کد خبر: ۵۳۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
بازار وارداتي‌ها ديگر کشش افزايش قيمت را ندارد
تجارت آنلاین: با وجود قيمت‌گذاري‌ خودروها همچنان بازار خودرو با حاشيه قيمت روبه رو است. اين حاشيه قيمتي در بازار خودرو امروز به نحوي است که متوسط اختلاف قيمت کارخانه با بازار برخي از خودروهاي زير 45 ميليون تومان به حدود 2 ميليون و بالاي 45 به بيش از 7 ميليون تومان رسيده است.
کوچ دلالان به بازار خودروهاي جديد داخلی
تجارت آنلاین: با وجود قيمت‌گذاري‌ خودروها همچنان بازار خودرو با حاشيه قيمت روبه رو است. اين حاشيه قيمتي در بازار خودرو امروز به نحوي است که براساس بررسي‌ها مي‌توان گفت که متوسط اختلاف قيمت کارخانه با بازار برخي از خودروهاي زير 45 ميليون تومان به حدود 2 ميليون و بالاي 45 به بيش از 7 ميليون تومان رسيده است. با اين همه هنوز هم برخي از فعالان بازار معتقدند که شرکت‌ها با محدوديت عرضه تلاش دارند تا قيمت خودرو را در بازار مديريت کنند. فعالان بازار خودرو مي‌گويند که خودروسازان با کاهش عرضه برخي از مدل‌هاي خودرو، تلاش دارند بازار آن را انحصاري به دست گيرند و دلالان هم بر روي خريد و فروش همين خودروها فعال شده‌اند. حقيقت اين است که بازار خودرو ماه‌هاست که شرايط عادي ندارد. مدت‌هاست که رکود نفس بازار خودرو را گرفته و ديگر نشانه‌اي از رونق در بازار مشاهده نمي‌شود. روزهاي زيادي است که بازار خودرو رکود را تجربه مي‌کند و حتي طرح‌هاي خودروسازان براي ترغيب مشتريان به خريد خودرو نيز نتوانسته طلسم بازار خود را بشکند. به همين دليل، هر اقدامي‌که خودروسازان انجام مي‌دهند، با سدي در مقابلشان مواجه مي‌شود. البته طي هفته‌هاي گذشته هم خودروسازان دست به افزايش قيمت زدند و قيمت‌ها را تا اندازه‌اي که شوراي رقابت اجازه داده بود، بالا بردند. با اين همه هنوز هم زمزمه گراني، براي برخي خودروها حاشيه بازار وجود دارد. اين حاشيه هرچند اندک، براي خودروها بوجود آمد اما اين هم چندان دوامي‌نياورد و رکود، نسخه آن را هم پيچيد. حال قيمت‌ها در بازار بالا رفته‌اما خريداري نيست. فعالان بازار خودرو مي‌گويند که قيمت بازاري برخي از مدل‌هاي مختلف خودرو، باز هم به پايين تر از کارخانه برگشته و مردم ترجيح مي‌دهند برخي از خودروها را مستقيم از بازار بخرند تا اينکه مدت‌ها با مشکلات فراوان، مسير از خانه تا نمايندگي را بارها و بارها طي کنند. بازار خودرو در حالي روزهاي سرد پاييز را سپري مي‌کند که بر خلاف هفته‌هاي اخير از نوسانات قيمتي در اين بازار کاسته شده و طي هفته جاري جز تغييرات بسيار محدود، بازار اغلب خودروهاي داخلي و وارداتي با تثبيت در قيمت همراه بوده است. حالا ماه‌هاست که تنها متقاضي واقعي به بازار مراجعه مي‌کند و براساس نياز اقدام به خريد خودرو مي‌کند. از طرف ديگر طي هفته گذشته تاکنون بازار وارداتي‌ها تغييري در قيمت نداشته و به نظر مي‌رسد بازار خارجي‌ها بيش از اين کشش افزايش قيمت را ندارد. با اين همه فعالان بازار خودرو معتقدند که در صورتي که نرخ ارز در بازار با افزايش بيشتري مواجه شود پيش‌بيني مي‌شود قيمت وارداتي‌ها در بازار متاثر از نرخ ارز، بيش از اين افزايش پيدا کند اما در شرايط کنوني انتظار مي‌رود قيمت وارداتي‌ها تغييري نداشته باشد.

*مشکلي در عرضه خودرو نداريم
در اين ميان دبير انجمن خودروسازان ايران بخشي از شرايط ايجاد شده در بازار برخي از خودروهاي جديد را ناشي از تاثير کاهش سود بانک‌ها و هجوم دلالان به بازار خودرو مي‌داند. به گفته احمدنعمت‌بخش تنها راه، فروش برخي خودروها عرضه در حاشيه بازار است و در صورتي که به شرکت‌ها اجازه داده شود که در حاشيه بازار محصولات را به فروش برسانند مسلما دلالاني که به دنبال سودآوري از اين جريان هستند از بازار اين خودروها خارج مي‌شوند (حذف تقاضاهاي کاذب) در نتيجه با تقاضا واقعي در بازار، قيمت اين خودروها نيز متعادل مي‌شود. نعمت‌بخش در گفتگو با خبر خودرو با تاکيد بر اينکه قيمت هر کالايي را عرضه و تقاضا تعيين مي‌کند به نقدهاي مطرح درخصوص وضعيت فروش در بازار خودرو پرداخت و گفت: خودروسازان در حال حاضر به لحاظ عرضه با مشکل خاصي مواجه نيستند چنانچه سال گذشته توليد انواع سواري خودروسازان 40 درصد و در شش ماهه اول امسال نيز آمار توليد 20 درصد افزايش يافت. وي گفت: خودروسازان همواره با عرضه بيشتر خودرو به بازار تلاش دارند تا قيمت خودرو در بازار بالا نرود.

*کاهش نسبي تقاضا در پاييز
نعمت‌بخش با رد سياست محدوديت عرضه توسط شرکت‌هاي خودروساز با هدف مديريت قيمت در بازار تاکيد کرد: خودرو به جهت اندازه و حجم مانند برخي از کالاهاي توليدي نيست که شرکت‌ها به منظور مديريت بازار، توليداتشان را معمولا در روز به حدود 6 هزار دستگاه مي‌رسد را به بازار عرضه نکنند و در انبارها نگهداري کنند. وي خاطرنشان کرد: نگهداري خودرو در انبارها ريسک بزرگي براي شرکت‌ها دارد چراکه‌امکان وقوع حوادثي مثل آتش‌سوزي و بسياري از اتفاقات ديگر وجود دارد. دبير انجمن خودروسازان ايران تصريح کرد: طبعا در اين شرايط حرکت پول‌هاي سرگردان به سمت بازار اين خودروها بي‌معنا بوده و صرفه‌اي براي دلالان ندارد. نعمت‌بخش افزود: هرچند از ديد برخي فعالان و مسئولان، بازار خودرو راکد است در حالي که از سال گذشته تاکنون شاهد رشد توليد خودروسازان هستيم و قطعا اين جريان بدون رشد تقاضا ممکن نخواهد شد. وي همچنين کاهش نسبي تقاضا در فصل پاييز را طبيعي و مطابق روال هر ساله بازار دانست و افزود: با وجود افت تقاضا در 6 ماهه دوم سال اما همچنان متقاضيان واقعي به بازار مراجعه کرده و خودرو دلخواه را خريداري مي‌کنند از اين رو بازار خريد و فروش خودرو با رکود مواجه نيست.

*دلالان در کمين خودروهاي جديد
دبير انجمن خودروسازان کشور در ادامه با توجه به ايجاد حاشيه قيمت در برخي از خودروهاي جديد گفت: با توليد و پيش‌فروش هر خودروي جديد، تقاضاي زيادي براي خريد در بازار بوجود مي‌آيد چراکه‌امروز بسياري از متقاضيان به ايجاد تفاوت قيمت خودروهاي جديد با نرخ کارخانه و بازار واقف هستند. نعمت‌بخش کاهش سود سپرده‌هاي بانکي را در اين جريان بي‌تاثير ندانست و افزود: با کاهش سود سپرده‌ها بانکي پول‌هاي سرگردان در بازار افزايش يافته بنابراين دلالاني که به دنبال سود بيشتري هستند اقدام به ورود به بازارهايي مي‌کنند که سود بيشتري را براي آنها به دنبال دارد. وي تاکيد کرد: البته بيش از 60 درصد اختلاف قيمت در بازار اين خودروها نصيب دلالان و افرادي که پول‌هاي سرگردان دارند، مي‌شود. وي افزود: تنها راهکار رفع اين معضل، فروش و قيمت‌گذاري خودروها در حاشيه بازار است در صورتي که به شرکت‌ها اجازه داده شود که در حاشيه بازار محصولات را به فروش برسانند مسلما دلالاني که به دنبال سودآوري از اين جريان هستند از بازار اين خودروها خارج مي‌شوند. وي تاکيد کرد: در صورتي که به شرکت‌هاي خودروساز سواري اجازه داده شود که خودروها به خصوص خودروهاي جديد را در حاشيه بازار به فروش رسانند اختلاف قيمت‌ها از بين رفته و دلالي در بازار خودرو نيز از بين خواهد رفت.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار