کد خبر: ۵۳۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
همه آنچه درباره محصول مشترک سایپا - سیتروئن باید بدانید؛
در مراسمی با حضور مدیرعامل سایپا سیتروئن و مدیران فرانسوی و ایرانی این شرکت و اصحاب رسانه و خبرنگاران،خودرو C3 اولین محصول مشترک گروه خودروسازی سایپا و گروه سیتروئن رونمایی شد.
رونمایی از سیتروئن c3 در ایران

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین، در مراسمی با حضور مدیرعامل سایپا سیتروئن و مدیران فرانسوی و ایرانی این شرکت و اصحاب رسانه و خبرنگاران،خودرو C3 اولین محصول مشترک گروه خودروسازی سایپا و گروه سیتروئن رونمایی شد.

فریبرز شهباز، مدیرعامل شرکت سایپا سیتروئن در این مراسم گفت: C3 در سایت تولیدی این شرکت در کاشان تولید می شود و داخلی سازی این محصول از 20 درصد آغاز خواهد شد و در نهایت به 70 درصد خواهد رسید.

شهباز افزود: سیتروئن ٥٠ درصد از کارخانه کاشان را خریداری کرده و برای تولید ٣ محصول در رده های مختلف، ٣٠٠ میلیون یورو سرمایه گذاری کرده است.

وی به توانمندی قطعه سازان داخلی در تولید قطعات اشاره کرد و گفت: قطعه سازان ایرانی در چرخه تولید این خودروها نقشی کلیدی خواهند داشت و از ماه ها پیش مذاکرات جدی مان با قطعه سازان ایرانی به منظور تولید قطعات خودروهای مشترک سایپا سیتروئن مطابق استانداردهای سیتروئن آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت سایپا سیتروئن اظهار کرد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در نیمه اول سال ٩٧ این خودرو در خط تولید سایپا سیتروئن قرار می گیرد و در نیمه دوم سال 97 به تولید انبوه خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود در صورت وجود شرایط مناسب، تولید این محصول به ٣٥ هزار دستگاه در سال برسد و 30 درصد از این خودرو در برنامه صادرات قرار دارد که در این صورت ایران به عنوان هاب منطقه ای سیتروئن محسوب می شود.

در ادامه یان مارتین قائم مقام فرانسوی سایپا سیتروئن گفت: شرکت سیتروئن فرانسه به ایران به عنوان یک شریک بلند مدت نگاه می کند.

این مدیر فرانسوی شرکت سایپا سیتروئن یادآور شد: سیتروئن سابقه همکاری ۵۰ ساله با سایپا دارد و در تولید ژیان و زانتیا تجربه خوبی از همکاری با ایران داشتیم و به همین علت تصمیم گرفتیم در ایران سرمایه گذاری کنیم.

یان مارتین با اشاره به اینکه بازار ایران یکی از بازارهای مهم برای سیتروئن محسوب می شود گفت: برنامه ریزی ما تولید 3 محصول با ایران و صادرات آن به بازارهای منطقه است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص ادامه همکاری با تهران درصورت اعمال تحریم های یکجانبه امریکا گفت: ما برای انجام کسب و کار، سرمایه گذاری و تولید به ایران آمده ایم و اگر از آینده این همکاری مطمن نبودیم قطعا این حجم از سرمایه گذاری را در ایران انجام نمی دادیم.

وی تاکید کرد: ما در همکاری جدیدمان، به ایران صرفا به عنوان یک بازار مصرف نگاه نمی کنیم و هدف ما شراکت در یک کارخانه مشترک برای تولید محصولات روز دنیا است و محصولات این شرکت با نام شرکت جدید سایپا سیتروئن به بازار عرضه خواهد شد، محصولاتی که  در فرانسه طراحی شده  مطابق با نیاز مشتریان ایرانی، تطبیق و توسعه یافته و در ایران تولید و با تضمین کیفیت وارد بازار خواهد شد.

گفتنی است این خودرو از منظر طراحی ظاهری مانند تمام خودروهای ساخت سیتروئن، محصولی متفاوت و کاربردی محسوب می شود و ضمن به روز بودن، به امکانات جالبی نظیر ضربه گیر مخصوص درب ها ( برای کاهش خسارت ناشی از تصادفات درون شهری) تجهیز شده است.

این خودرو دارای طولی معادل 3990 میلی‌متر بوده و ارتفاعی برابر با 1457 میلی‌متر دارد و به موتور توربو شارژ ۱۶۰۰ سی‌سی که توانایی تولید ۱۶3 اسب بخار را دارد نیز مجهز است و این قدرت قابل توجه توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک در اختیار چرخ های جلو قرار می گیرد و با توجه به ابعاد جمع و جور خودرو می تواند شتابی قابل توجه را برای آن تامین کند.

از امکانات دیگر این خودرو می ‌توان به دوربین دید عقب، صندلی های پارچه ای، کروزکنترل و همچنین سیستم تهویه مطبوع خودکار اشاره کرد. در میانه داشبورد این خودرو نیز یک سیستم سرگرمی اطلاع رسانی مجهز به نمایشگر 7 اینچی تعبیه شده است که قابلیت اتصال به تلفن هوشمند برای مسیریابی ماهواره ‌ای، رادیو و پخش صوتی، بلوتوث و غیره خواهد بود و به نوعی مرکز کنترل خودرو برای راننده محسوب می شود.

ظرفیت 300 لیتری صندوق عقب و مجموعی از تجهیزات ایمنی و رفاهی مدرن نظیر چهارکیسه هوا، سیستم ESP و... از جمله ویژگی های C3 تولید سایپا سیتروئن خواهد بود.

گفتنی است که با توجه به نیاز مشتریان ایرانی به قوای محرکه پرقدرت و البته سازگار با محیط زیست، نصب پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ برای نخستین بار در جهان بر روی این بدنه در بازار ایران انجام شده است و لازم به تاکید است که در حال حاضر، خودروی C3 تنها در کشور اسلواکی تولید می شود و ایران به وسیله شرکت سیتروئن در کاشان، دومین کارخانه ای در جهان خواهد بود که این خودرو را تولید می کند.

 

*نگاهی به محصول جدید سایپا - سیتروئن

سیتروئن C3 برای اولین بار در سال 2002 متولد شده و نسل اولیه این خودرو تا 2009 با چندین فیس لیفت مختلف عرضه گردید. در سال 2010 نسل دوم این خودرو توسط سیتروئن به بازار عرضه گردید و تولید آن علی رغم عدم موفقیت تا سال 2015 ادامه داشت.سیتروئن که دوست نداشت این خودروی تاریخی خود را از دست بدهد با یک ترفند ویژه و با طراحی  فوق العاده خاص این برند سیتروئن را در سال 2016 با چهره ای جذاب و متفاوت روانه بازار نمود.در حقیقت سیتروئن C3 آمده است که بتواند با ظاهری خاص در سگمنت هاچ بک های ساب کامپکت باعث سرآفرازی این برند فرانسوی شود.

 

*طراحی ظاهری و بدنه

سیتروئن در گذشته همانند دیگر برندها فرانسوی از ضعف در طراحی ظاهری رنج می برد و همین مهم باعث گردیده بود که سیتروئن نتواند در بازار های جهانی موفق عمل کند. اما کلیه خودروسازان فرانسوی بیکباره تصمیم گرفتند که با به خدمت گرفتن طراحان به نام دنیا دستی به سر و گوش محصولات خود بکشند تا بتوانند راهی به بازارهای از دست رفته بیابند. سیتروئن از این قاعده مستثنی نبود و از سال 2015 محصولات این شرکت با زبان طراحی جدید بسیار زیبا و مهیج گردیدند. سیتروئن C3 هم دقیقا مطابق با زبان طراحی جدید سیتروئن شکل گرفته است .می توان گفت C3 از نظر ظاهری بطور کاملا تحت تاثیر سیتروئن کاکتوس قرار دارد بطوری تمایز این دو محصول از یکدیگر بسیار مشکل است.

سیتروئن C3 از نظر ظاهری راهی را که نیسان جوک برای رسیدن به موفقیت پیش گرفته است را دنبال می کند. چرا که نمای ظاهری این خودرو همانند نیسان جوک بسیار عجیب و غریب است و در نمای جلو خودرو انواع و اقسام چراغهای مختلف به چشم می خورد.چراغ های بسیار باریک که در امتداد جلو پنجره قرار گرفته ،چهره ای جسور و زیرک از این خودرو به نمایش می گذارد . در بالای سپر و درست زیرا چراغهای اصلی دو چراغی بیضی شکل بسیار بزرگ قرار گرفته که تناسبی با چراغهای باریک فوقانی ندارد اما در کل زیبایی خاصی به نمای جلوی خودرو داده است.و اما در آخر هم چراغهای مه شکن در پایین سپر خودرو حجت را بر ببینده تمام می کند که اگر تمامی چراغهای جلو هم دچار مشکل شود باز هم چراغی است که مسیر را روشن کند.

اما تمام مشخصات نمای جلو خودور به چراغهای و سپر حجیم آن ختم نمی شود چرا که قاب چراغهای مه شکن بار نگ متمایز از بدنه اصلی طراحی شده و جلوه خاصی را به سیتروئن C3 بخشیده است.

به نمای جانب که می رسیم همچنان المان های ساختارشکنانه سیتروئن C3 به چشم  می خورد. ضربه گیر های بزرگ مشکی رنگ روی درب ها با نام Airbump در هیچ خودروی دیگری قابل مشاهده نیست .همچنین لوگوی وسط رینگ های این خودرو برخلاف تمامی خودروهای جهان بصورت مربعی طراحی شده که در نوع خود جذاب است.

نمای عقب سیتروئن C3 به شدت تحت تاثیر DS3 دیگر برند سیتروئن طراحی شده است . چراغهای های مربعی شکل در کنار سپر دو رنگ ولوگوی سیتروئن که در مرکز درب تعبیه شده اند تنها مشخصات قابل ذکر نمای عقب این خودرو می باشند.

بطور کل باید گفت که نمای ظاهری این خودرو کاملا جذاب و جوان پسند می باشد و مانند نیسان جوک می تواند به گزینه اول زنان ایرانی تبدیل شود چرا که با سوار شدن بر این خودرو مطئنا حس خاص بودن را متوجه خواهید شد.

 

*طراحی داخلی و کابین

همانطور که انتظار می رفت طراحی داخلی سیتروئن C3 کاملا منحصر بفرد و ساختار شکنانه می باشد.تمامی ادوات داخلی ترکیبی از مربع و بیضی مورد طراحی قرار گرفته است. داشبورد جلوی خودرو توسط یک مستطیل بزرگ و باریک که بوسیله نوارهای با رنگ متفاوت  از بخش های دیگر جداگردیده است ،خروجی هوای های بیضی شکل را در خود جای داده است . در مرکز داشبورد هم یک صفحه نمایش لمسی مستطیل شکل و مسطح قرار گرفته است و در زیر آن سیستم تهویه مطبوع در نواری باریک جای خوش کرده است.

کلید روشن و خاموش کردن موتور هم در پایین ترین نقطه قسمت میانی داشبورد تعیبه شده که جای تعجب دارد.به فرمان خودرو هم که نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که قسمت مرکز غربیلک فرمان به همراه ادوات کنترل سیستم صوتی و اداوت کروز کنترل کاملا متناسب با دیگر اجزای کابین به حالت چهار گوش طراحی شده اند.

 

*ابعاد بدنه سیتروئن C3

سیتروئن C3 در سگمنت هاچ بک های ساب کامپکت قرار گرفته و عملا یک سوپر مینی محسوب می گردد.در نتیجه نباید فریب ظاهر حجیم و پف کرده این خودرو بخوریم چرا که فضای داخلی این خودرو کمی بزرگتر از هاچ بک های معمولی بوده و عملا نمی تواند  به سرنشینان عقب خودرو فضای کافی برای پاها را در اختیار قرار دهد. اما در بین رقبای خود با توجه به فاصله دو محور مناسب از فضای بیشتری برخودار می باشد.

 نوع خودرو

طول
میلیمتر

عرض
میلیمتر

ارتفاع
میلیمتر

وزن
کیلوگرم

فاصله دو محور
میلیمتر

حجم صندوق بار

سیتروئن C3

3996

1779

1490

1660

2539

 

 

 

*مشخصات فنی سیتروئن C3

سیتروئن C3 با سه گزینه بنزینی PureTech و دو پیشرانه دیزلی BlueHDi در بازارهای اورپا عرضه گردیده است .گزینه های بنزینی این خودرو شامل موتورهای 3 سیلندر با قدرت های خروجی 68 ،81 و 110 اسب بخاری خواهد بود که طبق اخبار منتشر شده سایپا قصد دارد نسخه 110 اسب بخاری به بازر ایران عرضه نماید . این موتور 1.2 لیتری با استفاده از تکنولوژی PureTech توانایی تولید 110 اسب بخار و 205 نیوتن گشتاور را دارد. حجم کم موتور و تکنولوژی پیشرفته آن  سبب گردیده است که میزان مصرف سوخت سیتروئن C3 به 4.6 لیتر کاهش یابد که در بازار ایران می توان یک رکورد محسوب گردد.

وظیفه انتقال قدرت این موتور جمع و جور به جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک سپرده شده است . سیتروئن C3 به کمک این مشخصات فنی قادر خواهد بود ظرف مدت 10.6 ثانیه سرعته خود را به 100 کیلومتر بر ساعت برساند.

تکمیلی:شرکت سایپا سیتروئن در مراسم رونمایی از این خودرو اعلام کرد سیتروئن c3 با موتور 1.6 لیتری توربو و  با حداکثر قدرت 165 اسب بخار به ایران خواهد آمد.

 حجم موتور

نوع پیشرانه

گشتاور(نیوتن متر)

قدرت (اسب بخار)

1.2 L

تنفس طبیعی

205

110



*ایمنی

سیتروئن C3 در تست تصادف موسسه EURO NCAP توانسته 4 ستاره ایمنی را دریافت کند که شاید در بین رقبا زیاد قابل قبول نباشد اما مطمئنا در بازار ایران یک خودروی کاملا ایمن محسوب می گردد.قابل ذکر است در تست های انجام شده این خودرو در مقابل حفاظت از جان سرنشنیان کاملا موفق عمل کرده است اما نکته ای که باعث از دست رفتن یک ستاره ایمنی باقی مانده شده است کمبود سیستم های کمکی ایمنی و عدم حفظ جان عابرین پیاده می باشد . البته این خودرو به امکانات ایمنی نظیر سیستم کمک حرکتی در تپه‌ها، سیستم هشدار خروج از خط جاده، سیستم نظارت بر نقاط کور، سیستم هشدار توجه به راننده ، دوربین پشتیبان گیری و شش کیسه هوا مجهز گردیده است.

 

*امکانات رفاهی

از جذاب ترین  امکانات رفاهی  سیتروئن، C3 سیستمی بنام ConnectedCam می باشد که با استفاده از یک دوربین که در پشت آینهٔ وسط نصب‌شده است، تصاویر و ویدئوهایی را ضبط و از طریق اتصال به اینترنت با یک کلیک به‌طور مستقیم آن‌ها را به شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌کند. به‌عبارت‌دیگر شما در حین رانندگی می‌توانید عکس سلفی گرفته و بدون حواس‌پرتی آن‌ها را به شبکه‌های اجتماعی ارسال کنید.از دیگر امکانات رفاهی سیتروئن C3 می توان به صفحه نمایش لمسی 7 اینچی منطبق بر کار پلی اپل و اتواندروید ،سیستم روشن و خاموش موتور و سیستم ورود بدون کلید اشاره کرد.

 

*زمان عرضه و قیمت بسترن سیتروئن

در خصوص قیمت این خودرو اطلاعاتی منتشر نشده است اما برخی از منابع قیمت زیر 100 میلیون را برای این خودرو متصور شده اند که کاملا دور از ذهن و در حد رویا باقی خواهد بود چرا که اینچنین خودروی بروز و مدرن اروپایی باید با قیمتی فراتر از 110 میلیون عرضه گردد تا حاشیه امن محصولات چینی برند های دیگر و همچنین محصولات چینی سایپا حفظ گردد.

بدون شک سیتروئن C3 خودروی جذاب ،هیجان انگیز و مدرن می باشد و بسرعت می تواند در بازار ایران جای باز کند چرا که مشخصات فنی و بصری این خودرو برای قشر وسیعی از جامعه نظیر جوانان ،خانواده های کم جمعیت و بانوان کاملا جذاب خواهد بود. اما نحوه قیمت گذاری و همچنین عرضه درست و صحیح آن در بازار سد محکمی در جلو فروش این خودرو محسوب می گردد چرا که تجربه فروش پژو 2008 توسط ایران خودرو و قیمت گذاری خارج عرف آن هنوز از ذهن ها پاک نشده است.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار