کد خبر: ۵۳۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
در روزهای اخیر موضوع سو استفاده از معافیتهای مناطق آزاد به پاشنه آشیل این مناطق تبدیل شده است. اواخر هفته گذشته نیز هیئت دولت در اقدامی غیر منتظره محدودیتی جدید برای مناطق آزاد سراسر کشور در نظر گرفت و به این ترتیب هیئت دولت هم نشان داد با موج انتقادهای رسانه ای از مناطق آزاد همراه شده و قصد دارد به هر طریق ممکن در مقابل فساد و سواستفاده از این مناطق ایستادگی کند.
معافیتهای مناطق آزاد پاشنه آشیل تولید داخل

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از خبرگزاری پانا، بر این اساس هیئت وزریران در تصمیم جدید مصوب کردند اگر قصد یک بازرگان از واردات به مناطق ازاد واردات به سرزمین اصلی باشد، واردکننده از هیچ نوع معافیتی برخوردار نشود. این محدودیت جدید عملا تمام امتیازات وارداتی مناطق آزاد را به محاق خواهد برد.
اما چندی قبل خبری در رسانه ها منتشر شده که بر اساس آن یک شرکت فعال در حوزه اتصالات آبرسانی هم به جمع استفاده کنندگان از معافیتهای مناطق آزاد پیوسته است.
در حال حاضر قاچاق به دوگونه قانونی و غیر قانونی در کشور انچام میشود. قاچاق غیر قانونی همان اصطلاح سابقه داری  است که پیش از این بارها در رسانه ها مطرح شده است اما قاچاق قانونی راه جدیدی برای دور زدن موانع قانونی است که قانون گذار به سبب برخی معذوریتها نتوانسته برای ان چاره اندیشی کند.
معافیتهای موجود در مناطق آزاد علاو بر تخفیفهای گمرکی و معافیت 10 تا 13 ساله از مناطق آزاد ختم نمی شود و واردکنندگان در قالب شرکتهای تولیدی می توانند از امتیاز جدیدی که کمیسیون تعیین ارزش افزوده در اختیار آنها قرار میدهد ،استفاده کنند.
شرکت مورد اشاره رسانه ها در منطقه آزاد قشم نیز توانسته با استفاده از این مساله از معافیت 85 درصدی به ازای تولیدی که در ظاهر انجام میدهد برخوردار شود. این معافیت در یک کمیسیون مشترک متشکل از نمایندگان وزارت صنعت، منطقه آزاد و گمرک تعیین میشود و گمرک نیز مجری معافیت در نظر گرفته شده میباشد. به قرار اطلاع برای شرکت سوپر پایپ  نیز معافیت 85 درصدی در نظر گرفته شده است و به این ترتیب این شرکت به ازای وارداتی که انجام میدهد عملا سهم ناچیزی را به دولت پرداخت کرده و همین موضوع رقابت را در بازار این محصولات که اتفاقا منجر به اشتغال زایی در واحدهای تولیدی رقیب نیزشده، از بین برده است.
در حوزه اتصالات آبرسانی ساختمانی به غیر از شرکت مورد اشاره شرکتهای دیگری نیز فعالیت دارند که مدیران برخی از شرکت ها می گویند شرکت سوپر پایپ، 50 درصد سهم بازار را در اختیار گرفته و در پروژه های دولتی این سهم تا 80 درصد هم رسیده است.
به دلیل ناشناخته بودن ماهیت این کمیسیون ها که در آن برای شرکتهای به اصطلاح تولیدی معافیت در نظر گرفته میشود از چند و چون شاخصهای تصمیم گیری برای اعطای معافیت به این شرکت خبری در دست نیست. اما انچه که واضح است اگر حقوق ورودی در نظر گرفته شده برای محصول وارداتی  این شرکت 50 درصد باشد و با توجه به مالیات ارزش افزوده 9 درصدی این شرکت به ازای واردات خود باید 59 درصد مالیات به دولت پرداخت کند اما با استفاده از معافیتهای مناطق آزاد این مالیات به حدود 7 درصد کاهش میابد.
حالا با در نظر گرفتن این عدد و رقم توجه کنید که سایر شرکتها که از این امتیاز برخوردار نیسند با چه ابزاری قرار است با این شرکت که اتفاقا در سطح وسیعی نیز از ابزار تبلیغات استفاده می کند رقابت کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: