کد خبر: ۵۳۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
"تجارت آنلاین" بررسی کرد؛
تجارت آنلاین: ماجرا از اين قرار است که روز چهارشنبه فابريس برژي مدير ارشد اجرايي شرکت هواپيماسازي ايرباس در خلال نمايشگاه صنايع هوايي دبي ۲۰۱۷ و در مصاحبه اي با AFP عنوان کرد که قرارداد بزرگ ايرباس با ...
اما و اگرهای فروش هواپيماهاي ایرباس به ایران
گروه راه و مسکن: امضاي قرارداد با سه شرکت بوئينگ براي خريد ۸۰ فروند هواپيما، امضاي تفاهنامه با ايرباس براي خريد ۱۰۰ فروند هواپيما و اي تي آر براي خريد ۲۰ فروند هواپيما از مهمترين دستاوردهاي دولت پس از اجرايي شدن برجام است به طوري که زمستان سال گذشته بود که قرارداد خريد ١٠٠ فروند ايرباس از سوي شرکت هواپيمايي ايران اير نهايي شد که تاکنون شرکت هواپيمايي هما سه فروند ايرباس تحويل گرفته است و قرار بر اين بوده است که تا پايان سال ۲۰۱۷ ميلادي ۴ فروند ايرباس ۳۲۰ A وارد کشور شود، اما به نظر مي‌رسد شکت هواپيماسازي ايرباس تصميم گرفته است که در پايان سال 2017 ميلادي، خط توليد محصولات خود يعني رجيستر هواپيماهاي ۳۲۰ A سفارش داده شده از سوي ايران را به نام شرکت‌هاي هواپيمايي ديگري تغيير دهد به طوري که با توجه به اينکه ايران هنوز نتوانسته است فاينانسور براي خريد هواپيماهاي برجامي‌تامين کند، ايرباس نيز از چند شرکت هواپيمايي ديگر دنيا براي فروش هواپيماهاي A ۳۲۰ بازاريابي کرده و گويا هواپيماهايي که براي به فروش به ايران کانديدا کرده بود را به تازگي به کشورهاي ديگري فروخته است که شرکت‌هاي اير آسيا (مالزي)، اير اينديا (هند)، اويانا برازيل (برزيل) و سعودي عربين ايرلاينز (عربستان) از جمله خريداران ايرباس‌هاي ۳۲۰ ايران هستند به طوري که شرکت فرانسوي ايرباس، رجيسترهاي شرکت‌هاي هواپيمايي غير ايراني را بر روي بدنه هواپيماها ثبت کرده است.

*ايرباس بزرگترين قرارداد تاريخ خود را بست
 ماجرا از اين قرار است که روز چهارشنبه فابريس برژي مدير ارشد اجرايي شرکت هواپيماسازي ايرباس در خلال نمايشگاه صنايع هوايي دبي ۲۰۱۷ و در مصاحبه اي با AFP عنوان کرد که قرارداد بزرگ ايرباس با شرکت هواپيمايي اينديگو هند به طور قطع از افتخارات و موفقيت‌هاي ايرباس در طول سال‌هاي فعاليت خود به شمار مي‌رود، زيرا شرکت اينديگو هند يک شرکت هواپيمايي خصوصي و ارائه‌کننده پروازهاي ارزان قيمت است. اين قرارداد شرکت ايرباس که در نمايشگاه هوايي دبي ۲۰۱۷ به‌امضا رسيده است، ۴۳۰ فروند هواپيماي سايز متوسط از خانواده آ-۳۲۰ (A۳۲۰) به ارزش حدود ۴۹.۵ ميليارد دلار آمريکا را شامل مي‌شود، البته مبلغ و جزئيات دقيق اين قرارداد از سوي مقامات رسمي‌دو طرف قرارداد تاکنون منتشر نشده است. يکي از دلايلي که اين نوع هواپيماي ايرباس از همه انواع آن محبوب تر و پر کاربرد تر است، مصرف بهينه سوخت هواپيماهاي A۳۲۰ است.

*تحويل ۴ فروند ۳۲۰ تا پايان ۲۰۱۷!
27 ارديبهشت ماه‌امسال بود که فرهاد پرورش مديرعامل سابق هواپيمايي جمهوري اسلامي‌ايران و رييس فعلي هيئت مديره هما درحاشيه مراسم ورود ۴ فروند هواپيماي اي تي آر ۷۲ ـ ۶۰۰ طي يک نشست خبري اعلام کرد که ايران ۷ فروند هواپيماي برجامي‌که دريافت کرده را به طور تمام نقدي و از محل منابع صندوق توسعه ملي از شرکت‌هاي هواپيماسازي ايرباس و اي تي آر خريداري کرده است و قرار شده تا با تعيين فاينانسور، مابه التفاوت نقدي و اقساطي اين هواپيماهاي وارد شده به کشور، به عنوان پيش پرداخت براي خريد هواپيماهاي بعدي در نظر گرفته شود. بر اساس قرارداد ايرباس تا پايان سال ۲۰۱۷ ميلادي قرار است ۴ فروند ايرباس A ۳۲۰ را علاوه بر ۲ فروند ۳۲۱ که بهمن سال ۹۵ و ۱ فروند ۳۲۰ که در فروردين سال جاري تحويل داده بود، به ايران اير واگذار کند. وي همچنين از واگذاري ۵ فروند ايرباس ۳۲۱ و ۴ فروند هواپيماي ۳۲۰ تا پايان سال ۲۰۱۸ خبر داد.
بنابر اظهارات فرهاد پرورش، شرکت ايرباس طبق قرارداد بايد تا پايان سال ۲۰۱۷ ميلادي يعني پايان آذر ماه‌امسال ۴ فروند ايرباس A ۳۲۰ و تا پايان سال ۲۰۱۸ يعني پايان آذرماه ۹۷ بايد ۵ فروند ايرباس ۳۲۱ و ۴ فروند هواپيماي ۳۲۰ را به شرکت هواپيمايي هما تحويل دهد.
براساس گفته فرهاد پرورش تنها يک ماه تا پايان سال جاري ميلادي باقي مانده است که ۴ فروند ايرباس A ۳۲۰ به ايران تحويل شود، اما به گفته برخي کارشناسان صنعت هوايي، به نظر مي‌رسد هواپيمايي جمهوري اسلامي‌و وزارت راه و شهرسازي در يافتن فاينانسور براي خريد ۹۷ فروند ايرباس باقي مانده که تا کنون تنها ۳ فروند ايرباس پس از برجام واد کشور شده است با مشکلاتي روبه رو شده است، زيرا بسياري از بانک‌ها، موسسات اعتباري و شرکت‌هاي واسطه‌گر در فاينانس، به دليل سخراني جنجالي اخير ترامپ در خصوص عدم پايبندي ايران به برجام و تقاضايش از کنگره براي ورود به اين قضيه، حاضر به ورود به موضوع تضمين و تامين مبلغ فاينانس براي خريد ايرباس‌هاي مذکور در قرارداد با ايران نيستند. از سوي ديگر چهارشنبه شب هم مجلس نمايندگان آمريکا طرح منع فروش بوئينگ به ايران را تصويب و آن را براي تصويب در سنا به اين مجلس فرستاد. در صورتي که اين طرح در مجلس سنا نيز به تصويب برسد، براي اجرا و قطعي شدن نياز به‌امضاي رئيس جمهور اين کشور دارد که احتمال تأييد آن از سوي ترامپ با توجه به سخنراني‌ها و مواضع تندش در زمينه پاره کردن برجام، بسيار بالاست. هم اکنون ايران به دليل ترس فاينانسورهاي بين المللي براي تامين مبالغ مورد نظر ايرباس به عنوان پيش پرداخت هواپيماهاي باقي مانده، در حال حاضر با مشکل مالي روبه رو شده است و ايرباس نيز با اطلاع از اين موضوع و همچنين دانستن اين وضعيت که ايران تا مدت طولاني از امکان تامين پيش پرداخت‌ها ناتوان خواهد بود، هواپيماهاي ايرباس ۳۲۰ متعلق به ايران را به کشورهاي ديگر واگذار کرده است.

*ايرباس، هواپيماهاي ايران را واگذار نکرده است
درباره شايعات مطرح شده مبني بر فروش هواپيماهاي پسابرجامي‌ساخته شده براي ايران اير به ساير ايرلاين‌هاي بين‌المللي، اصغر فخريه کاشان، قائم مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين الملل اظهار نظر متفاوتي دارد. روز شنبه(۲۷ آبان 96) اصغر فخريه کاشان، قائم مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين الملل در گفتگويي اعلام کرد که آنچه در برنامه‌ريزي شرکت‌هاي هواپيماساز مانند ايرباس قرار دارد، يک طرح مشخص و برنامه‌ريزي شده است و وقتي ايران هواپيمايي را خريداري کرده، با نهايي شدن پيش‌پرداخت، اين هواپيما وارد خواهد شد.
وي ادامه داد: موضوعي که مطرح شده هر چند نياز به پيگيري جدي و قطعي دارد، اما حتي در صورت اتفاق افتادن نيز امري طبيعي به شمار مي‌رود. همان طور که ايرباس‌هاي تحويل شده به ايران اير براي ديگر ايرلاين‌ها سفارش داده شده بود، اما به ناوگان ايران رسيد، اين امکان نيز وجود دارد که ديگر هواپيماها نيز چنين سرنوشتي داشته باشند، اما اين موضوع طبيعي به حساب مي‌آيد و يک روال عادي در صنعت هواپيمايي جهان است.
به گفته وي وقتي ايران پيش‌پرداخت هواپيماهاي خود را به ايرباس تحويل دهد و قرارداد فاينانس را نهايي کند، قرارداد خريد هواپيماها به طور کامل اجرايي خواهد شد و هيچ مشکلي در اين زمينه وجود ندارد. در مسير نهايي شدن فاينانس قرارداد ايران اير با ايرباس هيچ مشکلي وجود ندارد و مذاکرات ما گشايش‌هاي قابل توجهي داشته و مي‌تواند در آينده نزديک نهايي شود. از اين رو نه شايعاتي مانند فروش هواپيماي دست دوم به ايران صحت دارد و نه اين امکان وجود دارد که ايرباس هواپيماهاي ايران را واگذار کند، بلکه تنها با نهايي شدن پرداخت‌ها روال عادي قرارداد و تحويل هواپيماها دنبال خواهد شد. قائم مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين الملل گفت: چهارمين هواپيماي متعلق به ايران در تيرماه سال آينده (احتمالا ژوئن ۲۰۱۸) به ايران واگذار خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: