کد خبر: ۵۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۴
رئيس اتاق تهران از کنترل بازار ارز توسط دولت انتقاد کرد؛
تجارت آنلاین: ساماندهي بازار ارز هنوز هم در ميان مهمترين دغدغه‌هاي بخش خصوصي قرار دارد. فعالان اقتصادي مي‌گويند عدم رشد قيمت ارز متناسب با نرخ تورم موجب شده تا در هفته‌هاي گذشته شاهد افزايش قيمت در بازار ارز کشور باشيم.
مسافران آنتاليا هم یارانه می‌گیرند!
تجارت آنلاین: روزهاي نخست شهريور سال جاري بود که دلار روندي افزايشي به خود گرفت و از قيمت ۳ هزار و ۸۰۰ توماني فراتر رفت. حدود يک ماه بعد، در اواسط مهرماه قيمت دلار به ۴ هزار تومان رسيد. افزايش دلار فقط بازار آزاد را تحت تاثير قرار نداده، بلکه نرخ ارز دولتي را نيز تحت تاثير قرار داده است. به طوري که طي يک ماه گذشته نرخ ارز دولتي 100 تومان هم نسبت به مصوبه بودجه‌اي دولت افزايش يافته است. اگرچه برخي پيش‌بيني‌ها حکايت از ادامه روند افزايشي نرخ ارز را دارد، اما با توجه به واقعيت‌هاي بازار به نظر مي‌رسد باقي ماندن دلار در کانال ۴ هزار توماني ماندگار شود. اين نرخ تازه، براي صادرکننده‌ها پيش آمد نيکوست و براي توليدکننده‌هايي که مواد اوليه وارد مي‌کنند، سبب بهم خوردن تعادل در هزينه‌هاي توليد مي‌شود.
پيش از اين پدرام سلطاني، نايب رئيس اتاق ايران گفته بود که نبايد انتظار داشته باشيم دلار به ۳ هزار و ۸۰۰ تومان بازگردد. به اعتقاد کارشناسان دلار با تناسب تورمي‌که در چند ساله گذشته داشته، خود را تعديل و ترميم مي‌کند؛ بالاخره در چهار سال دولت يازدهم اگرچه در سال آخر تورم تک رقمي‌شد و دستآورد بسيار خوبي بود، ولي انباشت اين تورم و ما به التفاوت آن با تورم جهاني لاجرما بايد اثر خود را در نرخ ارز نشان مي‌داد که اين اتفاق افتاد.
ساماندهي بازار ارز هنوز هم در ميان مهمترين دغدغه‌هاي بخش خصوصي قرار دارد. تورم سالانه نرخ ارز مساله‌اي است که مورد توجه فعالان اقتصادي قرار گرفته و حالا آنها مي‌گويند عدم رشد قيمت ارز متناسب با نرخ تورم موجب شده تا در هفته‌هاي گذشته شاهد افزايش قيمت در بازار ارز کشور باشيم. به اعتقاد مسعود خوانساري، رئيس اتاق بازرگاني تهران دولت نبايد بيش از حد، اصرار به ثبات نرخ ارز داشته باشد و بايد اجازه داد ارز هم به عنوان يک کالا، قيمت‌گذاري شده و دولت تنها کنترل و مديريت کند.

*رشد 6.2 درصدي تراز تجاري ايران
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران گفت: تراز تجاري هفت ماه‌امسال را نزديک به 52 ميليارد دلار برشمرد که در همسنجي با پارسال 6.2 درصد رشد داشته است. مسعود خوانساري روز گذشته در سي و دومين نشست هيات نمايندگان اتاق تهران در محل اين اتاق افزود: اما در همين مدت در مجموع ارزش کل صادرات 2.38 درصد کاهش داشته است. وي گفت: مطابق آخرين گزارش بانک جهاني، رتبه ايران در بهبود فضاي کسب و کار با چهار پله نزول به 124 در بين 190 کشور جهان رسيد، اين در شرايطي بود که مطابق برنامه ريزي‌ها مقرر بود همه ساله اين رتبه 10 پله صعود داشته باشد. خوانساري تاکيد کرد: از دولت انتظار مي‌رود هرگونه بخشنامه، دستورالعمل را با توجه به آثار آن در بخش کسب و کار کشور اجرايي کند. وي همچنين با اشاره به بخش مسکن که 20 فصل متوالي شاهد رشد منفي آن بوديم، بيان داشت: خريد و فروش مسکن در 6 ماه نخست امسال 34 درصد افزايش داشته و رشد قيمتي مسکن در اين مدت مطابق با نرخ تورم بوده است.

*يارانه دولت براي سفر به ترکيه
رئيس اتاق ايران با اشاره به افزايش قيمت ارز در يک ماه گذشته، خاطرنشان کرد: اين افزايش از سال گذشته با توجه به افزايش تورم قابل پيش بيني بود و هنوز ارز قيمت واقعي خود را پيدا نکرده است. وي تصريح کرد: از دولت انتظار مي‌رود براي کنترل نرخ ارز به ممنوع کردن واردات برخي کالاها روي نياورد، زيرا مثمر ثمر نخواهد بود. خوانساري با اشاره به کاهش ارزش لير ترکيه از 2500 تومان در شروع دولت تدبير و اميد به هزار تومان در حال حاضر، ادامه داد: در ۶ ماهه اول سال جاري، ۴۰۰ هزار نفر به آنتاليا سفر کرده‌اند که سوبسيد آن از سوي دولت ايران داده شده؛ چراکه قيمت لير بسيار پايين است؛ ضمن اينکه بايد توجه داشت که اصرار بيش از اندازه به ثبات نرخ ارز، توليد را دچار مشکل کرده و بسياري از شرکت‌هاي توليدي را با معضلات جدي مواجه کرده است. وي تاکيد کرد: اصرار بيش از اندازه به ثابت نگه داشتن نرخ ارز، توليد را دچار مشکل کرده و به افزايش مطالبات شرکت‌ها و پيمانکاران انجاميده است. اين مقام مسئول ابراز اميدواري کرد که دولت نسبت به اين مساله چاره سازي اساسي کند و ارز نيز همچون ساير کالاها قيمت‌گذاري شود و دولت تنها به مديريت و کنترل آن بپردازد.

*مدرسه‌سازي اتاق‌ها در مناطق زلزله‌زده
خوانساري در پايان با اشاره به حادثه زلزله دلخراش غرب کشور، شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي را به عنوان يکي از عوامل اساسي در جلب کمک‌هاي مردمي‌بي سابقه به زلزله زدگان توصيف کرد، به طوري که با کمک رساني آحاد جامعه، از روز چهارم زلزله به بعد اعلام شد ديگر نيازي به ارسال کمک‌هاي ضروري نيست. وي گفت: 570 مدرسه در مناطق زلزله زده غرب کشور تخريب شد که 85 مورد آن در مناطق روستايي است و اتاق‌هاي بازرگاني سراسر کشور بازسازي 45 مدرسه روستايي را تقبل کردند. خوانساري اظهار داشت: 130 کلاس درس بايد در اين راستا بازسازي شوند که برآورد اوليه هزينه بازسازي هر کلاس يکصد ميليون تومان خواهد بود؛ البته برخي اعضاي اتاق نسبت به تامين سيمان، گچ و سراميک اعلام آمادگي کرده‌اند.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار