کد خبر: ۵۳۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
چشم بازارهای جهانی نفت به نشست وین دوخته شده است
فردا نشست وزرای اوپک در وین برگزار می‌شود و قرار است کشورهای جدیدی به این نشست بپیوندند. ۱۰ کشور غیر عضو اوپک در اجلاس فردا در وین شرکت می‌کنند و درباره احتمال تمدید طرح کاهش تولید نفت بحث خواهند کرد.
دود سفید از دودکش اوپک بر می خیزد؟!
فردا نشست وزرای اوپک در وین برگزار می‌شود و قرار است کشورهای جدیدی به این نشست بپیوندند. ۱۰ کشور غیر عضو اوپک در اجلاس فردا در وین شرکت می‌کنند و درباره احتمال تمدید طرح کاهش تولید نفت بحث خواهند کرد.
۲ منبع آگاه که قرار است در نشست اوپک شرکت کنند اعلام کردند: ۱۰ کشور غیر عضو اوپک در اجلاس فردا در وین شرکت می‌کنند و درباره احتمال تمدید طرح کاهش تولید نفت بحث خواهند کرد.
یکی از منابع اعلام کرد: ترکمنستان، ازبکستان و برخی کشورهای آفریقایی مانند چاد، کنگو، غنا، ساحل عاج و سنگال در این نشست حضور می‌یابند. مصر، اوگاندا و بولیوی تاکنون حضورشان را قطعی کردند.
منبع دوم اعلام کرد که برخی کشورها مانند بولیوی نمایندگان بولیوی پیشتر اعلام کردند که قرار است در وین حضور داشته باشند.کامرون هم پیش از این دعوت برای حضور را پذیرفته بود اما در آخرین لحظه سفرش را به وین اتریش لغو کرد.
این منابع اعلام کردند که شرکت‌کنندگان در این اجلاس به معنی شرکتشان در طرح کاهش تولید نفت نیست.
خالد الفالح وزیر انرژی عربستان پیش‌تر اعلام کرد که ترکمنستان و مصر احتمالاً در تمدید توافق اوپک شرکت خواهند کرد. این کشورها برای شرکت در اجلاس قبلی اوپک در ۲۵ می هم دعوت شده بودند اما حضور پیدا نکردند.
وزیر انرژی عربستان ابراز امیدواری کرد که آنها هم در آینده نزدیک به این توافق بپیوندند.
اجلاس وزرای انرژی فردا با حضور کشورهای عضو اوپک و تعدادی از کشورهای غیر اوپک در وین اتریش برگزار می‌شود.
وزرا درباره تمدید توافق اوپک که در مارس ۲۰۱۸ مهلت آن پایان می‌یابد مذاکره خواهند کرد.
ر حالی‌که فردا نشست اوپک با حضور کشورهای عضو و غیرعضو در وین اتریش برگزار می‌شود، وزیر نفت عراق تمدید توافق را قطعی دانسته و می‌گوید در این نشست روی تمدید ۶ یا ۹ ماهه طرح کاهش تولید نفت مذاکره خواهد شد.
در همین رابطه وزیر نفت عراق گفت: در نشست فردا کشورهای تولیدکننده نفت روی تمدید ۶ یا ۹ ماهه توافق اوپک مذاکره می‌کنند.
وزیر نفت عراق گفت: «ما امیدواریم به توافقی برسیم. فردا درباره زمان ۶ یا ۹ ماهه بحث خواهد شد».
وی اضافه کرد: «هر توافقی که حاصل شود ما از آن حمایت خواهیم کرد اما ما برای تمدید این توافق مطمئن هستیم».
در یک سال گذشته کشورهای تولیدکننده نفت با هدف افزایش قیمت در بازارهای جهانی، طرح کاهش تولید نفت را اجرایی می‌کنند و قرار است این توافق تا مارس ۲۰۱۸ ادامه یابد.
بر اساس این طرح کشورهای تولیدکننده نفت، تولید خود را روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش داده‌اند، قرار است در نشست فردا درباره تمدید این توافق تصمیم‌گیری شود.
طی یک سال گذشته اجرای این طرح تا حدودی موفقیت‌آمیز بود و توانست قیمت را تا نزدیک ۶۵ دلار در هر بشکه بالا ببرد. اما افزایش تولید نفت آمریکا که در یک سال گذشته حدود یک میلیون بشکه افزایش یافته، تهدیدی برای قیمت نفت محسوب می‌شود، بنابراین اوپکی‌ها در نشست فردا تصمیم سختی را در پیش دارند، از یک‌سو تمدید توافق و افزایش بیشتر قیمت به جان گرفتن تولیدکنندگان نفت شیل و افزایش تولید آنها می‌انجامد، از سوی دیگر پایین ماندن قیمت مشکلات آنها را در حوزه اقتصادی بیشتر خواهد کرد.
کشورهای تولیدکننده نفت عمدتاً اقتصادشان وابسته به نفت است، بنابراین هر اتفاقی که درآمد آنها را کم کند،‌ تهدیدی برای آنها به حساب می‌آید. حالا همه منتظرند و احتمال می دهند با شرایط کنونی فردا از دودکش نشست اوپک دود سفید توافق بیرون بیاید!

نام:
ایمیل:
* نظر: