کد خبر: ۵۴۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳
پول مجازی جایگزین طلا و ارز می شود؟!
تجارت آنلاین: بر اساس آخرین نوسانات در سایت های خرید و فروش اینترنتی بیت کوین در ایران قیمت خرید بیت کوین 64میلون تومان و قیمت فروش بین کوین 59 میلیون تومان است اما همه هنگام شنیدن نام بیت کوین همواره با این پرسش مواجه می شوند که آیا در ایران این سیستم قانونی است؟
بیت کوین جایگزین طلا و ارز می شود!
این روزها نام بیت کوین یا پول مجازی زیاد در جامعه و خبرها شنیده می شود. افزایش سرسام آور قیمت این پول مجازی در بازار و رشد چند برابری ارزش ان در بازارهای داخلی و خارجی هم سبب شده است تا بسیاری در صدد سرمایه گذاری در این بخش باشند.
به گزارش تجارت آنلاین، این در حالی است که هنوز موضع گیری مشخصی از سوی مسئولان نظام بانکی و پولی در خصوص بیت کوین و قانونی بودن آن منتشر نشده است و همه در این خصوص با احتیاط سخن می گویند.
در عین حال این روزها در فضای مجازی و برخی از کانالهای تلگرامی تبلیغات متعددی با محوریت خرید و فروش و سرمایه گذاری مبتنی بر بیت کوین شنیده و دیده می شود. هر چند با فعالیت بیت کوین در ایران و احتمال کلاهبرداری در این حوزه، مردم باید هوشیار باشند، چراکه کوچک‌ترین غفلت،آنها را به مال باخته‌ای بزرگ تبدیل می‌کند.
نمونه این فعالیت ها را سال ها قبل در قالب شرکت های هرمی تجربه کرئده ایم. یک دهه قبل فعالیت شرکت‌های هرمی تحت عناوین متعدد همچون گلد کوییست و... در ایران ظهور و بروز پیدا کرد و با وجود کسب سود عده‌ای از فعالان این حوزه، کم نیستند افراد و گروه‌هایی که از فعالیت در این قالب و چارچوب متضرر شدند.
فعالیت شرکت‌های هرمی تا جایی گسترش یافت که تقریبا کمتر فرد و خانواده‌ای از موج تبلیغاتی آن مصون بود و البته عده‌ای با هوشمندی و درایت از فعالیت و به اصطلاح سرمایه گذاری در این قالب اجتناب کردند و اسیر وعده‌ها و پیشنهادات اغوا کننده افراد و گروه‌هایی نشدند که بیش از هر چیز به پر کردن زیر شاخه‌ها و زیر مجموعه‌های خویش می‌اندیشیدند.
اخیرا نیز فعالیتی تحت عنوان بیت کوین در ایران باب شده که برخی معتقدند رگه‌هایی از فعالیت شرکت‌های هرمی را می‌توان در آن یافت کرد که البته، هم اکنون، اظهار نظر قطعی در این خصوص سخت و دشوار به نظر می‌رسد، اما منطق حکم می‌کند با این فعالیت و ساز و کار، بسیار محتاطانه و با تردید مواجه شد، زیرا کوچک‌ترین غفلتی می‌تواند افراد و گروه‌های متقاضی فعالیت در این ساز و کار را به مالباخته‌ای بزرگ تبدیل نماید.
البته این روزها و با وجود رشد چشمگیر ارزش این پول مجازی بسیاری زمان را برای تبلیغات وسوسه کننده و دامن زدن به موج بیت کوینی در دنیا و به تبع ان ایران مناسب دیده اند و از سرمایه گذاری های موفق و سودآور در این زمینه سخن می گویند.

*ارزش بیت‌کوین ۲۰ برابر می‌شود
نمونه این افراد کامرون و تیلر وینکلوفس برادران دوقلویی که با خرید حجم زیادی پول دیجیتال بیت کوین این روزها میلیاردر شده‌اند هستند که می‌گویند ارزش این پول بیست برابر شده و حتی طلا را پشت سر می‌گذارد.
برادران وینکلوفس در سال 2013 و در زمانی که هر بیت کوین تنها یک دلار ارزش داشت نسبت به خرید مقدار زیادی از این پول دیجیتال اقدام کردند و حالا ارزش بیت کوین های خریداری شده توسط آنها از مرز یک میلیارد دلار گذشته است.
این دو نفر معتقدند که ارزش بیت کوین باز هم بیشتر شده و به ازای هر سکه بیت کوین به 300 هزار دلار هم خواهد رسید. به گفته آنها هم اکنون بازار بیت کوین 300 میلیارد دلار و بازار طلا 6 تریلیون دلار ارزش دارد. ولی ارزش بازار بیت کوین بیست برابر رشد خواهد کرد.
به گفته برادران وینکلوفس بازار بیت کوین به چنان موفقیتی دست می یابد که حتی بازار طلا را نیز پشت سر می گذارد. این اظهارنظرها در شرایطی صورت می گیرد که برخی تحلیل گران بازار سهام، قیمت فعلی بیت کوین را یک حباب توصیف می کنند. در مقابل تحلیل گران دیگری عقیده دارند از بیت کوین و ارزهای دیجیتال مشابه نمی توان برای نقل و انتقالات مهم مالی در عرضه اقتصادی استفاده کرد و این یک نقطه ضعف مهم است.
این روزها و با اعلام خبر رسمیت یافتن مبادلات مبتنی بر بیت کوین در بازار سهام Cboe Global از ژانویه سال 2018 بسیاری از افراد و سرمایه گذاران برای خرید این پول مجازی اقدام کرده اند؛ به گونه ای که ارزش هر بیت کوین به 17500 دلار افزایش یافته است.

*بیت کوین به ایران می آید؟
در ایران و بر اساس آخرین نوسانات در سایت های خرید و فروش اینترنتی بیت کوین قیمت خرید بیت کوین 64میلون تومان و قیمت فروش بین کوین 59 میلیون تومان است که البته در چند روز گذشته نوسانات بسیاری داشته و از 45 میلیون تومان تا 75 میلیون تومان هم خرید و فروش شده است.
اگرچه از حجم مبادلات بیت کوین توسط ایرانی ها هنوز هیچ اطلاع دقیقی در دست نیست،اما مواجهه مقامات بانک مرکزی با این پدیده هم چندان روشن نیست و هنوز هم هنگام شنیدن نام بیت کوین اغلب همه با این پرسش مواجه می شوند که آیا در ایران این سیستم قانونی است؟
مثلا ناصر حکیمی معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در این باره گفته است:«بیت کوین فرصتی مناسب برای ایران است .این ارز دیجیتال بیت کوین فرصت بسیار مناسبی برای توسعه بخش دیجیتال و استفاده از ظرفیت‌های این ارز دیجیتال برای توسعه است تا با استفاده از آن کسب و کارهای نوپا و استارت آپ‌ها بتوانند در حوزه تجارت سریع‌تر فعالیت کنند.»
او اضافه کرده:« در حال حاضر مسئله بیت کوین ملی مطرح و به صورت جدی در حال بررسی است اما این که آیا واقعا نیاز است بیت کوین ملی برای نظارت بیشتر بانک مرکزی برای این ارز دیجیتال در ایران استفاده شود هنوز مبهم است و باید بررسی شود اما در هر صورت نظارت برای این ارز نیاز است و بیت کوین ملی در سایر کشورها هم قصد نظارت دقیق و سریع برای این ارز دیجیتال را دارد.
مرتضی ایمانی راد اقتصاددان در این رابطه می گوید:« با توجه به اينكه اين پول در ايران قانونى نيست و مبادلات بيت كوين هم قانونى برايش نداريم و به رسميت هم نشناخته ايم ، بنابراين انتظار نداريم كه اثرى بر اقتصاد ايران داشته باشد. در كشورهاى جهان هم همين طور است. در برخى از كشورها بيت كوين توسعه پيدا كرده و دارد به تدريج اثر خود را مي‌گذارد. ولى عموميت ندارد. اكثريت كشورهاى جهان بيت كوين را به رسميت نمى شناسند و يا سكوت كرده اند. بنابراين خيلى كار دارد كه بيت كوين و ساير ارزهاى رمز پايه بتوانند روى اقتصاد واقعى اثر گذار باشند.»
با وجود پرسش های بی پاسخ بسیاری در خصوص بیت کوین اما این روزها برخی معتقدند این گزینه ها هم می تواند به گزینه ای برای سرمایه گذاری در بازار تبدیل شود و سالهای آینده علاوه بر طلا و سهام و دلار بیت کوین هم به یکی دیگر از انتخابهای ایرانی ها برای سرمایه گذاری تبدیل می شود!


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار