کد خبر: ۵۳۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
معاون وزیر صنعت خبر داد؛
رئیس کل سازمان توسعه تجارت علت نوسان تراز تجاری کشور طی ماههای اخیر را کاهش مهلت اعتبار ثبت سفارش از ۶ ماه به سه ماه و مهلت تسویه کارمزدها ظرف ۷۲ ساعت اعلام کرد.
آیین نامه جدید ثبت سفارش خودرو روی میز دولت
رئیس کل سازمان توسعه تجارت علت نوسان تراز تجاری کشور طی ماههای اخیر را کاهش مهلت اعتبار ثبت سفارش از ۶ ماه به سه ماه و مهلت تسویه کارمزدها ظرف ۷۲ ساعت اعلام کرد.
مجتبی خسروتاج در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وظیفه سازمان توسعه تجارت ایران بسترسازی برای صادرات است، گفت: اما سازمانهای دیگر مثل بانکها، استانداردها و گمرکات نیز باید زمینه ساز توسعه صادرات است و صاحبان بنگاهها نیز در این حوزه مهم است.
وی افزود: در شهریورماه امسال صادرات نسبت به شهریور ٩٥،   معادل٧.١ درصد، در مهرماه امسال نسبت به سال قبل، ٣.٦ درصد و در آبانماه امسال نسبت به سال قبل ٥.٨ درصد رشد داشتیم؛ ولی در ماههای اول سال به دلیل کاهش صادرات غیرنفتی، صادرات رشد تجمیعی نداشته است، البته واردات در هشت ماهه امسال به ٣٢.٥ میلیارد دلار رسیده و محدودیت تجاری به دلیل آن است که بتوانیم تراز تجاری را مثبت کنیم.
به گفته خسروتاج، برخی حوادث پتروشیمی، کاهش شدید تولید را برای برخی از محصولات رقم زده است؛ در بخش شوینده ها نیز رشد صادرات ٣ درصد رشد، محصولات پلیمری رشد خوبی را تجربه کرده است. این در حالی است که در بخش محصولات فولادی نیز رشد ٤١ درصدی صادرات ثبت شده ولی در بخش کشاورزی در پسته ٣٥ درصد و در کشمش ٢٠ درصد کاهش صادرات داشته ایم.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: در این مدت رشد صادرات به قطر را شاهد هستیم که به ١٤٠ میلیون دلار رسیده است و امیدواریم با مجموعه تدابیر پیش رو، رشد مجموع صادرات را شاهد باشیم و در واردات نیز با ابزارهای مرسوم بتوانیم تراز تجاری را بهبود بخشیم.

*دلایل نوسان تراز تجاری طی ماههای اخیر

خسروتاج با بیان اینکه در گذشته مجوز ثبت سفارش شش ماه مهلت داشت، گفت: طی بخشنامه ای که ابلاغ شده، از هفته گذشته حداکثر دوره ثبت سفارش ۹۰ روز شده است. این در حالی است که کارمزدها هم باید حداکثر ظرف ٧٢ ساعت از زمان تکمیل مدارک پرداخت شود.
وی ادامه داد: همانطور که در ٨ ماهه ابتدای سال، هر ماه افزایش صادرات را تجربه کردیم، در واردات نیز نظام ثبت سفارش را تعبیه کرده ایم که هر کسی واردات را صورت دهد باید ثبت سفارش کند و به این طریق میزان واردات را کنترل خواهیم کرد.

*رقم واردات خودرو بالا است
خسروتاج در پاسخ به سوالی در خصوص واردات خودرو و دستورالعمل ثبت سفارش آن با توجه به محدودیت های تعریف شده بر روی سامانه ثبتارش، تصریح کرد: در هشت ماهه ابتدای امسال حدود ٥٤ هزار دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و ٤٦٠ میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به واردات ٤٥ هزار دستگاه خودروی وارد شده در سال قبل، رقم بالایی است.  
وی افزود: آیین نامه جدید ثبت سفارش خودرو به دولت تقدیم شده ولی با توجه به بررسی بودجه ٩٧ به نظر می رسد که بررسی آن به بعد از بودجه موکول شود؛ در دستورالعمل تلاش شده که بتوان از خودروسازان خارجی که با تولیدکنندگان قطعه و خودروی تولید داخلی حمایت کرد؛ به این ترتیب از خودروسازان خارجی که همکاری بیشتری با تولیدکنندگان داخلی دارند، حمایت بیشتری خواهیم کرد.

*ابلاغ جدول تعرفه ای جدید تا اواسط هفته
معاون وزیر صنعت،  از ابلاغ جداول جدید تعرفه با ٣٦٨ ردیف ظرف دو روز آینده خبر داد و گفت: برخی اقلام تغییرات تعرفه ای آنها آثار تورمی داشت اما برخی دیگر این آثار را ندارند.
وی ادامه داد: بر این اساس تعرفه برخی اقلام کاهش و تعرفه برخی دیگر افزایش می یابد که البته افزایش یک پله ای خواهد بود و ٥تا ٦ درصد افزایش تعرفه را رقم می زند.

*یک ریال از بودجه صادرات پرداخت نشد
خسروتاج گفت: در بودجه امسال ١٢٠ میلیارد تومان ردیف تحت عنوان جایزه و یارانه صادراتی و نیز ١٠٠ میلیارد تومان تحت عنوان کمک سود وام های صادراتی در نظر گرفته شده که علیرغم اینکه موافقت نامه آن امضا شده و تخصیص هم داده شده است ولی هنوز رقمی پرداخت نشده است.
وی افزود: پیش بینی درباره اینکه تا پایان سال این رقم پرداخت می شود یا خیر، سخت است چرا که در اختیار سازمان برنامه و بودجه است؛ البته یکماه و نیم قبل در شورای عالی صادرات تصویب شد که این رقم پرداخت شود.
وی ادامه داد: قرار بر این است که ٢٣٠٠ میلیارد تومان منابع از صندوق توسعه ملی و ٢٣٠٠ میلیارد تومان از سوی بانک صنعت و معدن، کشاورزی و توسعه صادرات برای پرداخت تسهیلات با نرخ سود میانگین ١٣.٥ درصد در نظر  گرفته شده است.

*ماجرای شکایت انجمن واردکنندگان خودرو از سازمان توسعه تجارت

خسروتاج با بیان اینکه انجمن واردکنندگان خودرو از سازمان توسعه تجارت بابت بخشنامه توقف ثبت سفارش شکایت کرده است، گفت: در مراجع قانونی به صورت رسمی و مفصل در این خصوص توضیح خواهیم داد؛ این در حالی است که برخی واردکنندگان بدون ثبت سفارش، اقدام به واردات خودرو در گمرکات کرده اند که این ریسک بزرگی بوده و البته یک کار غیرقانونی است و خود واردکنندگان نیز این تخلف را می دانند.
وی افزود: البته برخی از واردات به منظور ترانزیت صورت گرفته و اصولا اگر اکنون ده هزار دستگاه خودرو در گمرکات موجوداست همه آنها متاثر از ممنوعیت ثبت سفارش نیست. بلکه ترانزیت هم وجود دارد؛ ضمن اینکه اگر فردی به صورت قانونی و با روال قانونی تا پیش از بخشنامه تیرماه ثبت سفارش کرده باشد، اجازه واردات خواهند داشت.

*دنبال توسعه روابط با قطر هستیم
خسروتاج با بیان اینکه به دنبال توسعه صادرات به قطر هستیم، گفت: نمی توان انتظار داشت صادرات کالا به قطر جهش آنچنانی داشته باشد؛ این در حالی است اینکه ترکها به صورت ترانزیت کالا از طریق ایران می تواند به کشورهای اطراف کالا صادر شود ولی به شیوه تعهدات بین المللی کار پیش می رود البته توافق نامه سه جانبه میان ایران- قطر و ترکیه به امضا رسیده که کار توسعه یابد و بحث این است که طرف قطری نرخ های بنادر خود را بر اساس فضای رقابتی اصلاح کند؛ ضمن اینکه عمده تجارت ما با قطر هنوز هم با لنج های سنتی عمل می شود.
وی ادامه داد:  همچنین در خصوص بانکرینگ نیز تفاهم هایی انجام شده است و حتی ایجاد شرکتهای حمل و نقل مشترک نیز پیش بینی شده است و نگاه کلان و بلندمدت است.
وی گفت: در سال ٢٠٢٢ هم قرار است جام جهانی در قطر برگزار شود و به نظر میرسد که صادرات افزایش خواهد یافت و نگاه ما کوتاه مدت نخواهد بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: