کد خبر: ۵۳۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
تایید و تکذیب های انبوه سازان و نظام مهندسی ادامه دارد؛
تجارت آنلاین: تایید و تکذیب پدیده امضاء فروشی این روزها دوباره دو تشکل تاثیرگذار در بخش ساخت و ساز را رو به روی هم قرار داده است و هر کدام به نوعی در تلاش است دیگری را مقصر و باعث و بانی این پدیده معرفی کنند. این رویارویی حالا و با ماجرای مسکن مهر کرمانشاه و تخریب آن در زلزله غرب کشور وارد فاز تازه ای شده است.
قربانیان زیر آوار پدیده امضاء فروشی
تجارت آنلاین: تایید و تکذیب پدیده امضاء فروشی این روزها دوباره دو تشکل تاثیرگذار در بخش ساخت و ساز را رو به روی هم قرار داده است و هر کدام به نوعی در تلاش است دیگری را مقصر و باعث و بانی این پدیده معرفی کنند. این رویارویی حالا و با ماجرای مسکن مهر کرمانشاه و تخریب آن در زلزله غرب کشور وارد فاز تازه ای شده است.  
در تازه ترین این اظهار نظرها عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: انبوه سازان قصد دارند با دامن زدن به امضا فروشی این مسئله را در بین مهندسان ترویج دهند.
بیژن خطیبی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه برای کیفیت تمامی ساختمان‌ها به ویژه در استان تهران بازرسان مختلفی در نظر گرفته شده است اظهار کرد: امضا فروشی در حوزه ساخت وساز  هم اکنون، وجود ندارد وبرخی از سو استفاده کنندگان قصد دارند با مطرح کردن این مسئله افکار عمومی را متشنج کنند.
خطیبی تصریح کرد: انبوه سازان در حوزه مهندسی تخصص کافی ندارند بنابراین اظهار نظر آن‌ها در خصوص امضا فروشی به صلاح نیست.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: انبوه سازان باید به جای پرداخت به مسائل حاشیه‌ای به کیفیت ساخت وساز بپردازند، چرا که هم اکنون بسیاری از واحد‌های مسکونی به صورت انبوه سازی با مشکل روبرو هستند.
سخنان این عضو هیات مدیره نظام مهندسی در حالی مطرح می شود که چند روز قبل نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه تخلف امضا فروشی مهندسین شایع شده است گفت: بررسی ها نشان می دهد که حتی بعضا با فروش امضای مهندسان متوفی ساخت و ساز صورت می گیرد.
ایرج رهبر اظهار کرد: معضل امضا فروشی مهندسین به عنوان یکی از چالش‌های اصلی ساخت و ساز، سالهاست که رواج دارد و نظام سهمیه بندی از جمله دلایل دامن زدن به این مشکل است.
وی افزود: البته نباید فراموش کرد که این تخلفات صنفی صرفا مربوط به جامعه مهندسی نیست بلکه در صنوف مختلف شاهد بروز چنین تخلفاتی هستیم. اما در قشر مهندسان با توجه به اینکه جزو اقشار تحصیل کرده محسوب می‌شوند بروز این نوع لغزش‌ها دور از انتظار است.
وی با ذکر مثالی گفت: از فردی شنیده‌ام که چندی پیش  در محل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران شاهد مشاجره لفظی تندی بین یک زن و مرد میانسال بوده، و بعد از بررسی ها مشخص شده که از قرار معلوم همسر یکی از مهندسان بعد از فوت او پروانه اشتغال او  را در اختیار برادرش قرار داده است که به صورت مشارکتی از عایدی حاصل از فروش سهیمه پروانه اشتغال او کسب درآمد کنند.
نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: گویا با فوت مهندس مذکور برادر وی تمامی عایدی آن را به صورت یکجا برای خود برداشت کرده است و این امر سبب نارضایتی همسر وی شده بود و هردو با تصور خود٬ برای شفاف سازی این موضوع و برای اینکه سهم عادلانه ای از امضافروشی پروانه اشتغال مهندس فوت شده کسب کنند، به نظام مهندسی مراجعه کرده بودند که حضور آنها با مشاجره، سبب جلب توجه حاضران شده بود.
رهبر با یادآوری این موضوع که شایع بودن امر تخلف امضا فروشی قابل کتمان نیست در عین حال تاکید کرد: به جای انکار، می بایست به دنبال فرآیندهایی باشیم که به طور سیستماتیک از بروز چنین تخلفاتی در پروسه ساخت و ساز ممانعت کند. به عنوان مثال دیجیتالی شدن امضای مهندسان ناظر باعث ایجاد سازوکاری بازدارنده برای کاهش حجم پدیده امضاء فروشی است.
وی با تاکید براینکه اساسا  معضلاتی نظیر مسائل نظارتی، چگونگی امر نظارت و انتخاب ناظر و همچنین حق الزحمه ناظران از جمله چالشهای جدی و قدیمی صنعت ساختمان است گفت: وقتی شرایط ساخت وساز به گونه ای باشد که افراد فاقد تخصص وارد صنعت ساختمان شوند در نتیجه این امر سازندگان سودجو قادر خواهند بود که مقررات ساختمان و خدمات مهندسی جامعه مهندسی را در راستای منافع و سلایق شخصی خود نقض کنند.
نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران با تاکید بر اینکه تخلف امضا فروشی گسترده است گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که افراد غیرمتخصص با راه اندازی شرکتهای حقوقی و استفاده از ظرفتیهای پروانه اشتغال مهندسان باعث شده‌اند که صوری کاری در خدمات مهندسی و امضا فروشی به اوج خود در چند سال گذشته برسد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از روسای ادوار سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران اظهار می کردند که یک کارمند ساده با راه اندازی ۱۶شرکت حقوقی از سهیمه های  ده‌ها  مهندس ساختمان استفاده کرده است. فرد مورد نظر که کارمندی ساده و فاقد دانش مهندسی بوده است با راه اندازی ۱۶ شرکت در حالی از پروانه اشتغال مهندسان استفاده کرده که اصلا مهندسانی که از سهمیه آنها استفاده شده از پروژه های ساخته شده توسط این شرکت و ساز و کار آن هیچ اطلاعی نداشته اند.
نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران با یادآوری این موضوع که وجود پدیده امضاء فروشی قابل کتمان نیست و مهندسان نباید این معضل را انکار کنند درعین حال تخلف برخی از مهندسان را سبب خدشه دار شدن حیثیت حرفه ای آحاد جامعه مهندسی  قلمداد و تاکید کرد: آزادسازی کنترل شده وساختار یافته سهیمه اشتغال مهندسی یکی از راهکارهای اصلی برای جلوگیری از شیوع معضل امضا فروشی است.
در همین راستا سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است رواج پدیده امضا فروشی در ساخت‌وساز دور از ذهن نبوده و احتمال بروز و ظهور آن وجود دارد.
صدیف بدری در جلسه بررسی مشکلات نظام مهندسی تصریح کرد: نظام‌مهندسی ساختمان در کشور بیش از ۴۰۰ هزار نفر عضو دارد و اینکه برخی مهندسان ناظر اقدام به امضا فروشی کنند، محتمل است.
وی افزود: هر مهندس ناظر فرم ۹ مرحله‌ای کیفیت ساختمان را امضا می‌کند و در کیفیت ساخت‌وسازها هم مهندس ناظر و هم خود نظام‌مهندسی به دلیل نظارت، نقش ایفا می‌کنند.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی معتقد است متأسفانه نظام‌مهندسی ساختمان به جای رفع ایرادات سالانه دچار روزمرگی شده است.
به گفته بدری در وضعیت فعلی شفاف‌سازی خدمات مهندسی و عمل به آیین‌نامه‌ها با مشکل مواجه هستیم و در خصوص اجرای قوانین هم نظام‌مهندسی ساختمان، هم وزارت راه و شهرسازی و هم شهرداری‌ها نقش ایفا می‌کنند.
وی تاکی کرد: امروز خلأ وظایف مهندسی به وضوح مشاهده می‌شود و در اجرای قانون  و آیین‌نامه به ویژه در بعد اجرای ساختمان با مشکل مواجه هستیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار