کد خبر: ۵۳۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
گزارش "تجارت آنلاین" از حاشیه های تلخ زلزله غرب کشور؛
تجارت آنلاین: آمار کشته‌ها و زخمي‌هاي زلزله يکشنبه شب در غرب ايران ساعت به ساعت بيشتر مي‌شود. تا لحظه تنظيم اين گزارش خبرگزاري‌هاي رسمي‌از کشته شدن بيش از 400 نفر و زخمي‌شدن بيش از 7000 نفر خبر مي‌دهند.
ایران داغدار زلزله زاگرس
تجارت آنلاین: آمار کشته‌ها و زخمي‌هاي زلزله يکشنبه شب در غرب ايران ساعت به ساعت بيشتر مي‌شود. تا لحظه تنظيم اين گزارش خبرگزاري‌هاي رسمي‌از کشته شدن بيش از 400 نفر و زخمي‌شدن بيش از 7000 نفر خبر مي‌دهند. آنطور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند زمين‌لرزه بزرگي که يکشنبه شب در منطقه خاورميانه اتفاق افتاد، توسط 180 ميليون نفر احساس شده است.
يکشنبه شب هنوز ساعت به 22 نرسيده بود كه شبكه‌هاي اجتماعي پر شد از اخبار وقوع زمين‌لرزه در غرب کشور. مرکز زلزله‌اما داخل ايران نبود. دقايقي بعد مركز زلزله‌نگاري امريكا وقوع زلزله‌اي به بزرگاي 7.2 در مقياس ريشتر را در محدوده سليمانيه عراق ثبت نشان داد. دقايقي بعد وب‌سايت مركز لرزه‌نگاري كشوري وابسته به مركز ژئوفيزيك دانشگاه تهران به علت مراجعه بالاي كاربران براي كسب اطلاع غيرفعال شد. پس از آن غوغايي در كانال‌هاي تلگرامي‌ايجاد شد. اين بار هم جاي خالي منابع خبري قابل اتکا در شرايط بحران به شدت احساس مي‌شد. خبرسازي‌هاي تلگرامي‌کار را به جايي رساند که برخي كاربران از ترس شهروندان در كرمانشاه، ايلام، اهواز و حتي شيراز خبر دادند.
ساعتي بعد که مركز لرزه‌نگاري كشوري وابسته به مركز ژئوفيزيك دانشگاه تهران در دسترس قرار گرفت چند زلزله ثبت شده را نشان داد، زلزله‌هايي كه بزرگترين آنها مربوط به ساعت ٢١ و ٤٨ دقيقه بود با بزرگاي7.3 در مقياس ريشتر در نزديكي محلي به نام «ازگله» در استان كرمانشاه. حد فاصل اين زلزله ٤ كيلومتري ازگله، ٣٤ كيلومتري تازه آباد استان كرمانشاه و ٣٩ كيلومتري حلبچه، عراق گزارش شده است.
اين زلزله در استان‌هاي مختلف ايران احساس و گزارش‌هايي درباره آن ثبت شد. استان‌هاي همدان، قزوين، سمنان، تهران، خوزستان، کردستان، آذربايجان غربي، اردبيل، مرکزي، اصفهان، مازندران ايلام، و لرستان تنها بخشي از مناطقي بودند که اين زمين‌لرزه را احساس کردند. بيشترين خسارات اما مربوط به استان کرمانشاه بود. در همين حال گزارش‌هاي منتشر شده از روز گذشته نشان دهنده ادامه پس‌لرزه‌ها در مناطق حادثه ديده است.
 با اين همه ساعتي پس از وقوع اين زلزله گروه‌هاي امداد و نجات به سوي منطقه حادثه ديده روانه شدند. اين در حالي است که براساس گزارش‌ها در بسياري از شهرهاي کشور هموطنان شب را بيرون از منازل مسکوني خود سپري کردند. قصر شيرين و سرپل ذهاب شهرهايي بودند که بيشترين خسارت و ميزان کشته و زخمي‌را داشتند. با روشن شدن هوا عمليات امداد و نجات در مناطق حادثه ديده با سرعت بيشتري ادامه پيدا کرد.
صبح روز گذشته بود که سرهنگ رحماني رئيس مرکز کنترل ترافيک پليس راهور ناجا از ترافيک سنگين در محورهاي قصرشيرين و سرپل ذهاب خبر داد و با بيان اينکه با توجه به زلزله‌اي که شب گذشته در اين استان به وقوع پيوست و قصرشيرين و سرپل ذهاب را درگير کرد، شاهد بسته شدن برخي از محورها بوده‌ايم. با اين همه ساعتي بعد عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي از باز بودن تمام مسيرهاي دسترسي در مناطق وقوع زمين‌لرزه خبر داد. ديروز همچنين سخنگوي سازمان انتقال خون در فراخواني از تمامي‌دارندگان گروه خوني - O (او منفي) دعوت کرد تا براي اهداي خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند. تا پيش از ظهر ديروز ۱۳۶ دستگاه‌امبولانس، ۲۰ واحد اتوبوس آمبولانس و سه فروند هواپيما براي امدادرساني به مناطق زلزله زده اعزم شد.
همچنين امير سرتيپ نوذر نعمتي، جانشين فرمانده نيروي زميني ارتش از حضور حضور يگان‌هاي مختلف ارتش در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و ايلام خبر داد. گري لوئيس هماهنگ کننده ويژه سازمان ملل در ايران نيز در واکنش به زلزله شب گذشته در غرب ايران يک پيام تسليت در صفحه توئيتر خود منتشر و با مردم ايران ابراز همدردي کرد. نوربخش، مديرعامل سازمان تامين اجتماعي، با صدور دستوري به مديران بيمه‌اي و درماني استان‌هاي غربي کشور بر لزوم تسريع خدمت‌رساني به آسيب‌ديدگان از زلزله تأکيد کرد. پيش از ظهر روز گذشته سردار غيب‌پرور، رييس بسيج مستضعفان از اعزام ۱۰۰ گروه جهادي دانشجويي از استان‌هاي همجوار به مناطق زلزله‌زده غرب کشور خبر داد.
به دستور رييس‌جمهور، وزيران کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و رييس جمعيت هلال احمر به همراهي تيمي‌از نهاد رياست جمهوري، عازم مناطق زلزله زده در استان کرمانشاه شدند. همچنين اعلام شد که ۲۰ بالگرد هوانيروز، ۱۳۶ دستگاه‌امبولانس، ۲۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس نيز به مناطق زلزله زده اعزام شده‌اند همچنين چهار باب بيمارستان صحرايي نيز در منطقه مستقر شده است. حوالي ظهر روز گذشته بود که اعلام شد حسن روحاني، رئيس‌جمهوري امروز (سه شنبه) در مناطق حادثه ديده حاضر مي‌شود. حوالي ساعت 14 ديروز وزير بهداشت به همراه وزير کشور و رييس جمعيت هلال احمر ايران براي بررسي وضعيت مصدومان زلزله شب گذشته در مناطق غربي کشور وارد کرمانشاه شدند.
محمدعلي جعفري؛ فرمانده سپاه پاسداران در گفتگوي تلويزيوني با اشاره به اينکه بخشي از شهرستان سرپل ذهاب و تعدادي از روستاهاي شمال شهرستان در پي زلزله آسيب ديده و تخريب شده‌اند، اظهار داشت: تعداد تلفات به بالاي ۳۰۰ نفر افزايش يافته است. شهر و روستاهاي زلزله زده بين ارتش وسپاه تقسيم شده است؛ به طوري که ارتش به شهرستان سرپل ذهاب و سپاه به روستاهاي اطراف امدادرساني مي‌کند.احمد صفري، نماينده مردم کرمانشاه در مجلس با اعلام کمبود جدي پزشک متخصص و پرستار در مناطق زلزله‌زده گفت: متاسفانه بسياري از هموطنان در روستاها هنوز زير آوارند. همچنين مدير کل انتقال خون استان تهران استقبال مردم در اهدا خون را براي کمک به زلزله‌زدگان بسيار خوب توصيف کرد و گفت: از مردم خواهشمنديم براي اهدا خون ابدا در سايت سازمان انتقال خون ثبت کنند و در ساعت تعيين شده به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

*پيام‌هاي مسئولان براي زلزله‌زدگان
ديروز حسن روحاني، رييس‌جمهور در پيامي‌با ابراز همدردي با همه آسيب ديدگان و داغديدگان حادثه زلزله در استان‌هاي غربي کشور به ويژه در استان قهرمان پرور کرمانشاه، تصريح کرد که " دولت با تمام امکانات خود و به صحنه آوردن توانايي همه دستگاهها در سطح ملي و محلي در کنار آسيب ديدگان خواهد بود".
همچنين آيت‌الله‌املي لاريجاني، رئيس قوه قضاييه ضمن تسليت و همدردي با داغديدگان حادثه زلزله غرب کشور، بر لزوم تسريع در رسيدگي به مصدومان تاکيد کرد و گفت: به روساي کل دادگستري استان‌هاي غربي براي تامين امنيت مناطق زلزله زده دستور اکيد داده شده است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي‌گفت: لازم است دراختيار قراردادن امکانات به آسيب ديدگان و مجروحين زلزله سرعت بيشتري يابد. علي لاريجاني در نشست علني ديروز مجلس درنطق پيش از دستور با اشاره به زلزله نسبتا شديدي که چند استان کشور مخصوصا استان‌‌‌هاي کرمانشاه و ايلام را درگيرکرده اظهار داشت: به خانواده درگذشتگان تسليت عرض مي‌کنم و همدردي نمايندگان محترم را با اين خانواده‌هاي عزيز اعلام مي‌کنم.
همچنين در پي زلزله شب گذشته در مناطق غربي کشور بويژه استان کرمانشاه، آيت‌الله جنتي، رئيس مجلس خبرگان رهبري در پيامي‌به خانواده‌هاي داغديده اين حادثع تسليت گفت و براي مجروحان و آسيب‌ديدگان اين حادثه آرزوي سلامتي کرد. رئيس مجلس خبرگان رهبري همچنين از مسئولان خواست اقدامات لازم براي نجات هموطنان گرفتار زير آوار بکار گيرند و به وضعيت مصدومين حادثه رسيدگي کنند.

*سوء استفاده مالی آژانس هاي هواپيمايي از  زلزله
گروه راه و مسكن: ساعت ۲۱ و ۵۵ دقیقه شب يكشنبه ( 21 آبان‌ماه 96)  زلزله‌ای به بزرگي 7.3 ريشتر در مرز بین کشور ایران و عراق اتفاق افتاد که بخش زیادی از خسارت وارد شده مربوط به استان‌هاي غربي كشور به ويژه شهرهای سرپل‌ذهاب و ازگله استان کرمانشاه بوده است. متاسفانه همانند ساير حوادث غير مترقبه‌اي كه هر از گاهي در كشور اتفاق مي افتد برخي افراد از آب گل آلود ماهي گرفته و از اين فرصت سو استفاده كردند به طوري كه از شب يكشنبه برخي آژانس‌هاي هواپيمايي نرخ بليت پرواز تهران به كرمانشاه را گران كرده‌اند.

*تخلف برخي آژانس‌هاي هواپيمايي
يكي از آژانس هاي هواپيمايي در خصوص فروش بليت تهران_ كرمانشاه گفت: در حال حاضر تمام پروازهای روز دوشنبه ( 22 آبان 96) به مقصد کرمانشاه پُر شده است، اما همچان چند صندلی خالی وجود دارد به عنوان مثال پرواز چارتری بعد از ظهر روز دوشنبه هواپیمایی آسمان با قیمت ۴۳۰ هزار تومان چند صندلی خالی دارد يا همچنین برای ساعات اوليه شب دوشنبه به نرخ‌های ۲۴۱ و ۱۱۹ هزار تومان امکان فروش بلیت سیستمی و برنامه‌ای وجود دارد.
همچنين يكي ديگر از آژانس‌هاي هواپيمايي در اين خصوص اعلام كرد: پرواز ساعت 17روز دوشنبه با قیمت فروش 240هزار تومان با ایرلاین آسمان ۳ صندلی خالی دارد. اين كارشناس فروش بليت پروازهاي داخلي در پاسخ به اين سوال كه بليت 240 هزار توماني پرواز تهران به كرمانشاه چارتري است، تصريح كرد: خير. قيمت فروش سيستمي و برنامه‌اي است. همچنين امكان رزرو بلیت برای مسافران در پروازهای ساعت ۲۱ به قيمت ۲۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان، ساعت ۲۲ با ۱۴۰ هزار تومان و ساعت ۲۳:۱۵ با قیمت ۱۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان وجود دارد.

* تکذیب افزایش قیمت بلیت پروازها به کرمانشاه
از صبح روز دوشنبه خبري در فضای مجازی منتشر شده است مبني براينكه برخی آژانس‌های خدمات مسافرت هوایی نرخ پرواز تهران ـ کرمانشاه را به قیمت ۹۰۰ هزار تومان عرضه می کنندكه مرتضی دهقان معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری با تکذیب هر گونه افزایش قیمت نجومي بلیت پرواز تهران ـ کرمانشاه گفت: با سو استفاده کنندگان در فضای مجازی برخورد می‌شود. این موضوع کاملا تکذیب می‌شود و هیچ شرکت هواپیمایی نرخ‌ها را افزايش نداده است و اگر در فضای مجازی افرادی بخواهند از وضعیت به وجود آمده و افزایش تقاضای سفر هوایی به کرمانشاه سو استفاده کنند با آن‌ها شدیدا برخورد خواهد شد. برخي شرکت‌های هواپیمایی، پروازهای فوق‌العاده به مقصد کرمانشاه برقرار کرده‌اند و طی روز دوشنبه و روزهای آتی پرواز به اندازه کافی به مقصد کرمانشاه انجام خواهد شد.

*بلیت چارتری کرمانشاه نداریم
درخصوص گرانفروشي بليت پرواز تهران_ كرمانشاه از سوي برخي آژانس‌هاي هواپيمايي، شرکت هواپیمایی آسمان طي بيانيه‌اي اعلام کرد كه تمام پروازهای این شرکت به صورت سیستمی بوده و گران فروشی بلیت پرواز تهران به کرمانشاه از سوی برخی آژانس‌هاي هواپيمايي به صورت خودسرانه انجام شده است که ارتباطی به شرکت هواپیمایی آسمان ندارد. هواپیمایی آسمان هیچگونه پروازی به صورت چارتري در مسیر تهران ـ کرمانشاه ـ تهران ندارد و تمام پروازها به صورت برنامه‌ای انجام می‌شود. به‌همین منظور جهت رفاه و کمک به مردم زلزله زده کرمانشاه، شرکت هواپیمایی آسمان اقدام به برقراری پروازهای فوق‌العاده در این مسیر کرده است. گفتنی است در صورتی که برخی آژانس‌هاي هواپيمايي اقدام به افزایش قیمت بلیت پرواز مسیر فوق الذکر کرده باشند، این موضوع ارتباطی به شرکت هواپیمایی آسمان ندارد، زيرا نرخ فروش بلیت‌های مسیر تهران – کرمانشاه – تهران بر اساس نرخ مصوب بوده و هر گونه خبری مبنی بر افزایش قیمت در این مسیر تکذیب می‌شود.

*جزییات برقراری پروازهاي فوق‌العاده
درپی وقوع زلزله دیشب در غرب کشور شرکت هواپیمایی آسمان اعلام کرد به دلیل ارائه خدمات به هموطنان عزیز با انجام پروازهای روزانه به کرمانشاه، پروازهایی به صورت فوق العاده به شرح ذیل برقرار کرده است. برقراری پرواز فوق العاده در مسیر تهران - کرمانشاه - تهران روز سه شنبه مورخ ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۶  به شماره پرواز ۶۲۰/۶۲۱  ساعت رفت : ۶:۳۰   ساعت برگشت : ۸:۲۰  با استفاده از ناوگان ATR
برقراری پرواز فوق العاده در مسیر تهران - کرمانشاه - تهران روز سه شنبه مورخ ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۶ به شماره پرواز ۶۲۴/۶۲۵ ساعت رفت : ۲۳:۴۰ و ساعت برگشت : ۱:۲۰ بامداد  با استفاده از ناوگان بوئینگ ۷۳۷
برقراری پرواز  فوق العاده در مسیر تهران - کرمانشاه - تهران روز سه شنبه مورخ ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۶ به شماره پرواز ۳۷۴۲/۳۷۴۳  ساعت رفت : ۲۳  ساعت برگشت : ۰:۴۰ بامداد روز بعد  با استفاده از ناوگان فوکر۱۰۰

*برخورد با بازارسیاه فروش بلیت هواپیما و اتوبوس
همچنين محمد حسین صادقی دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه گفت: با افراد فرصت طلب و سودجویی که  بخواهند بازار سیاه در عرضه و فروش بلیت هواپیما یا اتوبوس به مقصد کرمانشاه ایجاد کنند برخورد قانونی خواهد شد.دادستان کرمانشاه با اشاره به انتشار برخی اخبار درباره فروش غیر قانونی و گران بلیت های هواپیما به مقصد کرمانشاه پس از وقوع زمین لرزه، گفت:چنین رفتاری قطعا با قانون،اخلاق و آموزه های دینی و اصول نوع دوستی ناسازگار است و مردم در مواجهه با این افراد مراتب را سریعا به تلفن گویای سازمان تعزیرات حکومتی اطلاع دهند.

*برخورد جدی با گران‌فروشی بلیت پروازهای منتهی به مناطق زلزله زده
همچنين رضا جعفر زاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی كشوری از برخورد جدی با هرگونه گرانفروشی بلیت هواپیما خبرداد و گفت: اگرچه نرخ بلیت هواپیما تكلیفی نیست، اما نرخ بلیت‌های منتهی به مناطق زلزله زده از سوی شركت‌های هواپیمایی هیچ گونه تغییری نیافته و با هرگونه سو استفاده تحت هر عنوانی به شدت برخورد خواهد شد.
جعفرزاده با بیان اینكه ملاك فروش بلیت هواپیما نرخی است كه شركت‌های هواپیمایی برروی سایت خود اعلام كرده‌اند، از متقاضیان بلیت هواپیما خواست كه در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مستندات خود را از طریق سایت سازمان هواپیمایی كشوری به نشانی www.cao.ir ارسال كنند.

*بلیت‌ها در حال اتمام است ولی گران نشده
بررسی‌هاي ميداني نشان می‌دهد كه بخش قابل توجهی از ظرفیت بلیت پرواز به سمت مناطق زلزله زده به اتمام رسیده است، اما قيمت بليت پروازها افزايش قابل توجهي پيدا نكرده است. بررسی وضعیت پروازها در فرودگاه کرمانشاه، ایلام، اهواز و دیگر مناطق زلزله زده حاکی از آن است که تقریبا تمامی پروازهای برنامه‌ای این فرودگاه‌ها بدون وقفه و مشکل خاصی انجام می‌شود و نمی‌توان در آن‌ها نشانه بحران یا مشکلات جدی و برنامه‌های پروازی دید. پس از حادثه شب يكشنبه تقاضا برای سفر به این مناطق و حتی تقاضا برای پروازهای خروجی از آن‌ها به شکل قابل توجهی افزایش یافته است و بسیاری از پروازهای روز دوشنبه و صبح روز سه شنبه با تکمیل ظرفیت مواجه شده‌اند. بررسي ميداني آژانس‌های هوایی و سامانه‌های فروش بلیت اینترنتی نشان می‌دهد كه تعداد محدودی از پروازهایی که همچنان برای مسافرپذیری جا دارد برخلاف برخی شایعات با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه نشده‌اند و تنها در سطح کلاس پروازی متفاوت قیمت‌های آن‌ها قدری بالاتر از نرخ معمول رفته است. به عنوان مثال پرواز تهران به کرمانشاه كه ساعت ۲۱  روز دوشنبه بر گزار شد قیمت بلیت ۲۴۱ هزار تومان برای هر مسافر بود که این موضوع با توجه به زمان خاص و کلاس پروازی مشخص نشان دهنده معمولی بودن و طبیعی بودن شرایط در این مسیرها است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار