کد خبر: ۵۳۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳
مدیر عامل بورس انرژی خبر داد:
مدیر عامل بورس انرژی از بزرگ‌ترین طرح تامین مالی حوزه انرژی با استفاده از قرارداد سلف موازی استاندارد در این بورس توسط شرکت تولید گروه مپنا به ارزش 4 هزار میلیارد ریال در روز شنبه خبر داد.
بزرگ‌ترین تامین مالی در بورس انرژی
مدیر عامل بورس انرژی ایران گفت: با توجه به تجربه موفق سه مرحله تامین مالی صنعت برق در سال‌های گذشته توسط شرکت‌های تولید نیروی برق آرین ماهتاب گستر و شرکت تولید نیروی برق سنندج مپنا به ارزش 3400 میلیارد ریال ، امروز تامین مالی4000 میلیاردی ریالی شرکت گروه مپنا در دستور کار بورس انرژی قرار گرفته است.
سید علی حسینی افزود:دارایی پایه هر قرارداد بسته برق (انرژی الکتریکی) معادل یک «کیلووات» در هر ساعت از «دوره مصرف» در «دوره تحویل» است و خریداران در صورت داشتن شرایط تحویل و اعلام آمادگی جهت تحویل، قادر خواهند بود، در دوره تحویل دارایی پایه قرارداد را در نقطه مرجع داد و ستد (هاب) انرژی الکتریکی در شبکه سراسری برق کشور تحویل بگیرند.
به گفته وی با توجه به قابلیت تسویه نقدی قراردادها، خریداران می‎توانند در طول دوره معاملاتی یا در تاریخ سررسید قرارداد نسبت به تسویه نقدی این قراردادها اقدام نمایند. این قراردادها منضم به اختیار فروش تبعی و اختیار خرید تبعی به ترتیب با قیمت 118% و 119% قیمت پایه عرضه اولیه در سررسید می‎باشند.
حسینی به وظایف بازار گردان این اوارق اشاره کرد و ادامه داد: همچنین بازارگردان این قرارداد در سقف تعهد روزانه خود ملزم به بازخرید قراردادهای مذکور با نرخ قیمت پایه عرضه اولیه به علاوه سود معادل 17.5درصد سالانه می‎باشد.
وی در ادامه با اشاره به این موضوع که هدف از عرضه این اوراق، تامین سرمایه در گردش و تأمین مالی پروژه های سیکل ترکیبی شرکت گروه مپنا می‌باشد، افزود: با توجه به این موضوع که طی برنامه ششم توسعه باید قریب به 20 هزار مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه‌های کشور جهت پاسخگویی به تقاضای برق اضافه شود، وجود پتانسیل‌های تامین مالی در بازار سرمایه می‌تواند کمک شایانی به تحقق این مهم و تامین مالی پروژه‌های نیروگاهی نماید.
حسینی در پایان با بیان این موضوع که خوشبختانه صنعت برق از ابزارهای تامین مالی موجود در بورس انرژی ایران از قبیل سلف موازی استاندارد و صندوق پروژه استقبال خوبی نموده است، تصریح کرد: این نخستین تامین مالی با استفاده از صندوق سرمایه‌گذاری پروژه نیز در صنعت برق طی مهرماه سال جاری است که متعاقباً پس از تامین مالی 4 هزار  میلیارد ریالی شرکت گروه مپنا به زودی شاهد تامین مالی چندین نیروگاه به منظور پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای خود از طریق این ابزار تامین مالی باشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: