کد خبر: ۵۳۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
پشت پرده موج گرانی سکه و دلار
بسیاری از معامله‌گران بازار سردرگم هستند و خرید و فروش‌ها با احتیاط بیشتری انجام می شود. برخی معامله‌گران عنوان کردند، برای صفر شدن حباب سکه در این سطح قیمتی، بهای دلار باید به بالای ۴ هزار و ۶۰۰ تومان برسد.
جهش ۳ برابری در انتظار قیمت طلا است؟!
در نخستین روزهای آذرماه، دلار و سکه همزمان افزایش قیمت را تجربه کرده اند. قیمت سکه طلا نیز روز گذشته افزایش ۲۹ هزار تومانی را تجربه کرد و دلار هم بالای چهار هزار و 100 تومان معامله شد.
به گفته فعالان، محرک اصلی رشد قیمت دلار در بازار داخلی، افزایش نرخ حواله درهم بود. روز گذشته حواله درهم پس از چند روز کم نوسان، افزایشی شد و با شکستن محدوده هزار و ۱۲۰ تومان به قیمت هزار و ۱۲۴ تومان رسید. با صعود درهم، خریدهای معامله‌گران بازار داخلی نیز با جسارت بیشتری انجام شد و به تبع آن قیمت گرایش بیشتری به افزایش از خود نشان داد.
در اولین روز آذرماه، معاملات سکه تمام بهار آزادی با قیمت یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان کلید خورد که افزایش ۲۹ هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. این افزایش چندان متناسب با رشد دلار و اونس در ابتدای روز نبود تا حباب فلز گرانبهای داخلی در مقطع کوتاهی به بالای ۲۰۰ هزار تومان برسد.
با این حال، در ادامه روز رشد سکه تمام بهار آزادی مقداری تعدیل شد و به سوی کانال‌های پایین تر حرکت کرد. در نهایت روز چهارشنبه سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و ۴۳۰ هزار تومان خاتمه داد. این قیمت با آنکه نسبت به نرخ ابتدای روز ۲۰‌هزار تومان پایین‌تر بود، نشان از افزایش ۹ هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت.  البته قیمت سکه در حالی وارد قله‌های قیمتی ۵ سال اخیر شده است که ارزش ذاتی آن با قیمت بازار فاصله زیادی دارد.
این مساله بسیاری از معامله‌گران بازار را سردرگم کرده و موجب شده است خرید و فروش‌ها با احتیاط بیشتری انجام شود. برخی معامله‌گران عنوان کردند، برای صفر شدن حباب سکه در این سطح قیمتی، بهای دلار باید به بالای ۴ هزار و ۶۰۰ تومان برسد. در این شرایط، برای جلوگیری از آثار فعالیت‌های سفته‌بازانه، به‌نظر می‌رسد بازارساز بهتر است اقدامات موثر را برای بازگشت فضای عادی به بازار سکه صورت دهد.
افزایش دلار در اولین روز آذرماه موجب شد که انتظارات افزایشی در بازار فعال‌تر شوند. در این میان گروهی باور دارند، رشد تقاضا در آستانه پایان سال میلادی می‌تواند شدت دامنه نوسانات را بالاتر ببرد. گروه دیگری به نقش بالا رفتن تقاضای تجاری در آذرماه اشاره می‌کنند و انتظار دارند تحت‌تاثیر آن نوسانات افزایش یابد. از این گذشته، معامله‌گران فنی بازار انتظار دارند با شکست مرز ۴ هزار و ۱۰۰ تومان، میزان تقاضای سفته‌بازان در بازار بالاتر برود.
این دیدگاه‌ها در شرایطی در میان بازیگران بازار وجود دارد که دسته دیگری بیشتر نقش بازارساز را برجسته می‌کنند و اعتقاد دارند عرضه صرافی‌های بانکی مانع از بالارفتن شدت دامنه نوسانات خواهد شد. در کنار این، گروه دیگری به افزایش تقاضا در ماه‌های مهر و آبان اشاره می‌کنند. از نظر آنها، بخشی از تقاضای آذرماه در ماه‌های گذشته تخلیه شده است و نباید انتظار نوسانات سنگینی در آخرین ماه پاییز را داشت.

*پیش بینی افزایش سه برابری قیمت طلا!؟
این در حالی است که یک تحلیلگر اقتصادی اعلام کرد: دوره طولانی مدت پول ارزان در کنار تغییر رویکرد سرمایه گذاران و هجوم به بازار طلا به عنوان پناهگاهی مقابل مخاطرات مالی و ژئوپلتیکی می تواند قیمت اونس را در ۵ سال آینده به ۵ هزار دلار برساند.
راب مک‌ایون مدیرعامل شرکت مک ایون گفت: دوره طولانی‌مدت پایین بودن ارزش پول‌ها و تمرکز سرمایه‌گذاران بر طلا به عنوان پناهگاهی امن در مقابل مخاطرات ژئوپلتیکی و مالی می‌تواند طی 5 سال آینده قیمت اونس طلا را به 5 هزار دلار برساند.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از فارس، وی ادامه داد: در صورتی که این قضیه قطعی شود، یک تسونومی پول شکل خواهد گرفت که به دنبال مکانی برای ورود خواهد بود.
وی که در حاشیه کنفرانس صنعت و معدن سانفرانسیسکو سخن می‌گفت ادامه داد: نرخ بهره بانکی پایین‌تر و دوره طولانی‌تر باعث شده است که حباب در بازارهای سهام، مسکن و حتی بازار مصنوعات هنری بزرگ شود.
وی معتقد است منطق می‌گوید که نرخ بهره بانکی باید افزایش یافته تا بتواند تا دارایی‌های سودآور نیز به چشم آمده و جذاب شوند و طلا نیز در راستای کالیبراسیون مجدد بازار باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
شرکت مک ایون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی به داشتن علاقه خاص به طلا مشهور است. خود مدیرعامل این شرکت نیز به داشتن ثروت خالص 8 میلیون دلاری یکی از پول‌دارترین افراد کاناداست.
هم‌اکنون قیمت طلا در محدود 1280 دلار در هر اونس در حال نوسان است. برخی از کارشناسان بر این باورند که این فلز زرد نتوانسته است قیمت بازار خود را در زمان قطعی شدن برگزیت و پیروزی ترامپ حفظ کند.
دیگر کارشناسان نیز بر این باورند که مناقشات ژئوپلتیکی و همچنین بی‌ثباتی در جهان فشار افزایشی قیمت طلا را تداوم خواهد بخشید.
کارشناسان موسسه سیتی گروپ آمریکا در آخرین گزارش خود اعلام کردند که تا سال 2020 روند افزایشی تقاضای طلا در بازار، قیمت این فلز  به 1400 دلار در هر اونس خواهد رساند.
این موسسه پیش‌بینی کرد قیمت طلا تا پایان سال 2018 مقاومت 1270 دلار در هر اونس خود را شکسته و در سال 2019 به 1370 دلار خواهد رسید.


نام:
ایمیل:
* نظر: