کد خبر: ۵۲۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
رییس جمهور:
رییس جمهور با بیان‌ این‌که امروز روزی نیست که با صاحبان نفوذ سر و سری داشته باشیم و از آنها رأی اعتمادی بگیریم تاکید کرد: دولت از خط و راه خود نسبت به دانشگاه‌ها بازگشت نخواهد داشت.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز در مراسمی که به مناسبت روز دانشجو در سالن رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با تبریک این روز به همه‌ی دانشجویان کشور، و اساتید اظهار کرد:‌خوشحالم که شانزده آذر امسال را در دانشگاهی حضور دارم که جزو نخستین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت یازدهم برای فعالیت مجدد محسوب می‌شود.

وی با اشاره به وقایع 16 ْآذر ماه سال 32 خاطر نشان کرد: 16 آذر سرآغاز و نطقه عطف جنبش دانشجویی است. جنبش دانشجویی فراتر از بحث حزب و جناح و خط و به معنای حضور همه دانشجویان در عرصه‌ی فرهنگ و سیاست است.

روحانی با اشاره به سالگرد شهیدان روز 16 آذر سال 32 گفت: شهیدان شریعت رضوی، قندچی و بزرگ‌نیا دانشجویان به خون خفته‌ای هستند که پرچم حرکت دانشجویی را به احتزاز درآوردند.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه با تاکید بر این که جنبش دانشجویی یک حرکت به هم پیوسته است به بیان ویژگی‌های جنبش دانشجویی در کشور پرداخت و تصریح کرد: جنبش دانشجویی هم برای استقلال و ضد استعمار است و هم برای آزادی و ضد استبداد. این جنبش همچنین هم برای وطن خواهی و عشق به وطن است و هم برای انواع ظلم ستیزی‌ها.

امروز کسی جنبش دانشجویی را منکر نمی‌شود

وی با بیان این‌که در دوره‌ای عده‌ای بودند و هنوز نیز هستند که شاید جنبش دانشجویی را باور نکرده بودند و اگر هم می‌دیدند، از سر نفرت روی بر می‌تافتند اظهار کرد: امروز روزگاری است که کسی جنبش دانشجویی را منکر نمی‌شود ؛گرچه برخی می‌خواهند این جنبش را به فضایی خاص منحصر کنند، اما اساس این جنبش حرکتی مستمر بوده و خواهد بود.

روحانی با تاکید بر این‌که جنبش دانشجویی به معنای حرکت یک جامعه بزرگ دانشگاهی در دوران مشخص است، اظهار کرد:‌ممکن است حزب ادامه داشته باشد و اعضای حزب تا آخر عمر عضو حزب باشد اما در جنبش دانشجویی دانشجو بودن به مفهوم لغوی ادامه دارد و به معنای عضویت در دانشگاه و دوره‌ی کسب دانش است.

جنبش دانشجویی حرکتی دائمی است

رئیس جمهور در ادامه با بیان این‌که جنبش دانشجویی از لحاظ پیوستگی یکی حرکت دائمی است، خاطرنشان کرد: در نهضت اسلامی دانشگاه جزو پیشتازان بوده است. دانشگاه از سال 42 در کنار روحانیت حضور داشته و همان زمانی که بزرگان روحانیت در زندان رفتند، بزرگانی از دانشگاه نیز مثل بازرگان به زندان رفتند. همان دورانی که در مساجد سخنان انقلابی توسط بزرگان روحانی بیان می‌شد در دانشگاه نیز امثال طالقانی، شریعتی، مطهری، بهشتی و مفتح به صحنه آمدند و در برابر استعمار و مزدوران آنها مقاومت کردند. دانشگاه در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز پیشتاز بوده است.

از گوجه فرنگی گرفته تا مسائل هسته‌ای دولت را نقد می‌کنند

روحانی همچنین اظهار کرد: دانشجو باید منتقد،‌دیده‌بان و ناظر باشد. اگر نگذاشتند دانشجو انتقاد کند، لااقل نسبت به دولت انتقاد کند. دیوار دولت فعلا" از همه کوتاه‌تر است. هر کسی به هر بهانه‌ای از گوجه فرنگی گرفته تا مسائل هسته‌ای دولت را نقد می‌کند. دولت به انتقاد دلسوزانه و شرافتمندانه افتخار می‌کند، زیرا بدون نقد ما نمی‌توانیم پیشرفت کنیم. انتقاد، علم و پژوهش دو روی یک سکه هستند.

وی در ادامه با بیان این‌که دانشجو باید به دنبال پیشرفت علمی باشد، خاطرنشان کرد: با این وجود دانشجو باید نسبت به مسائل جامعه نیز حساس باشد و احساس مسئولیت اجتماعی داشته باشد. دانشجو در پی حکمرانی و تصرف میز قدرت نیست، بلکه دانشجو بهترین منتقد پرنشاط دولت است. حاکمیت نیز به نقد نیاز دارد. پیامبر (ص) و امام علی (ع) نیز از انتقاد استقبال می‌کردند.

دولت از نقد استقبال می‌کند

روحانی در ادامه با بیان این‌که دولت از نقد استقبال می‌کند و دانشجو نیز باید علاوه بر دانش‌پژوهی نسبت به جامعه حساس باشد، گفت: مگر می‌شود دانشجو نسبت به وضعیت آب، انرژی، محیط زیست، فرهنگ، آسیب‌های اجتماعی و نرم‌افزاری حساس نباشد؟ دانشجو در کلیات خود دنبال کار حزبی نیست و دانشگاه هم خانه احزاب نیست. البته ممکن است عده‌ای دانشجو هم عضو شاخه یک حزب باشند، اما حزب کار دیگیری می‌کند. دانشجو باید بفهمد در جامعه چه می‌گذرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، حاکمیت ملی را به عنوان یک ارزش بزرگ و انقلابی در نظر گرفت و مردم‌سالاری نیز یک اصل بزرگ و حقوق اساسی تلقی شد. دیگر هیچ کس نمی‌تواند به گذشته بازگشت کند. در کشور ما صندوق رأی مبنای مشروعیت حقوقی و سیاسی است. ما نمی‌توانیم این حق سیاسی را کنار بگذاریم، بلکه باید از آن حراست کنیم.

وزیر علوم جدید ادامه دهنده راه عزیزان پیش از خود در دولت یازدهم خواهد بود

رئیس جمهور کشورمان در ادامه با تأکید بر این‌که دیگر در دنیایی نیستیم که بگوییم کاری با مردم نداریم و افکار عمومی و قضاوت عمومی کاری با ما ندارد، اظهار کرد: دیگر در دنیایی نیستیم که اگر در آن بخواهیم مسئولی را در دانشگاه‌ها تعیین کنیم به نظر دانشگاهیان بی‌توجهی کنیم و وزیری را برگزینیم و با صاحبان نفوذ نیز سر و سری داشته باشیم و از آنها رأی اعتمادی بگیریم تا وزیر بر مسند قدرت بنشیند.

روحانی با بیان این‌که مبنای دولت یازدهم این‌گونه نیست، افزود: مبنای دولت یازدهم از روز اول این بوده که در همه امور تخصصی با صاحبان نظر در آن امور مشورت داشته باشد و امروز بسیار خوشحال هستم که در طی رفت‌ و ‌آمدها به مجلس و در روند اخذ رأی اعتماد برای وزیر علوم در دانشگاه‌ها نظرسنجی‌های خوبی انجام گرفت و همه این نظرسنجی‌ها تأیید کردند که راه دولت یازدهم در دانشگاه‌ها مورد تأیید اساتید و دانشگاهیان است.

عهد ما با شما شکستنی نیست

وی همچنین با اشاره به اعتماد نمایندگان مجلس به محمد فرهادی به عنوان پنجمین وزیر پیشنهادی وزیر علوم در دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: خط و راهی که دولت یازدهم تاکنون نسبت به دانشگاه‌ها داشته است یکی است و هیچ‌گاه از آنها بازگشت نخواهد کرد و وزیر علوم جدید نیز ادامه دهنده راه و مسیر عزیزان پیش خود در دولت یازدهم خواهد بود.

رئیس جمهور اضافه کرد: امروز همان راهی را ادامه می‌دهد که بنا بود میلی منفرد آن را ادمه دهد و نگذاشتند؛ بنا بود دکتر توفیقی ادامه دهد و نگذاشتند؛ دکتر فرجی دانا آمد و این راه را بر عهده گرفت ، اما ادامه راه برای وی ممکن نشد و همان راه را دکتر نجفی ادامه داد؛ همان راهی را که قرار بود دکتر نیلی احمدآبادی و دکتر دانش آشتیانی ادامه دهند.

روحانی در ادامه خطاب به دانشجویان با تأکید بر این‌که راه و مسیر ما همانی است که از روز نخست به شما وعده دادیم، گفت: عهد ما با شما شکستنی نیست.

دانشگاه‌ها راه‌حل به دولت ارائه دهند

وی در بخش دیگری با تأکید بر این‌که باید امروز در راهی که قرار داریم باید به یکدیگر کمک کنیم و در حل معضلات داخلی و خارجی دست به دست هم دهیم، با طرح این پرسش که اگر امروز مسائلی در داخل کشور داریم چه کسی باید آنها را حل و درباره آنها اعلام نظر کند، اظهار کرد: گرچه در مسأله اقتصاد اساتید دانشگاه از طریق بیان حضوری و نامه و ایمیل نظرات خود درباره تورم را به دولت اعلام کرده باشند، اما من دلم می‌خواهد که دانشگاه‌ها بیش از آنچه که تا به امروز فعال بودند برای حل معضلات کشور فعال شوند و اعلام نظر کنند و نقد دلسوزانه داشته باشند و راه‌حل به دولت ارائه دهند.

رئیس جمهور کشورمان همچنین با اشاره به تحقق وعده دولت در سال گذشته در مورد رساندن نرخ تورم به 35 درصد و رساندن این رقم به 25 درصد تا پایان سال جاری، گفت: امروز به مراتب پیشتر از هدفی هستیم که در سال گذشته اعلام کرده‌ایم و امروز تورم ما میان 17 تا 18 درصد است.

روحانی با بیان این‌که دولت در مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و مسائل اجتماعی گام‌های بلندی را با کمک و همت دانشگاهیان برداشته است به اقدامات دولت در عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: امروز جایگاه ایران در افکار عمومی دنیا و میان سیاستمداران با چند سال اخیر زمین تا آسمان متفاوت است و مردم سراسر جهان به فضا و امنیت ایران اعتماد کرده‌اند.

وی با اشاره به حضور گردشگران خارجی در کشور، خاطرنشان کرد: ما امروز مشاهده می‌کنیم که هتل‌های کشور که در سال 91 خالی بودند و در سال 92 تا حدی رونق پیدا کرده بود در سال جاری هیچ هتل قابل ذکری به ویژه در مناطق گردشگری جای خالی ندارد و این هتل‌ها حتی تا سال آینده نیز رزرو شده‌اند.

برخی باید از منافع زودگذر خود بگذرند

رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که صدها و هزاران شرکت منتظر شرایط آینده هستند تا وارد ایران شوند و کشور را به لحاظ سرمایه تامین کنند، خاطرنشان کرد: اما عده‌ای از این وضع خوشحال نیستند. آنها باید از منافع زودگذر خود بگذرند. سیاست خارجی ما هر چه موفق شود نفع آن به همه مردم می‌رسد. آنهایی که امروز مسئول سیاست خارجی هستند افرادی انقلابی بوده و بعضا چهره‌هایی هستند که سوابق آنها در انقلاب به روزهای اول آن باز می‌گردد.

روحانی در ادامه گفت: عده‌ای تازه به دوران رسیده که ما هم به آنها احترام می‌گذاریم لازم نیست نسبت به آینده و ارزش‌های اسلام و انقلاب دل‌نگران باشند.

دنیا باور دارد مذاکرات جدی، منطقی و رو به جلو است

وی با بیان این‌که امروز دنیا باور دارد مذاکرات جدی، منطقی و رو به جلو است، افزود: دنیا قبول دارد جمهوری اسلامی مسلح به سلاح منطق و عقلانیت است. امروز همه قبول دارند ایران ضد خشونت و افراطی‌گری است. پیشنهاد جمهوری اسلامی برای جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری در مجمع سازمان ملل با اتفاق آراء و مخالفت دو سه کشور مثل آمریکا و اسرائیل به تصویب جهانی رسیده است.

خواهش می‌کنم از دولت نقد کنید

رییس‌جمهور همچنین با اشاره به این‌که من به قولی که به مردم در همه زمینه‌ها دادم پایبند هستم، گفت: هر جا منافع ملی، امنیت ملی و حقوق ملت در پیش باشد، نه از انتقاد می‌ترسیم و نه از تخریب و نه فریاد و از هیچ سر و صدایی باک نداریم. راه ما همان است که گفته‌ایم. البته ما به همفکری و همراهی نیز نیاز داریم. من خواهش می‌کنم از دولت نقد کنید و همچنین از دولت حمایت کنید. ما بدون نقد و حمایت به نقطه نهایی دست نمی‌یابیم.

وی در پایان افزود: من از تلاش دکتر هاشمی و فرهادی برای ادامه راهی که جزو مطالبات مردم است تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
0
0
اين اخلاقش منو كشته. منظورم كنايه اش به دلواپسان است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار