کد خبر: ۵۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
ویرایست نهم «تاريخ موسيقی غرب» در ایران منتشر شد
ویراست نهم کتاب «تاريخ موسيقی غرب» نوشته ج. پيتر برک هولدر، دانلد جي گراوت و كلاود و. پاليسكا با ترجمه کامران غبرایی توسط نشر كتاب‌سرای نيک راهی بازار نشر شده است. خواندن اين كتاب نه تنها خواننده را از سرگذشت موسيقی و موسيقی‌دانان آگاه می‌كند، بلكه به او نشان می‌دهد كه موسيقی و هنر از اجزاء جدايی‌ناپذير جامعه بشری بوده است.

 
به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، كتاب «تاريخ موسيقي غرب» نوشته ج. پيتر برك هولدر، دانلد جي گراوت و كلاود و. پاليسكا كه كامران غبرايي آن را به فارسی ترجمه كرده است، با عنوان اصلی «A History of Western Music» در انتشارات نورتون، آمریکا که یکی از موفق‌ترین ناشران ایالت متحده است، منتشر شده است.  
 
كتاب «‌تاريخ موسيقی غرب» ‌كه به زبان‌های مختلف ترجمه و تاكنون 9 ويرايش نيز در طول سال‌های مختلف روی نسخه‌ اصلی آن انجام شده، بيش از نيم قرن است كه به‌عنوان يكی از كتاب‌های اصلی و مرجع دانش‌جويان موسيقی به حساب می‌آيد. ويرايش‌هايی كه بر روی آن انجام شده است، زبان متن را برای دانشجويان امروزی قابل فهم‌تر و ساده‌تر كرده بی‌آنكه از محتوای اصلی بكاهد.

ويژگی قابل ملاحظه «تاريخ موسيقی غرب» اين است كه هر خواننده‌ای می‌تواند با توجه به علاقه، عنوان مورد نظر خود را از فهرست انتخاب كند و صرفا قسمتی از كتاب را مطالعه كند. خواندن اين كتاب نه تنها خواننده را از سرگذشت موسيقی و موسيقی‌دانان آگاه می‌كند، بلكه به او نشان می‌دهد كه موسيقي و هنر از اجزاء جدايی‌ناپذير جامعه بشری بوده است. همچنين با اطلاع يافتن از تاريخ موسيقی می‌توانيم فهم بهتری از موسيقی‌های گذشته و حال پيدا كنيم.
 
روایت‌های متعددی از تاریخ موسیقی وجود دارد و بسیاری از این روایت‌ها هم به فارسی ترجمه شده‌اند؛ تفاوتي كه اين كتاب نسبت به ساير كتاب‌های مشابه دارد را می‌توان در نوع نگاه نويسندگان آن به تاريخ دانست. كتاب تاريخ موسيقی غرب در 6 بخش كه بر اساس دوره‌های بلند تاريخی از يكديگر جدا شده‌اند، نوشته شده است و 36 مدخل دارد. هر بخش از اين كتاب با مقدمه‌ای درباره وضعيت اجتماعی و سياسی روزگار زمان خود آغاز می‌شود و تلاش می‌كند تا خواننده را در جريان اتفاقات هر دوره قرار دهد و همچنين نحوه توسعه و پيشرفت را در هر زمان نشان دهد.
 
در توضیحات فصل‌های این کتاب می‌خوانیم: «در آغاز هر فصل تلاش شده تا تصويری كلی از وضعيت موسيقی آن دوران ارائه شود. بخش يك این کتاب مربوط به موسيقی «دوران باستان و قرون وسطا» است كه به موسيقی در دوران بين‌النهرين باستان، يونان باستان و روم باستان می‌پردازد. در همين بخش نگاهی به گسترش مسيحيت و موسيقی در كليسا وجود دارد كه موجب دو دستگی در كليسا و گويش‌های گوناگون سرودهای مذهبی شده است. در امپراطوری روم آيين مناجات و سرودهای مذهبی رواج داشته و جامعه اروپايی از سال 800 تا 1300 ميلادی درگير آوازهای محلی و لاتينی بوده است. بخش دوم مربوط به «دوره رنسانس» است كه در ابتدا تاريخچه‌ای از تاثير رنسانس در فرهنگ و هنر و موسيقی ارائه می‌دهد. در ادامه به موسيقی انگلستان و بورگونی در سده پانزدهم و آهنگسازان فرانسوی – فنلاندی از 1450 تا 1520 می‌پردازد. بخشی هم به بررسی آوازهای غير مذهبی در سده شانزدهم و در كشورهايی چون اسپانيا، ايتاليا، فرانسه،‌ آلمان و انگليس اختصاص پيدا كرده است.
بخش سوم اين كتاب به «سده هفدهم» اختصاص دارد كه در فصل‌های جداگانه به سبک‌های نو، زايش اپرا، موسيقی مجلسی و كليسايی و موسيقی كشورهايی چون فرانسه، انگلستان، اسپانيا، ايتاليا و آلمان در اين دوران می‌پردازد.
بخش چهارم نيز موسيقی در «سده هجدهم» را بررسی می‌كند كه شامل آهنگسازان آلمانی در روزگار پايانی باروک، سبک و ذوق موسيقيايی در عصر روشنگری و موسيقی كلاسيک در پايان سده هجدهم است.  
بخش پنجم كتاب به «سده نوزدهم» می‌پردازد كه ابتدا مقدمه‌ای درباره‌ انقلاب، جنگ و موسيقی و الگویی به نام بتهوون دارد. در ادامه رمانتيک‌گرايی را در قالب‌های كلاسيک و اپرای رمانتيک در ميانه و نيمه پايانی سده نوزدهم بيان می‌كند و در انتها از جريان‌های رمانتيک در آلمان و اتريش سخن می‌گويد.
فصل پايانی كتاب نيز به «سده بيستم و پس از آن» اختصاص دارد كه در ابتدا مقدمه‌ای درباره موسيقی مدرن در سنت كلاسيک و جريان آوانگارد را مطرح می‌كند. مدرنيسم و سنت كلاسيک عنوان بخش بعدی است كه به آهنگسازانی چون آرنولد شونبرگ، آلبان برگ، آنتون وبرن، بارتوک، چارلز ايوز و ايگور استراوينسكی می‌پردازد.‌»

در معرفی این کتاب آمده است:‌ «خواندن اين كتاب به شما كمک می‌كند تا از وضعيت تاريخ و جغرافيای آن دوران آگاه شويد. كتاب تاريخ موسيقی غرب شكل‌گيری موسيقی غربی و تغييرات آن در هر دوره، از عصر باستان تا امروز را به شما نشان می‌دهد. در هر فصل به سبک‌های گوناگون هر دوره پرداخته شده و از آهنگسازان، ژانرها و آثار برجسته آن دوران سخن گفته شده است. همچنين تلاش شده تا طيف گسترده‌ای از موسيقی‌ها، از موسيقی مذهبی و غيرمذهبی گرفته تا جدی و سرگرم‌كننده و از موسيقی هنری و عامه‌پسند گرفته تا موسيقی اروپايی و آمريكايی بررسی شود.»
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «موسيقی‌دان‌های ايتاليايی در آغاز سال 1600 به خوبي واقف بودند كه با كارشان راه‌های تازه‌ای در خلق موسيقی می‌گشايند. آن‌ها اصطلاح‌های تازه‌ای چون باس «كنتينوئو» يا بی‌گسست، منودی، و رسيتاتيف يا گفتاواز را به گفتمان موسيقی وارد كردند؛ سبک‌هايی نو به دايره‌ سبك‌های موسيقايی افزودند، سبک‌هايی كه به واسطه‌ تكيه‌شان بر لحن اجرائی، نامطبوع‌های نابهنگام، و تمركز بر تكخوانی يا تكنوازی از باقي سبک‌ها متمايز می‌شدند؛ و ژانر‌هايی نو پديد آوردند، از جمله اپرا. اين نسل شاهد سنجيده‌ترين پيشرفت‌هايی بود كه از سده 1300 و دوران آرس نووا تا آن روز در عرصه‌ موسيقی فرصت بروز يافته بود.»
 
كتاب «تاريخ موسيقی غرب» نوشته‌ ج.پيتر برک هولدر، دانلد جي گراوت، كلاود و. پاليسكا و ترجمه‌ كامران غبرايی با شمارگان هزار و 100 نسخه در 1416 صفحه به بهای 145 هزار تومان از سوی نشر كتاب‌سرای نيک روانه‌ بازار نشر شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار