کد خبر: ۵۴۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
واکنش منفی بازار به افزایش فعالیت های استخراجی آمریکا
روز دوشنبه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که در آخرین روز کاری هفته ی گذشته، قیمت نفت کاهش یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۴۰ دلار رسید. دلیل کاهش قیمت نفت، احتمال افزایش قیمت نفت پس از افزایش میزان استخراج این محصول در آمریکا عنوان شده است.
سقوط دوباره قیمت نفت
روز دوشنبه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که در آخرین روز کاری هفته ی گذشته، قیمت نفت کاهش یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۴۰ دلار رسید. دلیل کاهش قیمت نفت، احتمال افزایش قیمت نفت پس از افزایش میزان استخراج این محصول در آمریکا عنوان شده است.
به گزارش تجارت آنلاین از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه ۱۵ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۲.۲۵ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۳۳ سنت کاهش بشکه ای ۵۷.۰۳ دلار صورت گرفت.
از افزایش قیمت نفت در هفته های اخیر و سود حاصله ناشی از این افزایش، تمدید قرارداد کاهش تولید نفت توسط اوپک و کشورهای هم پیمان این نهاد بوده است. باید خاطر نشان سازیم که سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. تصمیم این کشورها موجب شده که قیمت نفت برنت از بشکه ای ۲۷ دلار در ماه ژانویه ی سال ۲۰۱۶ به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه برسد. این نکته قابل ذکر است که تنها از ماه ژوئن سال جاری قیمت نفت به میزان ۴۰ درصد افزایش داشته است. گزارش ها حاکی از آن است که در ماه نوامبر، اوپک عرضه ی نفت خام را به میزان ۳۰۰،۰۰۰ بشکه در روز کاهش داده است. میزان تولید نفت توسط اوپک در ماه نوامبر، کمترین مقدار عرضه ی نفت در بازار از ماه می سال جاری تا کنون توسط این نهاد بوده است.
همچنین، در روز ۳۰ ام نوامبر، اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال آتی میلادی تولید نفت را کاهش دهند. با توجه به نگرانی های مطرح شده توسط روسیه در خصوص افزایش شدید و غیر منتظره ی قیمت نفت، و همچنین امکان استخراج بیشتر نفت شل توسط آمریکا با کاهش تولید نفت اوپک، اوپک و کشورهای خارج از این نهاد توافق کردند که امکان خروج از این قرارداد در صورت افزایش چشمگیر تقاضا و بالارفتن بی رویه ی قیمت نفت وجود داشته باشد. گفته می شود که روسیه برای متعادل سازی بودجه ی خود نیاز به کم بودن قیمت نفت دارد. از سویی دیگر، عربستان سعودی با قراردادن سهام شرکت آرامکو در بازار بورس در سال آینده از بالا رفتن قیمت نفت بسیار سود خواهد برد. این در حالی است که وزیر نفت کویت دیروز اعلام کرده است که که اعضای اوپک و هم پیمانان این نهاد قبل از ماه ژوئن سال آینده در خصوص راهبردی مناسب برای خروج از قرارداد کاهش تولید بررسی های خود را آغاز خواهند کرد.

گفته می شود یکی از دلایلی که ممکن است موجب شود تلاش های اوپک و روسیه در رابطه با کاهش عرضه ی نفت و افزایش قیمت ها بی ثمر بماند افزایش تولید نفت توسط آمریکا است. همچنین، افزایش استخراج نفت از چاه های نفتی آمریکا از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری بوده است. تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا در سال جاری در مقایسه با سال ۲۰۱۶ که تنها ۴۰۴ عدد بود افزایشی چشمگیر داشته است. باید خاطر نشان ساخت که مجموع مخازن نفتی در آمریکا ۹۳۱ عدد است که در هفته ی منتهی به ۸ دسامبر ۷۵۱ از آن ها فعال بوده است. این در حالی است که در ماه جولای، تعداد چاه های نفتی در حال فعالیت در آمریکا با رسیدن به بیشترین حد خود ۹۵۸ عدد بود. در پاییز سال جاری میلادی، چاه های نفتی فعال در آمریکا کاهش داشته است اما در هفته های اخیر تعداد آن ها مجددا افزایش یافته.
افزون بر این، بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، تولید روزانه ی نفت آمریکا با افزایشی ۱۵ درصدی از اواسط سال ۲۰۱۶ به مجموع ۹.۷۱ میلیون بشکه رسیده است. این تعداد، به مجموع تولید روزانه ی نفت روسیه و عربستان که از بزرگترین تولید کنندگان نفت هستند نزدیک است. همچنین، این مقدار از تولید نفت از زمان اوایل دهه ی هشتاد میلادی بی سابقه بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: