که صیادان سبب این امر شده‌اند، اما در مرتبه دوم نتوانستند علتی اعلام کنند و سکوت اختیار کردند.
این در حالی است که در 6 ماه اخیر در کنگره‌ای که در یکی از کشورهای خلیج‌فارس برگزار شد، کارشناسان انگلیسی تأیید کردند که مرگ دسته‌جمعی دلفین‌های سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان به دلیل امواج الکترونیکی یا به تعبیری جنگ الکترونیکی بوده است؛ چراکه این موضوع سبب شد دلفین‌ها مسیر خود را گم کرده و به خشکی پناه بیاورند.
مهم‌تر آنکه در همان زمان مشابه مرگ دسته‌جمعی در یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس هم اتفاق افتاده که آنها از اعلام و رسانه‌ای کردن موضوع خودداری کردند.
روشن شدن این موضوع بیانگر این واقعیت است که ابرقدرت‌ها و کشورهایی که به دنبال منافع خاص هستند، می‌توانند به‌راحتی با استفاده از ابزارهای خاص سلامت جوامع را به بازی بگیرند.


نام:
ایمیل:
* نظر: