کد خبر: ۵۳۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
اجباري شدن بيمه ساختمان ها به دليل مكانيسم هاي خاص نظارتي در اين صنعت و همچنين توان كارشناسي بالاي بيمه ها قطعاً به بهبود كيفيت ساخت و ساز در كشور منجر خواهد شد.


به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از خبرگزاري برنا، احمد صفر زاده معاون فني بيمه البرز در مورد وضعيت بيمه ساختمان در كشور گفت: پوشش هاي بيمه اي كه در حال حاضر براي ساختمان هاي آماده و در حال بهره برداري ارايه مي شود عمدتا تحت پوشش سه بيمه آتش سوزي، صاعقه، انفجار است و ساير پوشش ها تحت عنوان پوشش هاي تبعي است مثلا خطر زلزله و تركيدگي لوله و خسارت هاي وارد به همسايگان است.
 ولي در يك تفكر سيستمي و اساسي، سازندگان همانطور كه براي رعايت حريم شهري، اصول و قواعد شهرسازي و خيابان كشي، ميزان جانمايي و تراكم ساختمان، ملزم به گرفتن پايان كار هستند، بايددر مورد بيمه نامه ساختمان هم اقدام كنند. بر اين اساس سازنده و پيمانكاري كه قصد ساخت و ساز دارد، قبل از صدور پروانه بايد به بيمه ارجاع شود و شركت بيمه پس از ارزيابي كارشناسي بر مبناي متراژ، نوع مصالح و استحكام، بيمه نامه صادر نمايد.

وي در ادامه افزود: در حال حاضر تحت عنوان بحث كيفيت ساختمان، برخي از سازندگان و شهرداري ها هم به صورت جسته و گريخته اين رويه را در برخي از استان ها اجرا مي كنند. منتهي به صورت سيستماتيك همه ساخت و سازها الزاما تحت پوشش بيمه نيست.
صفرزاده در ادامه افزود: اگر بخواهيم اين روند به صورت سيستماتيك اجرا شود، بايد قانون آن در مجلس مصوب شود. دولت بايستي از بحث تصدي گري بيرون بيايد.
معاون فني بيمه البرز در ادامه در مورد عملكرد بيمه ها در اين حوزه گفت: بيمه ها با استفاده از تجزيه و تحليل خطر، بيمه نامه صادر مي كنند. بر اساس استانداردهاي بيمه گري، بيمه ها ابتدا ميزان ظرفيت خود را حساب مي كنند و مازاد ظرفيت را از پوشش اتكايي استفاده مي كنند. پوشش هاي اتكايي معمولا از طريق عقد قرارداد با بيمه هاي خارجي تامين مي شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: