کد خبر: ۵۴۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
نخستین مبادله بیت کوینی در تالار سهام کلید خورد
از این پس خرید و فروش بیت کوین در بازارهای سهام نیز ممکن خواهد بود، زیرا قرار است در آینده مبادله این ارز دیجیتال برای اولین بار در بازارهای جهانی بورس صورت بگیرد. چندی پیش مدیرعامل بورس‌کالای ایران نیز از آغاز یک برنامه جامع برای بررسی مزایای بیت کوین در ایران خبر داده بود.
ورود بیت کوین به بازار بورس
از این پس خرید و فروش بیت کوین در بازارهای سهام نیز ممکن خواهد بود، زیرا قرار است در آینده مبادله این ارز دیجیتال برای اولین بار در بازارهای مذکور صورت بگیرد.
اولین مبادله آتی بیت کوین در ساعت 6 بعداز ظهر امروز در بازار جهانی CBOE و در بازار تبادلات ارزی و سهامی CBOE Futures صورت می گیرد.
قیمت هر بیت کوین در این بازار برای تحویل در ماه ژانویه 15940 دلار برابر با 11905.3 پوند تعیین شده است. رقم اولیه اعلام شده برای خرید این بیت کوین ها 15460 دلار بوده و 398 تماس تجاری برای معامله مذکور تا به حال صورت گرفته است.
خرید آتی بیت کوین در این بازار سهام بر مبنای قیمت حراج اعلام شده بر طبق دلار آمریکا در بازار سهام Gemini  صورت می گیرد.
قیمت بیت کوین از روز یکشنبه تا به حال 2.62 درصد افزایش یافته و در بازار تبادل سهام Bitstamp لوکزامبورگ به 14900 دلار و در بازار سهام Gemini به 15600 دلار رسیده است. ارزش بیت کوین از اواسط ماه اکتبر گذشته تا به حال ده هزار برابر شده است.
این روزها رشد قیمت ارزهای دیجیتال که در صدر آن ها بیت کوین قرار دارد سرمایه گذاران زیادی را برای ورود به این بازار تحریک کرده است.اما هر چند در رسانه ها هر روز نظاره گر رکوردهای جدید توسط بیت کوین هستیم ، هنوز ساز و کار معامله ارزهای دیجیتال در ایران مشخص نیست.
بیت کوین اولین و محبوب ترین ارز دیجیتالی رمزنگاری شده است که در سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ توسط شخصی بنام ساتوشی ناکاموتو به دنیا معرفی شد.بیت کوین نوعی ارز دیجیتالی غیر متمرکز برای انجام تراکنش های مالی به صورت همتا به همتا و بدون نیاز به واسطه به شمار می رود. بیت کوین هیچ گونه پشتوانه فیزیکی ندارد اما شامل تمام کاراکترهای پولی است با این تفاوت که یک ارز ضد تورم به حساب می آید.بعد از بیت کویین ارزهای دیجیتالی دیگری هم به وجود آمد که از آن ها به عنوان الت کوین یاد می شود. معروفترین ارزهای دیجیتالی اتریوم، لایت کوین، ریپل، داش، زدکش، و مونرو هستند.در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰۰ ارز دیجیتالی در دنیا در حال تجارت هستند. برای انتخاب یک ارز دیجیتالی مناسب باید به ویژگی های منحصر به فرد، امنیت و میزان پذیرش و مقبولیت آن در کشورها و شرکت های بزرگ توجه کرد.

*علت رشد قابل توجه بیت کوین ؟
مهراد پایدار تحلیل گر بازارهای مالی در برابر این پرسش که چرا بیت کوین در ماه های گذشته چنین رشد قیمتی قابل توجهی را تجربه کرده ابراز داشت: در خصوص رشد اخیر بیت کوین می توان دلایل زیادی را بیان کرد. اما مهمترین آن ها می تواند مقبولیت روز افزون ارزهای دیجیتالی در بین مردم و بازرگانان و همچنین پوشش های خبری و رسانه ای اخیر اشاره کرد.وی اضافه کرد: از طرفی شایعاتی پیرامون تصمیم وال استریت برای اضافه کردن موقعیت های خرید و فروش آتی ارزهای دیجیتالی است. اخیرا هم امازون در اقدامی ۳ دامین ارزهای دیجیتالی را به ثبت رسانده که گمانه زنی ها برای ورود جدی به دنیای ارزهای دیجیتالی را بیش از پیش در افکار عمومی تقویت کرده است. البته عده ای معتقدند هدف امازون اتریوم است و نه بیت کوین.
این کارشناس بازارهای مالی در خصوص این که در کشور ما معاملات این گونه ارزها قانونی است یا خیر گفت: درباره قانونی بودن یا نبودن ارزهای دیجیتالی می توان تنها به این نکته اشاره کرد که سیاست هر کشور در مقابل این ارزها چیست. برخی موافقند و برخی مخالف اما مساله ای که این روزها دیده می شود این است که دولت های مخالف به جای انکار و ممنوعیت خود به فکر ایجاد ارزهای دیجیتالی بر اساس واحد پول کشور خود هستند. مثل روسیه که اخیرا ولادیمیر پوتین دستور صدور ارز رمزنگاری شده سایبر روبل را صادر کرده است. در ایران نیز اخیرا صحبت هایی پیرامون معاملات بیت کوین شده است.
در ایران بورس کالا برای راه اندازی بازار ارزهای دیجیتال اعلام آمادگی کرده است.به نظر می رسد تا عده زیادی از محل سرمایه گذاری در این بازار دچار زیان های سنگین نشده اند باید زودتر نسبت به سازو کار معاملاتی آن در کشور فکری کرد.
چندی پیش مدیرعامل بورس‌کالای ایران از آغاز یک برنامه جامع برای بررسی مزایای بیت کوین در ایران خبر داده بود.
گفتنی است بیت کوین اکنون در ایران 78 تا 84 میلیون تومان قیمت دارد و طی یک هفته از تقریبا 50 درصد رشد داشته است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار