کد خبر: ۵۴۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶
پیش بینی بازارهای جهانی از افزایش قیمت نفت در سال 2018
نفت که در طول هفته با کاهش قیمت روبرو بود، روز پنجشنبه و جمعه افزایش یافت. تحلیلگران افزایش قیمتها را به بالا رفتن تنشها در خاورمیانه پس از تصمیم اخیر دولت آمریکا اعلام کردند.
تنش در خاورمیانه قیمت نفت را بالا برد
در پایان هفته کم هیجان در بازارهای نفت، قیمت‌ها در معاملات پنج‌شنبه و جمعه پس از اینکه دولت ترامپ اعلام کرد سفارتش در رژیم صهیونیستی را به بیت المقدس منتقل خواهد کرد، افزایش یافت.
نفت که در طول هفته با کاهش قیمت روبرو بود، روز پنجشنبه و جمعه افزایش یافت. تحلیلگران افزایش قیمتها را به بالا رفتن تنشها در خاورمیانه پس از تصمیم اخیر دولت آمریکا اعلام کردند. با این‌همه نفت روز جمعه تحت تاثیر افزایش تقاضای چین برای نفت و تهدیدها برای برگزاری اعتصاب در بزرگترین صادرکننده نفت آفریقا حدود دو درصد صعود کرد.
نفت برنت با ۱.۲۰ دلار یا ۱.۹ درصد افزایش، در ۶۳.۴۰ دلار در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۷ سنت یا ۱.۲ درصد افزایش، در ۵۷.۳۶ دلار در هر بشکه بسته شد. اما قیمت‌های نفت آمریکا برای کل هفته ۱.۷ درصد و نفت برنت ۰.۵ درصد کاهش یافت که تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به تولید رو به رشد آمریکا بود که تلاش‌های اوپک برای حذف مازاد عرضه را تضعیف می‌کند.
آمار اداره کل گمرک چین نشان داد واردات نفت خام این کشور به ۹.۰۱ میلیون بشکه در روز رسیده که دومین رکورد بالا به شمار می‌رود.
به گفته جان ماکالوسو، تحلیلگر شرکت "تایچه کپیتال ادوایزرز"، آمار خوبی از سوی چین منتشر شده و واردات بالاتر این کشور تنها از عربستان سعودی نیست. ایران، روسیه و آمریکا نیز کشورهایی هستند که سهم صادراتشان را به چین افزایش دادند. تقاضای رو به رشد کمک خواهد کرد چین از آمریکا به عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام جهان در سال جاری پیشی بگیرد.
بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی جفریز پیش‌بینی کرد که تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۸ به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد که تحت تاثیر رشد ۱۰ درصدی تقاضا در چین خواهد بود.
به گفته تاماس وارگا، تحلیلگر کارگزاری "پی‌وی‌ام اویل آسوشیتس"، در مجموع بازار در شرایط مطلوبی به سر می‌برند. تهدید اعتصاب در اواخر ماه جاری از سوی یک اتحادیه در نیجریه که بزرگترین صادرکننده نفت آفریقا است، عامل دیگری بوده که از قیمت‌ها پشتیبانی کرده است. تمدید توافق کاهش تولید نفت میان اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان تا پایان سال ۲۰۱۸ نیز بازار را تحکیم کرده است.
بر اساس گزارش رویترز، کاهش تولید این گروه قیمت‌ها را در فاصله ژوئن تا اکتبر بالا برد و برنت حدود ۴۰ درصد رشد کرد. با این‌ همه آمار هفته گذشته نشان داد تولید نفت خام آمریکا در هفته منتهی به اول دسامبر، ۲۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به ۹.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است که بالاترین تولید از دهه ۱۹۷۰ به‌شمار می‌رود و نزدیک به سطح تولید روسیه و عربستان سعودی است.
شرکت‌های انرژی آمریکایی هفته گذشته برای سومین هفته متوالی به شمار دکل‌های حفاری نفت اضافه کردند که طولانی‌ترین روند رشد از تابستان امسال محسوب می‌شود، زیرا قیمت‌های بالاتر نفت شرکت‌های حفاری را تشویق کرده پس از وقفه‌ای که در پاییز داشتند به سر چاه‌های نفت بازگردند.
طبق گزارش گروه صنعتی بیکرهیوز، شرکت‌های حفاری در هفته منتهی به ۸ دسامبر دو حلقه به شمار دکل‌های حفاری افزودند و مجموع آنها را به ۷۵۱ حلقه رساندند که بالاترین میزان از سپتامبر بود.

*خوش‌بینی گلدمن ساکس به قیمت بالاتر نفت در سال آینده
گروه گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند قیمت‌های نفت حداقل تا پایان سال ۲۰۱۸ همچنان بالا خواهد ماند.
این بانک آمریکایی پیش‌بینی قیمت برای وست تگزاس اینترمدیت آمریکا و همچنین گرید جهانی برنت را بالا برد و اعلام کرد اوپک و متحدانش پایبندی قوی‌تر از حد انتظاری برای تمدید محدودیت تولیدشان در نشست هفته گذشته این سازمان نشان دادند.
گلدمن پیش‌بینی خود از قیمت وست تگزاس اینترمدیت برای سال ۲۰۱۸ را از ۵۵ به ۵۷.۵۰ دلار و نفت برنت را از ۵۸ به ۶۲ دلار در هر بشکه بالا برد. همچنین دورنمای قیمت برنت برای سال ۲۰۱۹ را از ۵۸ به ۵۹.۵۰ دلار و برای سال ۲۰۲۰ را از ۵۳ دلار به ۵۴.۵۰ دلار افزایش داد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، پیش‌بینی این بانک بر خلاف سیتی گروپ است که نسبت به قیمت ها موضع بدبینانه داشته و پیش‌بینی کرده که سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، کانادا، برزیل، روسیه و آمریکا به دنبال افزودن میزان عرضه خود خواهند بود. در حالی که گلدمن ساکس بر این باور است که اوپک و روسیه به طور کامل به توافق تولیدشان پایبند خواهند ماند اما در عین حال هشدار داده که شیل و سایر تولیدکنندگان تا سال ۲۰۱۹ به قیمت‌های بالاتر و واکنش نشان خواهند داد.
اوپک و متحدان است به منظور پایین بردن ذخایر جهانی هفته گذشته موافقت کردند محدودیت تولید را تا پایان سال میلادی آینده ادامه دهند. گلدمن ساکس اکنون پیش‌بینی می‌کند پایبندی کامل به توافق به مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند. این بانک پیش‌بینی خود از میزان تولید نفت اوپک و روسیه در سال میلادی آینده را به میزان ۳۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و ۴۴.۳ میلیون بشکه در روز تخمین زد.


نام:
ایمیل:
* نظر: