کد خبر: ۵۳۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
بانک مسکن با تعریف ۱۰ استراتژی و ۷ هدف کلان قرار است به عنوان یکی از ارکان نظام تامین مالی پایدار و سالم بخش مسکن در افق ۱۴۰۰ ایفای نقش کند.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از بانک مسکن - هیبنا، عوامل موثر بر تامین مالی مسکن را می‌توان در چهار گروه شامل اقتصاد خانوار، اقتصاد مسکن، اقتصاد کلان و اقتصاد بانک دسته‌ بندی کرد. در گروه نخست باید توجه داشت که سهم مسکن از بودجه خانوار در حال حاضر 35 درصد است به این معنا که 35 درصد از بودجه خانوار صرف تامین مسکن می‌شود. همچنین قدرت پس‌ انداز خانوار نقش مهمی در تامین مالی مسکن خانوارها دارد که باید در سیاست‌گذاری‌های تامین مالی مسکن به آن توجه شود.
از دیگر عوامل موثر بر تامین مالی مسکن مرتبط با اقتصاد خانوار می‌توان به «اقساط در استطاعت» اشاره کرد. این موضوع در سال‌های گذشته از طریق کاهش نرخ سود بانکی تسهیلات صندوق پس‌ انداز مسکن یکم مورد توجه بانک مسکن قرار گرفته است و صرف‌ نظر از تسهلات قرض‌ الحسنه شبکه بانکی (با نرخ سود 4 درصد) که سقف آن در هر فقره بسیار محدود است، تسهیلات صندوق یکم با سود یک رقمی (8 درصد در بافت فرسوده و 9/5 درصد در سایر نقاط) ارزان‌ ترین تسهیلات موجود در شبکه بانکی به شمار می‌رود.
از سوی دیگر توجه به این نکته نیز ضروری است که بزرگترین سرمایه‌گذاری اقشار متوسط در کشور مربوط به خرید مسکن است طوری که 80 درصد از ثروت خانوارهای متوسط ایرانی به این موضوع اختصاص می‌یابد.
دومین گروه از عوامل موثر بر تامین مالی مسکن که باید مورد توجه قرار گیرد، عوامل مرتبط با «اقتصاد مسکن» است. در این راستا باید به دوره های رونق و رکود مسکن به خاطر دوره زمانی دو ساله ساخت واحدهای مسکونی توجه شود. کم‌ کشش بودن قیمت مسکن و قرار گرفتن آن در زمره کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی به صورت توامان از دیگر عواملی است که در موضوع تامین مالی مسکن باید مورد توجه قرار گیرد.
بخش مسکن همچنین در پارامترهای اقتصاد کلان نیز به شکل مستقیم اثرگذار است به این ترتیب که تاثیر مسکن در شاخص تورم در حال حاضر 32 درصد است؛ ضمن اینکه سهم بخش مسکن از تسهیلات پرداختی شبکه بانکی 7 درصد، سهم آن در تشکیل سرمایه ثابت ناخالص 12/5 درصد و در ارزش افزوده 5/2 درصد است. بخش مسکن همچنین تحت تاثیر ارتباطی که با ده‌ها بخش صنعتی به شکل مستقیم و غیرمستقیم دارد، از سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی و اشتغال کشور برخوردار است.
تامین مالی بخش مسکن از پارامترهای «اقتصاد بانک» نیر تاثیر می‌پذیرد. در این راستا لازم است اتکای خرید مسکن بر رژیم پس‌ انداز و انضباط مالی خانوار باشد. اگر چه میان خانه‌ دار شدن و میزان پس‌ انداز خانوار رابطه غیرقابل انکاری وجود دارد، اما برخی دیدگاه‌های اقتصادی صرفا اتکا به تسهیلات بانکی را مسیر مناسب خانه‌ دار شدن می‌دانند که با توجه به محدودیت منابع، چندان کارا به نظر نمی‌رسد.
انتشار اوراق رهن ثانویه با هدف احیای جریان نقدی از دارایی‌ها از دیگر اقدامات حوزه اقتصاد بانک است که نقش مهمی در تامین مالی بخش مسکن دارد؛ اقدامی که بانک مسکن در تابستان سال گذشته برای نخستین بار در کشور انجام داد و قرار است گام دوم آن به زودی پس از طی مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم از نهادهای ذی ربط انجام شود تا به این ترتیب قدرت تسهیلات‌ دهی بانک افزایش و مسیر خانه‌ دار شدن متقاضیان هموار شود.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن -هیبنا، افزون بر اثر متقابل چهار گروه عوامل اقتصادی و بخش مسکن بر یکدیگر، اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی به عنوان سیاست‌گذار بخش مسکن نیز باید در تنظیم برنامه‌های تامین مالی بخش مسکن مورد توجه بانک مسکن قرار گیرد.
نوسازی بافت‌های فرسوده و احیای بافت‌های ناکارآمد با رویکرد بازآفرینی شهری، اجرای طرح‌های مسکن اجتماعی و حمایتی برای اقشار ضعیف، اجرای طرح‌های مسکن روستایی و نیز تامین مسکن برای خانه اولی‌ها در صدر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
محمدهاشم بت‌ شکن، مدیرعامل بانک مسکن معتقد است توجه به تمام عوامل اقتصادی در ارتباط با بخش مسکن برای طراحی نظام تامین مالی پایدار و سالم بخش مسکن ضروری است. وی بر این اساس اولویت‌های اصلی بانک مسکن را در قالب سند راهبردی موسوم به «چشم‌ انداز بانک مسکن در افق 1400» ابلاغ کرده است. در قالب این سند بانک مسکن به عنوان یکی از ارکان اصلی تامین مالی سالم و پایدار بخش مسکن قرار است تا چهار سال آینده رهبری در ارائه اثربخش خدمات تامین مالی به فعالیت‌های مسکن و توسعه شهری و تبدیل شدن به یکی از توانمندترین بانک‌های توسعه‌ای – تخصصی منطقه غرب آسیا را بر عهده بگیرد.
آن گونه که بت‌ شکن اعلام کرده است، ماموریت‌های بانک برای تحقق این هدف در قالب تسهیل فرآیند تامین مالی، اعطای تسهیلات جهت تامین مسکن تمام خانوارهای فاقد مسکن و نیز ارائه خدمات مالی، بانکی و مشاوره‌ای به فعالان، توسعه‌گران و سازندگان واحدهای مسکونی منطبق با الگوی مصرف برای اقشار میان‌ درآمد و کم‌ درآمد با تاکید بر احیای بافت‌ های فرسوده و شهرهای میان جمعیتی، تعریف شده است.
بانک مسکن با تعریف هفت استراتژی بنا دارد طی چهار سال به چشم‌ انداز بلندی که برای خود در سطح منطقه تعریف کرده دست پیدا کند. این استراتژی‌ها شامل توسعه بانکداری تخصصی خرد به آحاد مردم، ارائه خدمات بانکداری و سرمایه‌گذاری از طریق گروه مالی با ساز و کار بازار سرمایه، تقویت بانکداری رهنی، پیاده‌ سازی مدل بانکداری توسعه‌ای، تقویت مدل بانکداری شرکتی تخصصی به انبوه‌سازان و توسعه‌گران، ظرفیت‌ سازی نهادی بانک با حمایت از راه‌اندازی انواع موسسات مالی و اعتباری و مشارکت موثر در سیاست‌گذاری بخش مسکن و توسعه شهری است که بانک مسکن حرکت رو به جلوی خود را بر محور آنها تنظیم کرده است تا به اهداف کلان خود در دوره زمانی چهار ساله دست پیدا کند.
به گفته بت‌ شکن، بانک مسکن 10 هدف کلان برای خود تعریف کرده است که شامل افزایش سهم از تامین مالی بخش مسکن و توسعه شهری، تقویت ظرفیت تسهیلات رهنی، ساماندهی انواع تقاضا در بخش مسکن و توانمندسازی مالی خانوارهای فاقد مسکن، مدیریت بهینه ریسک و اداره اقتصادی بانک، تقویت سلامت، شفافیت و انضباط، ایجاد سازمان یادگیرنده و توسعه سرمایه‌های انسانی، برتری در ارائه خدمات مالی، بانکی و مشاوره به فعالان بخش مسکن، افزایش مستمر بهره‌وری و چابکی سازمانی، بهبود نوآوری در محصولات، خدمات و ابزارهای مالی – بانکی و در نهایت ارزش‌ آفرینی مستمر برای تمام ذی نفعان به ویژه مشتریان بانکی است.

نام:
ایمیل:
* نظر: