کد خبر: ۵۳۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم از راه اندازی 74 واحد صنعتی در این جزیره با سرمایه بیش از 3 هزار و 382 میلیارد ریالی بخش خصوصی طی سه سال و نیم گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از فرینا، جهانگیر مجیدی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: این تعداد واحد صنعتی از سال 1393 تاکنون در دو شهرک صنعتی تولا و فجر و دیرگ نقاط جزیره به بهره برداری رسیده است.
وی افزود: هم اینک 171 شرکت در این دو شهرک با نیروی کار معادل چهار هزار و 62 نفر مشغول تولید هستند و تا دهه مبارک فجر امسال تعداد آنها به 180 شرکت فعال افزایش می یابد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم با اعلام اینکه در کنار 171 واحد صنعتی سبک و نیمه سنگین در شهرک های تولا و فجر، فعالیت های عظیم حوزه نفت، گاز و انرژی در کنار فعالیت های شیلاتی، شناورسازی و تولید آب و برق و انرژی های پاک در این منطقه هم نشان از حرکت شتابان سازمان منطقه آزاد قشم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.
مجیدی گفت: محصولات تولیدی 21 شرکت صنعتی قشم به 12 کشور جهان صادر می شود و ارزش صادرات صنعتی این منطقه در شش ماهه اول سال 96 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رقمی معادل 22 میلیون و 28 هزار دلار با 24 درصد رشد همراه شده است.
فرانسه، ایتالیا، روسیه، چین، کویت، ویتنام، هند، امارات، عمان، عراق، سومالی و موزامبیک کشورهایی هستند که به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم، محصولات تولیدی این منطقه همچون میگو، ماهی تازه، سیمان، پوشاک، شمش سرب، لوله های پلی اتیلن، پنجره و درب UPVC، لوازم آرایشی و بهداشتی، سیگار و موارد دیگر را خریداری می کنند.
او به ارزش 10 میلیون و 575 هزار دلاری صادرات صنعتی منطقه آزاد قشم به دیگر مناطق کشور از جمله مناطق آزاد ایران اشاره کرد و گفت: این میزان ارزش صادراتی در شش ماهه اول سال 96 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رقم 4 میلیون و 860 هزار دلار، 118 درصد رشد داشته است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم از دستگاه های آنالایزر (ابزار دقیق) ویژه صنایع عظیم نفت و گاز، جکت های نفتی، لوازم تزئینی خودرو، کشتی های مدرن مسافری 158 نفره و کوچکتر، شناورهای باری (لنج)، روغن موتور، لوله های آب، میگو و ماهی، لوازم آرایشی و بهداشتی و ... هم به عنوان محصولات صادراتی تولیدی این منطقه آزاد به داخل کشور نام برد.
او سخت تر کردن روال دیوانسالاری در حوزه واردات بی رویه کالا را نیاز حمایت از تولید کنندگان داخلی دانست و تاکید کرد: با سخت تر کردن مراحل واردات کالاهایی که در ایران توان تولید آن را داریم، به صنعت و تولید کنندگان کشور می بایست کمک کنیم.
مجیدی، مواد اولیه تولید و ماشین آلات را جدای از سیاست سخت گیرانه در روال دیوانسالاری وارادت برشمرد و افزود: در شش ماهه اول امسال 18 میلیون و 862 هزار دلار مواد اولیه برای فعالان صنعتی قشم از کشورهای مختلف وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رقم 16 میلیون و 810 هزار دلار، 14 درصد رشد داشته است.
وی معتقد است از طریق تولید می توانیم به ثروت انبوه برسیم و امنیت اقتصادی در کنار امنیت کسب و کار هم از همین مسیر تامین خواهد شد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم با اعلام اینکه رشد صنعت صادرات ملی کشور در شش ماهه اول امسال 7 درصد بوده است، اعلام کرد: در این مدت رشد صنعت صادراتی از قشم به 24 درصد رسیده است  و با کاستن از اقدامات دست و پاگیر می توانیم با جذب سرمایه های بیشتر روند رشد محصولات صادراتی از قشم را تقویت کنیم.
وی خشک کردن ماهی های ساردین و مَتو در حوزه صادرات را از اقدامات مهم در ارزش افزوده دانست و گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 500 تُن ماهی ساردین و مَتو خشک شده با ارزش افزوده بیش از 10 برابر به خارج از کشور صادر شده است.
مجیدی از آب به عنوان ارزشمند ترین نیاز صنعت نام برد و افزود: خوشبختانه قشم از این لحاظ محصور در دریای آزاد است که با استفاده از سیستم های شیرین کننده علاوه بر تامین نیاز آشامیدنی و صنعتی این جزیره، می توان از آب با خلوص پائین تر در شکوفا کردن بخش کشاورزی چند استان همجوار هرمزگان نیز استفاده کرد.
او اظهارامیدواری کرد که با توسعه جاده های مناسب، بنادر، تولید برق و ایجاد پل خلیج فارس در کنار ظرفیت های عظیم نفت، گاز و آب شاهد شکوفایی هرچه بیشتر قشم به عنوان یک منطقه استراتژیک و صنعتی ایران باشیم.
جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت در جنوب ایران با تبدیل شدن به منطقه آزاد در سال 1371 مراحل رشد و شکوفایی را با ایجاد چهار شهرک صنعتی با استفاده از مزایا و قوانین و مقررات ویژه و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی آغاز کرده است به طوری که پیش بینی می شود تا چند سال آینده این منطقه دربخش هایی همچون نفت، گاز، شیلات، تولید آب و برق و شماری از محصولات صنعتی دیگر به قطب مهم صنعتی کشور تبدیل شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: