کد خبر: ۵۳۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۶
«تجارت آنلاین» نتایج افزایش سقف تسهیلات اوراق خرید مسکن را بررسی کرد؛
تجارت آنلاین: حالا تنها سوالي كه ايجاد مي‌شود اين است كه آيا افزايش سقف تسهيلات اوراق خريد مسكن به 90 ميليون تومان باعث خروج بازار مسكن از ركود و خانه دار شدن اقشار كم درآمد جامعه مي‌شود يا خير؟
نسخه های بی اثر برای رونق مسکن
گروه راه و مسكن: صبح ديروز دوشنبه ( 29 آبان‌ماه 96) ابوالقاسم رحيمي‌انارکي عضو هيات‌مديره بانک مسکن در نشست خبري مسئولان بانك مسكن با اصحاب رسانه، خبر از افزايش سقف تسهيلات اوراق خريد مسکن داد و اعلام كرد كه از هفته آينده دستورالعمل افزايش سقف تسهيلات اوراق خريد مسکن اعلام خواهد شد و طي آن به متقاضيان اوراق خريد مسكن ۱۰ ميليون تومان بدون سپرده پرداخت مي‌شود به‌طوري كه در حوزه سپرده ممتاز و اوراق حق‌تقدم يک امکان جديد براي بانک مسکن فراهم شده است که دستورالعمل آن آماده شده و تا آخر هفته به شعب ابلاغ خواهد شد، لذا متقاضيان مي‌توانند از هفته آينده به شعب مراجعه کنند. اگر متقاضيان به صورت انفرادي بخواهند از اوراق خريد مسکن استفاده کنند، معادل 10 ميليون تومان نيز بدون سپرده پرداخت خواهد شد، با اين حساب سقف اوراق در تهران که 60 ميليون تومان است، با احتساب پرداخت 20 ميليون تومان وام جعاله و 10 ميليون تومان اخير به 90 ميليون تومان رسيده و متقاضيان مي‌توانند 90 ميليون تومان اوراق خريد مسکن دريافت کنند. در مراکز استان‌ها و شهرهاي بالاي 20 هزار نفر که سقف وام 50 ميليون تومان است، متقاضيان اوراق حق‌تقدم با اين 10 ميليون تومان بدون سپرده مي‌توانند در کنار دريافت وام جعاله تا سقف 80 ميليون تومان اوراق مسکن تهيه کنند. اين آپشن جديد تا پايان سال جاري خواهد بود و براي سال آينده بايد ديد چه تصميم جديدي گرفته خواهد شد.

دولت به بن بست بانک مسکن رسيده است
با توجه به اينكه مقرر شده است كه به متقاضيان اوراق خريد مسكن ۱۰ ميليون تومان بدون سپرده پرداخت شود، لذا تنها سوالي كه ايجاد مي‌شود اين است كه آيا افزايش سقف تسهيلات اوراق خريد مسكن به 90 ميليون تومان باعث خروج بازار مسكن از ركود و خانه دار شدن اقشار كم درآمد جامعه مي‌شود يا خير؟ به گفته فرشيد پورحاجت دبير کانون سراسري انبوه‌سازان مسکن کشور، دولت تمام تلاش خود را در بحث پرداخت تسهيلات به مردم براي خريد مسکن انجام داده است، اما در حال حاضر به بن بستي تحت عنوان بن بست بانک مسکن رسيده است، زيرا بانک مسکن از بهمن ماه سال گذشته تسهيلات خود را در قالب اوراق حق تقدم دريافت تسهيلات بانک مسکن (تسه) ارائه داده است و مردم مي‌توانند از اين طريق تسهيلات را از بانک مسکن دريافت کنند. لذا اگر بخواهيم بازار مسکن را تقويت کنيم بايد سه فاکتور اصلي افزايش قدرت خريد مردم، کاهش قيمت مسکن و افزايش درآمد خانوارها مورد توجه قرار گيرد. هر کدام از اين شاخص‌ها مي‌توانند تاثيرگذاري بسيار خوبي بر بازار مسکن داشته باشند، زيرا اين فاکتورها، مهمترين فاکتورهايي هستند که بايد در حوزه مسکن مورد توجه قرار گيرند تا شاهد رونق بازار مسکن باشيم. بدون شك درحال حاضر تسهيلات حوزه مسکن بسيار گران قيمت است و با هزينه‌هاي خانوارها همخواني ندارد. سياستي که دولت به دنبال آن است، افزايش قدرت خريد مردم است که معمولا مرتبط با سياست‌هاي مالي است که بانک‌ها به دولت ارائه مي‌دهند. در اين زمينه دولت تلاش خود را انجام داده است اما در حال حاضر به بن‌بستي تحت عنوان بن‌بست بانک مسکن رسيده است. در حال حاضر مردم از دو طريق يعني صندوق پس‌انداز مسکن يكم و خريد اوراق مي‌توانند براي خريد مسکن اقدام کنند كه در حال حاضر بيش از ۷۰ درصد بازار مسكن از محل فروش اوراق تامين مالي مي‌شود که اين مساله هزينه‌هاي سنگيني را براي مردم به دنبال دارد.

رئوس عملكرد بانك مسكن درسال 96
در خصوص اقدامات بانك مسكن در هفت ماهه ابتداي سال جاري، محمدهاشم بت شکن مدير عامل بانك مسكن، در نشست خبري كه صبح ديروز دوشنبه ( 29 آبان ماه 96) با اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: در طي ماه‌هاي گذشته ۴۱ هزار فقره وام معادل ۴۳۲ ميليارد تومان پرداخت کرده‌ايم، ضمن اينکه ۶۵ هزار ميليارد ريال منابع اعم از سپرده و وصول مطالبات جذب شده است. بانک مسکن در رعايت نرخ سود سپرده پايبند بوده و از زمان کاهش سود سپرده‌ها به ۱۵ درصد از ۱۱ شهريور تاکنون ۱.۵ درصد از قيمت تمام شده سپرده‌ها کاهش يافته است که اين اقدام مثبت مي‌تواند به کاهش نرخ سود تسهيلات کمک کند. به گفته اين مقام بانکي، براي ۲۸۶ هزار واحد مسکوني تسهيلات خريد، ساخت، تعمير و بازسازي و فروش اقساطي پرداخت کرده‌ايم ضمن اينکه در هفت ماهه گذشته در بخش خريد صرفا به ۱۰۰ هزار واحد مسکوني وام پرداخت شد که از نظر تعداد ۳۰ درصد و از نظر قيمت ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. تا كنون ۵۲۴ هزار ميليارد ريال تسهيلات مسکن مهر با نرخ‌هاي سود ۴، ۷ و ۹ درصد در شهرستان و تهران براي دو ميليون واحد مسکوني تا سقف ۴۰ ميليون تومان پرداخت شده است. ضمن اينکه يک ميليون و ۸۰۰ هزار واحد مسکن مهر نيز فروش اقساطي شده است.

تسهيلات بافت فرسوده بانك مسكن
وي در مورد تسهيلات بافت فرسوده گفت: از ابتداي اجراي اين طرح در سال ۹۴ تاکنون به ۳۲ هزار واحد مسکوني فرسوده مجموعا به مبلغ ۱۳ هزار ميليارد ريال تسهيلات پرداخت شده است.

استقبال چشمگير مردم از صندوق پس انداز يکم
وي درباره صندوق پس انداز يکم تاکيد کرد: در ابتداي سال جاري به طور متوسط هر هفته دو هزار و ۵۰۰ فقره حساب پس انداز صندوق يکم در بانک مسکن افتتاح مي‌شد که در هفته آخر آبان به ۵ هزار و ۸۰۰ فقره حساب رسيده و به معناي دو برابر شدن استقبال از صندوق يکم است. همچنين تسهيلات از اين محل در هفته ابتدايي سال جاري ۱۵۰ فقره بود اما در پايان هفته گذشته ۹۶۰ فقره تسهيلات از محل صندوق يکم پرداخت شد. در هفت ماهه گذشته ۲۵ هزار ميليارد ريال براي ۴۰ هزار واحد مسکوني وام مشارکت مدني ساخت مسکن پرداخت شده که نسبت به گذشته کاهش چشمگيري داشته است چرا که جهت گيري بانک مسکن پرداخت وام خريد بوده است.

 افق اقدامات بانک مسکن تا ۱۴۰۰ ميلادي
بت شکن درخصوص افق اقدامات بانک مسکن تا ۱۴۰۰ ميلادي ،گفت: بر اساس اين برنامه ريزي قرار است تا پايان سال ۱۴۰۰ ميلادي بانک مسکن براي بيش از سه ميليون و ۸۰۰ هزار واحد مسکوني تامين مالي انجام دهد که در سال ۱۴۰۰ ميلادي به تنهايي يک ميليون واحد مسکوني تامين مالي خواهد شد که اين تسهيلات شامل خريد، ساخت، تعمير و واگذاري فروش اقساطي و سهم الشرکه‌هاست. همچنين بر اساس برنامه ششم توسعه دولت بايد سالانه ۲۷۰ محله بافت فرسوده را بهسازي و بازسازي کند که بانک مسکن در اين زمينه نيز ورود خواهد کرد. وي در خصوص مسکن اجتماعي اظهار داشت: اين بانک براي دهک‌هاي يک، دو و سه با حمايت دولت و ساير نهادهاي حمايتي قرار است در مسکن اجتماعي به دولت کمک کند. استراتژي دوم بانک جذب مخاطب از اقشار ميان درآمد شامل دهک‌هاي ۴، ۵، ۶، و ۷ است که هم توان پرداخت اقساط دارند و هم امکان پس انداز جزيي.

انتشار۱۰ هزار ميليارد ريال اوراق رهني در بازار سرمايه
به گفته بت شکن، قرار است بانک مرکزي به همه زوجين خانه اولي در بخش تامين مالي خريد خانه اول کمک کند که شامل افزايش ۵۰ درصدي قدرت خريد يک واحد مسکوني در چارچوب الگوي مصرف است که در تهران معادل واحدهاي مسکوني ميان متراژ (۷۵ متر مربعي) مي‌شود. همچنين اين بانک همين تسهيلات را به انبوه سازاني که الگوي مصرف را رعايت کنند نيز پرداخت خواهد کرد. بانک مسکن به زودي معادل ۱۰ هزار ميليارد ريال اوراق رهني در بازار سرمايه منتشر مي‌کند که در حال حاضر مجوزهاي اجراي اين طرح در حال طي کردن مراحل خود در بانک مرکزي و سازمان بورس و اوراق بهادار است.

پرداخت وام ۳۵ ميليون توماني ساخت مسکن به زلزله‌زدگان
همچنين بت شكن درباره تمهيدات بانک عامل حوزه مسکن براي زلزله زدگان کرمانشاه گفت: نخستين گام امهال (مهلت) دو ساله براي بازپرداخت تسهيلات اعطايي به زلزله زدگاني است که از تسهيلات بانک مسکن استفاده کردند.بر اساس مصوبه هيات وزيران و بانک مرکزي که بخشنامه آن براي کليه شعب بانک مسکن در استان کرمانشاه ابلاغ شده از امروز زلزله زدگان مي‌توانند براي دريافت تسهيلات بازسازي واحدهاي مسکوني تخريب شده به شعب بانک مراجعه مي‌کند. به گفته بت شکن، بانک عامل حوزه مسکن به واحدهاي روستايي تخريب شده به تعداد ۵ هزار و ۵۰۰ واحد تا سقف ۲۵ ميليون تومان و بازپرداخت ۱۵ ساله شامل سه سال دوره مشارکت مدني و ۱۲ سال بازپرداخت اصل وام با سود ۴ درصد مراجعه کنند. همچنين اين بانک به دو هزار واحد مسکن شهري تخريب شده در اثر زلزله اخير استان کرمانشاه ۳۵ ميليون تومان وام با بازپرداخت ۱۵ ساله و نرخ سود ۵ درصد که مابه التفاوت آن را دولت در يارانه‌ها پيش بيني کرده پرداخت خواهد کرد. وي تاکيد کرد: اين بانک به ۵ هزار واحد مسکوني ۱۲ ميليون تومان با بازپرداخت ۷ ساله و سود ۵ درصد وام بازسازي مي‌دهد. ضمن اينکه دو هزار و ۵۰۰ فقره تسهيلات ۱۰ ميليون توماني با بازپرداخت ۵ ساله به صورت قرض الحسنه وام خريد لوازم خانگي به زلزله زدگان پرداخت مي‌کند. بنابراين به طور کلي بانک مسکن ۱۵ هزار فقره انواع وام به روستاييان و ساکنان شهرهاي زلزله زده شامل تسهيلات ساخت، تعمير و خريد لوازم خانگي پرداخت مي‌کند. وي در خصوص پوشش بيمه اي تسهيلات بانک مسکن به زلزله زدگان اظهار داشت: تسهيلاتي که واجد بيمه نامه خسارات زلزله و آتش سوزي باشند بر اساس برآورد کارشناسان و بر اساس ضوابط شرکت‌هاي بيمه مشمول دريافت خسارت خواهند شد. عموم تسهيلاتي که داراي پوشش بيمه عمر مانده بدهي هستند در صورت فوت وام گيرنده بر اثر زلزله علاوه بر خسارتي که بابت بيمه نامه زلزله و آتش سوزي دريافت مي‌کنند از پرداخت باقي مانده اقساط از سوي بازماندگان معاف شده و شرکت بيمه کل بدهي آن را تقبل خواهد کرد. بانک مسکن از جهت منابع مالي مشکلي نخواهد داشت و هر آنچه دولت بر عهده اين بانک قرار دهد پرداخت خواهد کرد و از امروز کليه مشمولان طرح‌هاي تسهيلات و بيمه اي زلزله مي‌توانند به شعب اين بانک در استان‌هاي زلزله زده مراجعه کنند. ضمن اينکه‌امهال دو ساله محدود به مسکن مهر نيست و همه واحدهايي که تسهيلات بانکي دريافت کرده‌اند شامل اين امهال خواهند شد.آسيب ديدگان در اثر زلزله اخير براي دريافت تسهيلات از طريق بنياد مسکن به اين بانک معرفي شده و اگر فردي کندي در پرداخت تسهيلات از سوي بانک مسکن مشاهده کرد حتما به بانک مسکن اطلاع دهد تا برطرف شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار