کد خبر: ۵۴۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
در جریان برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بانک مسکن، گزارش مربوط به عملکرد سال ۹۵ و صورت های مالی منتهی به ۳۰ اسفند ماه سال ۹۵ مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی این گزارش نشان می دهد: برنامه های عملیاتی بانک مسکن که در سال 95 اجرایی شده است در 12 محور اصلی قابل تشریح و بررسی است.
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، اولین محور اصلی برنامه های عملیاتی بانک مسکن در سال گذشته، به «تامین مالی خرید، ساخت و تعمیر یک میلیون واحد مسکونی» مربوط می¬ شود. گزارش تهیه شده در این محور حاکی از آن است که طی یک سال 95 تسهیلات خرید مسکن به تعداد 134 هزار و 257 واحد مسکونی به مبلغ 60 هزار و 137 میلیارد ریال پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال 94 معادل 72 درصد رشد داشته است. در عین حال تسهیلات ساخت مسکن نیز معادل 122 هزار و 945 فقره با رقمی معادل 68 هزار و 553 میلیارد ریال به متقاضیان در سراسر کشور پرداخت شده که نسبت به سال 94 معادل 50 درصد افزایش را نشان می ¬دهد. همچنین تسهیلات جعاله نیز به 97 هزار و 149 متقاضی به مبلغ کل 9 هزار و 502 میلیارد ریال اعطا شده است. علاوه بر این بر اساس گزارش مربوط به تامین مالی بانک مسکن در یک سال 95 ، فروش اقساطی به تعداد 116 هزار و 290 واحد مسکن مهر به مبلغ 35 هزار و 758 میلیارد و همچنین فروش اقساطی واحد مسکونی غیر مهر به تعداد 69 هزار و 540 و به مبلغ 26 هزار و 424 میلیارد ریال انجام شده است.
در عین حال دومین محور برنامه عملیاتی بانک مسکن در سال 95 بر «پشتیبانی از تامین مالی ساخت شهرک¬ های جدید در سواحل مکران از طریق راه ¬اندازی موسسه پس انداز و تسهیلات منطقه¬ ای و صندوق زمین و ساختمان» متمرکز بوده است.
در این راستا و بر اساس مصوبه 16 شهریور ماه سال 95 شورای پول و اعتبار، دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر موسسات پس انداز و تسهیلات مسکن مصوب شد. پس از آن الگوی تیپ طرح توجیه فنی، مالی و اقتصادی راه¬ اندازی موسسات S&L توسط شرکت تامین سرمایه، تهیه و به بانک ارائه شد. در این زمینه بررسی تاسیس شرکت¬ های مزبور در استان -های فارس، اصفهان و سمنان در دستور کار بانک قرار دارد.
یکی از مهم¬ترین برنامه های عملیاتی بانک مسکن در سال 95، به اعطای تسهیلات به منظور تکمیل واحدهای باقی¬ مانده مسکن مهر اختصاص داشته است. در این زمینه بررسی گزارش عملکرد بانک مسکن نشان می ¬دهد: در سال 95 کل مبلغ قراردادهای منعقده تا پایان سال گذشته بالغ بر 510 هزار و 149 میلیارد ریال برای 2 میلیون و 374 هزار و 948 واحد مسکونی است.
چهارمین محور برنامه عملیاتی بانک مسکن، مبتنی بر ارائه خدمات حساب امانی و تضمین معاملات اقساطی به انبوه سازان و پشتیبانی از راه ¬اندازی صندوق¬ های زمین و ساختمان بوده است.در این زمینه بانک مسکن در راستای اجرای ماده 19 آئین ¬نامه اجرایی قانون پیش فروش ساختمان مصوب سال 93 و به منظور تسهیل در امور مربوط به پیش¬ فروش واحدهای مسکونی، بانک نسبت به تهیه و ابلاغ دستورالعمل حساب امانی و طرح تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن به شبکه بانک مسکن اقدام کرد. گفتنی است طرح تضمین معاملات فروش اقساطی مسکن با رویکرد تسهیل¬ گری و کمک به تحرک¬ بخشی اقتصاد مسکن در پایان فروردین ماه سال گذشته اجرایی شد. در این راستا سه پروژه به بانک (تهران، اهواز و زاهدان) معرفی شد که از پروژه تهران، قرارداد 45 واحد در دفتر اسناد رسمی ثبت شده است. در عین حال صندوق¬ های زمین و ساختمان شمال¬ غرب، نسیم، نگین، شهرری، نارون اراک راه ¬اندازی شده و صندوق ¬های کوهساران و آذر کیش در دست بررسی است.
بانک عامل حوزه مسکن در پنجمین محور عملیاتی خود در سال 95، به ارائه خدمات مدیریت دارایی ¬ها به منظور تامین مالی شهر جدید پردیس پرداخته است که پس از پیگیری ¬ها و اقدامات مداوم، برنامه عملیاتی مذکور در انتظار تهیه و ارائه گزارش توجیه مالی توسط شرکت عمران و شرکت تامین سرمایه جهت ارسال به بانک مرکزی است.
«عاملیت انتشار اوراق مشارکت دولت جهت واگذاری آن به پیمانکاران وزارت راه و شهرسازی» و « عاملیت انتشار اوراق صکوک و خدمات تامین مالی خارجی برای شرکت ¬ها و سازمان ¬های تابعه وزارت راه و شهرسازی دو محور دیگر از برنامه -های عملیاتی بانک مسکن است که در سال 95 مورد توجه بانک عامل بخش مسکن قرار داشته است.
هشتمین محور عملیاتی بانک مسکن در سال گذشته نیز به اصلاح ساختار مالی بانک، با افزایش سرمایه، وصول مطالبات از دولت و تضمین¬ نامه دولت برای بازپرداخت تسهیلات مسکن توسط سازمان برنامه و بودجه کشور است در این مسیر تا کنون دو حکم قانونی اولی مربوط به بودجه سال 95 مبنی بر افزایش 50 هزار میلیارد ریالی سرمایه بانک از محل واگذاری اموال غیرمنقول وزارت راه و شهرسازی محقق نشده و دومی مربوط به اصلاحیه قانون بودجه مبنی بر افزایش سرمایه بانک به میزان 100 هزار میلیارد ریال از محل مازاد تسعیر دارایی¬ های ارزی بانک مرکزی که فقط 50 هزار میلیارد ریال آن محقق شده است. همین طور در این زمینه افزایش سرمایه 10 هزار میلیارد ریالی از محل سود انباشته اجرایی نشده است.
محور نهم برنامه¬ های عملیاتی بانک مسکن شامل «تجهیز منابع بانک از طریق انتشار اوراق مشارکت، صکوک و اوراق رهنی و سپرده ¬ها» می¬¬ شود. در این حوزه نیز اقدام و پیگیری جهت انتشار صکوک اجاره، با بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و خزانه¬ داری کل کشور انجام شده است. علاوه بر 10 هزار میلیارد ریال گواهی سپرده عام منتشر شده و پیگیری جهت انتشار 100 هزار میلیارد ریال اوراق رهنی مسکن انجام شده است.
در ادامه بانک مسکن در سال گذشته در مسیر اصلاح اساسنامه و تجدید ساختار بانک متناسب با ظرفیت توسعه-تخصصی بانک فعالیت کرده است. بر این اساس متن پیش نویس اساسنامه و لایحه قانونی تبدیل بانک مسکن به بانک تخصصی- توسعه ¬ای تهیه و از طریق وزارت راه و شهرسازی به هیات دولت ارسال شده است. در ماده نخست این پیش نویس، آمده است به منظور اعتلای جایگاه و نقش نظام بانکی، سیاست¬ های خروج از رکود بخش مسکن، تسهیل فرآیند تامین مالی طرح¬ های اقتصادی در حوزه مسکن به دولت اجازه داده می¬ شود نسبت به تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه ¬ای اقدام کند. همین طور در ماده سه این پیش -نویس آمده مانده بدهی بانک مسکن، ناشی از اجرای تکالیف قانونی تامین مالی مسکن مهر ، جهت تقویت بنیه مالی این بانک و تامین مالی طرح ¬های توسعه ¬ای و توسعه شهری، پس از تائید سازمان حسابرسی، به بدهی دولت منتقل می¬ شود.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، راه ¬اندازی نخستین صندوق سرمایه¬ گذاری بین¬ المللی املاک و مستغلات به منظور جذب سرمایه ¬های خارجی دیگر محور مهم برنامه عملیاتی این بانک در سال گذشته بود. در این زمینه نیز امکان سنجی تاسیس این نوع صندوق انجام شده و اقدامات اولیه در خصوص راه ¬اندازی یک صندوق با مشارکت شرکت سرمایه¬ گذاری مسکن صورت گرفته است. علاوه بر این معافیت¬ های مالیاتی پیش ¬بینی شده و حکم پیشنهادی از طریق شرکت تامین سرمایه، از جانب بانک مسکن یا مرکزی به مراجع ذی¬ ربط ارائه شده و همینطور تدوین دستورالعمل اجرایی ذی ربط با همکاری گروه مالی بانک و سازمان بورس در حال پیگیری است.
پشتیبانی و تامین مالی احداث و بهره ¬برداری از آزادراه پردیس از دیگر برنامه ¬های بانک مسکن است که در سال گذشته مورد پیگیری قرار گرفته است. البته بر اساس اعلام بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار با صدور مجوز جهت مشارکت بانک مخالفت کرده و درخواست مجدد مقام عالی وزارت از بانک مرکزی در تاریخ 22 آذرماه سال گذشته انجام شده و متعاقبا با مخالفت بانک مرکزی مواجه شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: