کد خبر: ۵۳۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی بین النسلی است و ورشکستگی در این صندوق معنی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکترسید تقی نوربخش در جمع خبرنگاران گفت: بیش از نیمی از جمعیت کشور، ۷۶ درصد کل بیمه شدگان و ۴۴ درصد سالمندان کشور تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند.

دکتر نوربخش افزود: این سازمان در بخش درمان ۴ میلیون خدمت بستری و ۴۰۰ میلیون نیز خدمت سرپایی را خریداری و تولید می کند.

وی با اشاره به اینکه ماهانه به ۲۰۴ هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت می شود، گفت: همچنین در سال ۹۶ ماهانه ۶ هزار میلیارد تومان پرداختی ما بوده است که ۴ هزار میلیارد تومان آن برای مستمری، ۲۶۰ میلیارد تومان بیمه بیکاری، ۱۵۰۰ میلیارد در بخش درمان و ۳۰۰ میلیارد تومان نیز سایر تعهدها پرداخت می کند.

دکتر نوربخش با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی متکی به بودجه عمومی نیست، گفت: یکی از راهبردهای اصلی ما این است که ریسکهای موجود به مردم منتقل نشود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی بین النسلی است و ورشکستگی در این صندوق معنی ندارد، اظهار داشت: حجم تعهدات دولت باید به میزانی باشد که امکان پرداخت آن فراهم شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس اشاره کرد و گفت: در این جلسه فرصتی فراهم شد تا جلسه‌ای در خصوص صندوق‌های بازنشستگی، راهکارها و پیشنهادات رفع مشکلات سازمان تأمین اجتماعی مطرح شود.

دکتر نوربخش گفت: علاوه بر این جلسه، جلساتی با کمیته‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در راستای بررسی ایده‌های مقام معظم رهبری در خصوص تأمین اجتماعی برگزار شده است.

وی ادامه داد: دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام، هر سه در جهت مساعدت و رفع مشکلات صندوق‌های بیمه‌ای حرکت می‌کنند.

دکترنوربخش با اشاره به اینکه در کشورهای غرب آسیا، ایران پیشرفته‌ترین نظامات تأمین اجتماعی را دارد، گفت: بیمه تأمین اجتماعی در ایران سابقه ۸۶ ساله دارد که بعد از انقلاب، توسعه قابل قبولی یافته است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: با توجه به اینکه تأمین اجتماعی سازمانی درآمد ـ هزینه‌ای است به همین دلیل ما تابع نوسانات اقتصادی و فضای کسب و کار و وضعیت نقدینگی هستیم؛ بنابراین با ریسک‌هایی مواجهیم اما تلاش کرده‌ایم این ریسک‌ها به مردم منتقل نشود.

دکترنوربخش با اشاره به اینکه از سال ۸۴ شکاف نقدینگی در تأمین اجتماعی ایجاد شده است، افزود: اول اینکه این موضوع سِیر طبیعی هر سازمان بیمه‌ای است؛ بیمه‌ها در ۳۰ سال اول حق بیمه‌ دریافت می‌کنند و پس از ۳۰ سال پرداخت مستمری آغاز می شود بنابراین پیری در هر صندوق بیمه‌ای طبیعی است، اما متأسفانه در سازمان تأمین اجتماعی با پیری زودرس و غیرطبیعی روبرو شدیم.

به گفته وی، ایجاد تعهدات غیرمنطقی و بدون منبع، از جمله دلایل پیری زودرس است؛ به طوری که در کمتر از یک دهه ۱۸ تعهد بدون منبع برای سازمان ایجاد شد. به عنوان نمونه در سال ۸۸ مدیرعامل وقت سازمان هدفمندی یارانه‌ها، نامه‌ای به سازمان تأمین اجتماعی ارسال کرد که از بیش از سه میلیون نفر حق بیمه کارفرمایی دریافت نشود و دولت اعتبار آن را از محل هدفمندی یارانه‌ها تأمین کند، اما متأسفانه تاکنون این موضوع محقق نشده و بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان بابت همین امر طلبکاریم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه ۲۶ درصد بیمه‌شدگان سازمان، بازنشسته پیش از موعد و سخت و زیان‌آور هستند، گفت: این موضوع قابل توجه و تأمل است و نتیجه آن، این است که بدهی دولت در سال ۸۴ از ۴۰۰۰ میلیارد تومان به ۶۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ رسیده است.

دکترنوربخش تصریح کرد: طی این مدت توانستیم تعهدات جدید ایجاد نکنیم و همچنین با توسعه کارگاه‌های کشفی و بازرسی، مدیریت مصارف، مدیریت پرداخت مستمری‌ها با حذف همپوشانی، مدیریت بیمه بیکاری و ... اقدامات مثبتی انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه دو راهکار برای ادامه راه وجود دارد، تصریح کرد: یا اینکه باید بودجه‌بگیر دولت شویم و یا به سمت مدیریت و تجهیز منابع و مصارف پیش رویم.

دکتر نوربخش درباره اولویت های سازمان تامین اجتماعی در آینده برای کاهش چالش ها گفت: در کنار اولویت بازگشت مطالبات از سوی دولت، افزایش پوشش بیمه ای اولویت را مدنظر داریم. به عنوان مثال مشاغل غیر رسمی وجود دارد که باید با مکانیسم هایی تحت پوشش بروند. پیشنهاد داده ایم پوشش بیمه همگانی کامل شود. درباره مستمری بگیران نیز  باید تغییراتی ایجاد شود که قوانین بیمه ای حفظ شوند. این موارد هم در نگاه مجلس و هم در نگاه دولت هست. 
نام:
ایمیل:
* نظر: