کد خبر: ۵۳۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
احتمال تصویب تعرفه‌ ۷۰ درصدی واردات خودرو
بر اساس بخشنامه گمرک، هرگونه ترخیص خودرو که تاریخ ثبت سفارش آنها بعد از ۲۸ تیرماه باشد، ممنوع شد. این در حالی است که ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای وارداتی در ماه های اخیر به افزایش قیمت در بازار خودرو وارداتی دامن زده است.
ترخیص خودرو با ثبت سفارش ۴ماه اخیر ممنوع شد
بر اساس بخشنامه جدید گمرک، ترخیص خودروهایی که ثبت سفارش آنها از تاریخ 28.4.96 به بعد صادر شده اکیدا ممنوع شده است.
در این بخشنامه آمده است، عدم ترخیص خودرو  شامل هرگونه تمدیدیه ثبت سفارش از تاریخ مورد اشاره می‌گردد.
سوالی که در اینجا وجود دارد این است که با توجه به بسته بودن سایت ثبت سفارش از تیرماه آیا ترخیص خودرو با ثبت سفارش جدید انجام شده است که گمرک و وزارات صنعت بخشنامه تاکیدی صادر کرده اند؟
به نظر می‌رسد صدور این بخشنامه تاکیدی از سوی اداره مقررات وزارت صنعت و گمرک به دلیل مطرح شدن شائبه برخی تخلفات در زمینه ثبت سفارش خودرو بوده است.
دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت تاکید کرده از تاریخ مورد اشاره هیچ ثبت سفارشی انجام نگردیده و همچنین هیچ ثبت سفارشی تمدید نشده است.
در همین راستا مجتبی خسروتاج - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت -  و رئیس سازمات توسعه تجارت در پاسخ به سوالی مبنی بر برخی اظهارات درباره افزایش تعرفه واردات خودرو به ۷۰ درصد، اظهار کرد: این موارد گمانه‌زنی‌هایی است که صورت می‌گیرد اما تعرفه نهایی به زودی از سوی دولت اعلام خواهد شد.
وی درباره اینکه در حال حاضر چه تعداد خودروی خارجی به دلیل عدم ثبت سفارش در گمرکات کشور مانده‌ است؟ گفت: طبق آمارهایی که از سوی گمرکات به دست ما رسیده، بالغ بر ۵۰۰۰ خودروی خارجی به دلیل عدم ثبت سفارش‌ در گمرک باقی مانده‌ و ترخیص نشده‌اند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با اینکه از سوی فعالان بازار خودرو این گونه اعلام می‌شود که تعداد این خودروها بالغ بر ۱۱ هزار دستگاه محسوب می‌شود، گفت: آنچه با هدف ورود به بازار ایران در گمرکات مانده، کمی بیش از ۵۰۰۰ خودرو است اما ممکن است بقیه موارد برای ترانزیت از ایران وارد شده باشند که بهتر است تعداد دقیق این خودروها از گمرکات و سازمان بنادر بپرسید.
از تیر ماه سال جاری ثبت سفارش واردات خودرو بسته و اینگونه اعلام شد که سفارش‌هایی که در چهار ماه اول سال جاری به ثبت رسیده تا شش ماه مهلت ورود دارند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که روز گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی خبری از کاهش دوره اعتبار سفارش‌های ثبت شده در این بخش خبر داد و اظهار کرد که از این پس مدت اعتبار سفارش‌های ثبت شده از شش ماه به سه ماه خواهد رسید.
مجتبی خسروتاج چندی پیش نیز با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی واردات خودرو در نیمه اول امسال، از انباشت حدود ۷۰۰۰ خودروی بدون ثبت سفارش در گمرک که اجازه ترخیص ندارند، خبر داده بود.
به اعتقاد فعالان بازار بسته شدن سایت ثبت سفارش و افزایش قیمت خودرو چند وقت است منجر به  افزایش حبابی قیمت خودروهای وارداتی شده است و تعیین تعرفه و باز شدن سایت می تواند این موج افزایشی قیمت ها را کنترل کند.
بر همین اساس این هفته قیمت بیشتر خودروهای وارداتی با افزایش همراه بوده است. البته به گفته کارشناسان این قیمتها غیرواقعی و حبابی بوده و باید کاهش یابد.
در هفته جاری قیمت سوناتا هیبرید هشت میلیون تومان، توسان پنج میلیون تومان، النترا پنج میلیون تومان، سراتو چهار میلیون تومان، اپتیما سه میلیون تومان، RAV۴ معادل ۱۰ میلیون تومان، یاریس هاچ‌بک دو میلیون تومان، کمری هیبرید پنج میلیون تومان، کرولا GLI معادل چهار میلیون تومان، لکسوس NX معادل ۱۰ میلیون تومان، کلئوس ۱۰ میلیون تومان، تلیسمان پنج میلیون تومان و نیسان ایکس تریل پنج میلیون تومان افزایش یافته است.
این افزایش قیمتها در حالی است که  فعالان بازار خودرو این قیمتها را حبابی و غیر واقعی دانسته و معتقدند سودجویی برخی دلالان و واردکنندگان خودرو دلیل این افزایش قیمتها بوده است.
این کارشناسان به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کنند تا باز شدن سایت و زمان ترکیدن حباب و کاهش قیمت‌ها از خرید خودروهای وارداتی خودداری کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار