کد خبر: ۵۳۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۲
افزايش 21 درصدي توليد خودرو سواري در 7 ماهه سال نشان داد؛
تجارت آنلاین: هفته گذشته بود که برخي گزارش‌ها منتشر شد که براساس آن ايران سيزدهمين بازار خودرو در جهان است و جايگاهش در خاورميانه هم در رتبه يک و بالاتر از ترکيه قرار دارد.
شتاب صنعت در جاده مخصوص
تجارت آنلاین: توليد خودرو در کشور از ابتداي سال‌جاري روند رو به رشد خود را آغاز و ادامه داده است. افزايش ميزان توليد اتومبيل در کشور طي سال‌هاي گذشته و در دولت يازدهم به صورت محسوسي آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
در سال گذشته (1395) آمار توليد خودرو در کشور به يک ميليون 200 هزار دستگاه رسيده بود و براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته از سوي مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بود تا اين رقم به حدود يک ميليون 500 هزار افزايش پيدا کند. حالا آنطور که گزارش‌هاي رسمي‌و صحبت‌هاي مطرح شده از سوي مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان مي‌دهد روند رو به رشد توليد خودروسازي‌هاي کشور همچنان ادامه دارد.
صنعت خودرو در ايران سابقه‌اي ۵۰ ساله دارد؛ اما با وجود اين سابقه طولاني، متاسفانه ما خودروساز نيستيم و تنها توليد‌کننده خودرو هستيم و ‌خودروساز بنگاهي است که بتواند خودرو طراحي کند و محصولاتي را که طراحي آن توسط خود بنگاه انجام شده است، به بازارهاي جهاني روانه کند. متاسفانه صنعت خودرو ايران در اين شرايط قرار ندارد و خودروساز نيست؛ بلکه تنها توليد‌کننده است.

*استفاده خودروسازان از فرصت برجام
آخرين صحبت‌هاي مطرح شده از سوي محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت نيز نشان دهنده همين موضوع روند رو به رشد در صنعت خودروسازي کشور است. حقيقت اين است که طي ماه‌هاي گذشته هيچ صنعتي در کشور مثل صنعت خودرو نتوانسته از فرصت‌هاي برجام استفاده کند. يکي از سياست‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت، استفاده حداکثري از ظرفيت‌هاي برجام بوده؛ اين در حالي است که خودرو، صنعتي است که با همه اقشار مختلف مردم سروکار دارد.
خودرو امروز يک وسيله لوکس و تشريفاتي نيست؛ ‌بلکه به‌عنوان يک نياز اساسي و ضروري در زندگي مردم مطرح شده است، بنابراين از جايگاه ويژه‌اي در زندگي مردم برخوردار است. به اعتقاد کارشناسان صنعت خودروي کشور در شرايط فعلي، هيچ راهي جز مشارکت با صاحبان برند براي ارائه خدمات مطلوب و مفيد ندارد؛ اين در حالي است که در سال ۲۰۱۶، ۹۳ ‌ميليون دستگاه خودرو در جهان ساخته شده و سهم ايران از اين ميزان توليد، تنها يک ميليون دستگاه خودرو است. اين آمار نشان‌دهنده اين است که خودروسازي ايران نمي‌تواند در سطح جهاني اثرگذار و بازيگر باشد. بر همين اساس، پس از برجام خودروسازان ‌داخلي تشويق شده‌اند تا ‌با صاحبان برندهاي جهاني مذاکره کنند و توجه آنها را به بازار ايران براي حضور و سرمايه‌گذاري فراهم کنند.

*رشد 21 درصدي توليد سواري
در همين حال وزير صنعت، معدن و تجارت از افزايش ۲۱ درصدي توليد اتومبيل سواري در ۷ ماهه‌امسال خبر داد. به گزارش ايسنا، محمد شريعتمداري با بيان اينکه توليد اتومبيل سواري در هفت ماهه‌امسال نسبت به سال ۹۵ ، ۲۱ درصد افزايش يافته است، افزود: در هفت ماهه‌امسال توليد اتوبوس، ون و ميني بوس نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۳ درصد افزايش يافته است و توليد کاميون و کشنده در اين بازه زماني ۱۸ درصد افزايش پيدا کرد.
وي همچنين گفت: همچنين توليد کمباين در هفت ماهه‌امسال نسبت به سال گذشته ۱۲۳ درصد افزايش يافته است. شريعتمداري افزود: در زمينه توليد تراکتور در هفت ماهه‌امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزايش ۲۴درصدي روبه رو بوديم. وي با بيان اينکه تمامي‌اين موارد نشانه حرکت صنعت در ساخت و توليد خودروي سبک،سنگين و تخصصي است، گفت: اين حرکت به فضل خدا و تلاش صنعتگران کشور با شتاب بيشتر و عمق ساخت داخل بيشتري ادامه مي‌يابد.

*ايران سيزدهمين بازار خودرو در جهان
هفته گذشته بود که برخي گزارش‌ها منتشر شد که براساس آن ايران سيزدهمين بازار خودرو در جهان است و جايگاهش در خاورميانه هم در رتبه يک و بالاتر از ترکيه قرار دارد. ميزان توليد خودرو در کشور بعد از برجام رشد خوبي داشته است، به‌طوري که مسوولان معتقدند اين بخش از اقتصاد بيشترين بهره را از برجام برده است. مطابق آمارها، توليد خودرو در کشور در حال حاضر در مرز توليد 960 هزار دستگاه قرار دارد که به گفته معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تا انتهاي ماه به توليد يک ميليون دستگاه خودرو افزايش خواهد يافت.
چندي پيش هم معاون طراحي و توسعه محصولات جديد ايران‌خوردو اعلام کرد در سال ۲۰۲۵ بايد 3 ميليون دستگاه خودرو در ايران توليد شود که طبق برنامه‌ريزي صورت گرفته بايد يک‌سوم آن به بازارهاي خارجي صادر شود. در سال ۲۰۲۵ تقاضاي داخلي خودرو در بازار ايران بين دو ميليون و دو ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد بود که اين ميزان بايد ازسوي خودروسازان داخلي تامين شود.
به هر حال رشد توليد خودرو در کشور از نگاه سازمان‌هاي بين‌المللي هم پنهان نمانده است. طبق گزارش سازمان بين‌المللي توليدکنندگان وسايل نقليه موتوري (OICA) ايران با توليد يک ميليون و 164 هزار و 710 خودرو در رتبه هجدهم توليدکنندگان خودرو در سال 2016 قرار گرفت. ميزان توليد خودرو در ايران در سال گذشته ميلادي با 18.6درصد رشد همراه بوده است. ايران در اين مدت يک ميليون و 74 هزار خودرو سواري و 90 هزار و 710 دستگاه خودرو تجاري توليد کرده است. به اين ترتيب البته ايران هنوز با سال‌هاي اوج خود در سال‌هاي 2011 و توليد يک ميليون و 600 هزار دستگاه خودرو فاصله دارد، اما رشد در اين صنعت ديده مي‌شود. از طرفي، آنطور که وزارت صنعت، معدن و تجارت پيش‌بيني کرده، ميزان توليد خودرو در ايران در سال 96، يک ميليون و 600 هزار دستگاه خواهد بود. مقداري که محسن صالحي‌نيا معاون وزير صنعت، معدن و تجارت آن را تاييد مي‌کند. او مي‌گويد: همان يک ميليون و 600 هزار دستگاهي که از ابتداي سال پيش‌بيني کرده بوديم تا انتهاي سال جاري محقق خواهد شد. صالحي‌نيا همچنين درباره ميزان توليد خودرو تا به‌امروز ادامه داد: الان در مرز 960هزار دستگاه قرار داريم و تا انتهاي ماه به توليد يک ميليون دستگاه خودرو خواهيم رسيد. او همچنين با اشاره به پيش‌بيني توليد سال آينده خودرو عنوان مي‌کند که هنوز برنامه‌ريزي نکرده‌ايم. معمولا اواسط دي‌ماه برنامه جمع‌بندي مي‌شود و تفاهم‌ها صورت مي‌گيرد، سپس از اواسط بهمن‌ماه برنامه سال آينده عنوان خواهد شد. اما قطعا سال آينده رشد توليد بيشتري برنامه‌ريزي خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار