کورش شرفشاهی: هنوز مدت زيادي از راي اعتماد نمايندگان مجلس به وزراي دولت دوازدهم نميگذرد که زمزمه استيضاح مطرح ميشود. آن هم نه يک وزير بلکه نام سه وزير کار، کشور و آموزش و پرورش مطرح شده است. اما سوال اينجاست که اين استيضاحها چه دليلي دارد و آيا اين وزرا در اين مدت کوتاه کاري انجام دادهاند که مستحق استيضاح باشند يا بازيهاي جناحي و سياسي بازار استيضاح را گرم کرده است. در اين رابطه عضو هيات رييسه کميته سياسي فراکسيون اميد مجلس با اشاره به تلاش تعدادي از نمايندگان مجلس براي پيشبرد يک طرح استيضاح سهگانه گفت: برخي نمايندگان سعي ميکنند با استفاده از ابزارهاي نظارتي همچون استيضاح براي پيشبرد خواستههاي خود استفاده کنند؛ البته اين خواستهها عمدتاً معطوف به منافع عمومياست اما بعضي اوقات هم منافع ديگري در ميان است. جلال ميرزايي در گفتوگو با ايلنا افزود: زمان براي طرح استيضاح هيچيک از وزراي دولت مناسب نيست؛ چرا که وزرا بهتازگي راي اعتماد گرفتهاند.عضو کميسيون انرژي مجلس با اشاره به فضاي خاص دوران انتخابات، به شباهت راياعتماد براي وزرا با دوره تبليغات نمايندگان مجلس اشاره کرد و گفت: رفتار وزرا در زمان راي اعتماد شبيه به خودمان در زمان تبليغات است؛ هنگاميکه در زمان تبليغات به شهرستانها ميرويم، مشکلات را ميبينيم و ميگوييم در خدمت خواهيم بود تا مشکلات را حل کنيم اما در عمل با مشکلاتي روبرو ميشويم و وزرا نيز وقتي به فعالان سياسي مطالبهگر و نمايندگان برخورد ميکنند، قولهايي ميدهند که گاهي در عرصه عمل محقق نميشود يا بهسختي ميسر خواهد بود و با اين حساب لازم است فرصت بيشتري در اختيار دولت قرار گيرد.نماينده اصلاحطلب ايلام در مجلس گفت: به نظر ميرسد برخي نمايندگان از برخورد وزرا پس از راي اعتماد ناراحت شدهاند اما نبايد اين موضوع را مبناي کار قرار دهيم.
او گفت: اگر وزيري وظايف خود را بهدرستي انجام نداد، بهتر است که تشکيلاتي عمل کنيم و از وزرا دعوت کنيم تا با حضور در فراکسيونها مشکلات را توضيح دهند و اگر کافي نبود ابتدا به سمت سوال و پس از آن استضاح برويم. عضو فراکسيون اميد گفت: اين طرح استيضاحهاي ۳ گانه پشتوانه فراکسيوني ندارند و بهتر است همکاران رويکرد تشکيلاتي را جايگزين اقدامات فردي کنند؛ چراکه علاوه بر آنکه شائبه انگيزههاي شخصي کنار ميرود، در عمل نيز به نتايج بهتري منجر ميشود.او يادآور شد: شخصاً با چند نفر از اعضاي فراکسيون اميد که استيضاح وزير کشور را امضاء کردند نيز گفتم که اجازه دهند موضوع بهصورت تشکيلاتي پيش برود و از آقاي رحماني فضلي دعوت کنيم تا در مجمع فراکسيون حاضر شود و اگر پاسخهايش قانعکننده نبود و مشخص شد در انجام وظايفش کوتاهي کرده، به آن بپردازيم و آنگاه خود فراکسيون نيز از سوالکنندگان و استيضاحکنندگان حمايت ميکند.عضو کميسيون انرژي مجلس درباره طرح استيضاح وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: در مورد استيضاح آقاي ربيعي نيز بايد بيش از صبر کنيم؛ وزير ۲ تا ۳ ماه است که مجدداً کار خود را با برنامههاي جديد دولت دوازدهم و برپايه برنامه ششم مصوب مجلس دهم، آغاز کرده و اتفاقاً تغييراتي مهمينيز اعمال کرده است.ميرزايي، تغييرات اعمال شده از سوي وزير کار در دولت دوازدهم را مطلوب توصيف کرد و گفت: با اين همه، برخي از همکاران ميگويند اين تغييرات مثبت نبوده است. با اين حساب بايد بيش از در موضوع مداقه کنيم تا به نوعي اجماع در اين رابطه برسيم و اگر پاسخها قانعکننده نبود، وارد عمل شويم که در اين رابطه نيز بهتر است ابتدا از طريق مذاکره، سپس طرح سوال و در نهايت اگر اين تعاملات بينتيجه ماند، به سمت استيضاح و ديگر اقدامات اينچنيني برويم.
عضو شوراي مرکزي فراکسيون اميد مجلس يادآور شد: در شرايطي که دولت بهتازگي با ساختار جديد کار خود را کليد زده، لازم است در گام نخست به وزراي و اعضاي کابينه براي جبران مشکلات فرصت بدهيم؛ بيشک اگر پيش از طرح استيضاح، سوالاتمان را مطرح کنيم که وزراي مربوطه براي پاسخگويي در صحن حاضر شوند، هزينه کمتري خواهد داشت.نماينده اصلاحطلب مردم ايلام در مجلس به تغييرات چندي قبل در آييننامه داخلي مجلس اشاره کرد و گفت: به نظر ميرسد اساساً يکي از دلائلي که آييننامه داخلي مجلس در ارتباط با طرح سوال و استيضاح تغيير کرد، اين بود که گاهي استيضاحهايي که حتي منتج به نتيجه و افتادن وزير ميشود، اصل مشکلات را حل نميکند.ميرزايي با اشاره به آنکه استيضاح وزير آموزش و پرورش نيز پشتوانه چنداني ندارد، تصريح کرد: گاهي تغيير مسئولان نهتنها مشکلات را حل نميکند؛ بلکه عملاً حل اين معضلات را به تاخير انداخته يا با اختلال اساسيتري روبرو ميکند و با اين حساب، بهتر است به گونهاي ديگر عمل کنيم.