کد خبر: ۵۴۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰
اعلام دلایل گرانی تخم مرغ در بازار
دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار با اشاره به اینکه ویروس آنفولانزای پرندگان مهاجر وارد کشور شده است، اذعان کرد: پیش بینی می شود که روند نابه سامانی قیمت تخم مرغ تا پایان سال در بازار ادامه یابد.
از خرید تخم مرغ های محلی خودداری کنید
یک مقام مسوول گفت: نامتوزانی توزیع تخم مرغ و جو در بازار، دلیل اصلی نوسان قیمت تخم مرغ در ماه های اخیر است.
فرزاد طلاکش دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار با اشاره به آخرین وضعیت قیمت تخم مرغ در بازار اظهار کرد: اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 5 هزار و 600 تا 5 هزار و 700 تومان است.
وی قیمت منطقی هر شانه تخم مرغ در خرده فروشی ها را 13 هزار و 500 تا 15 هزار تومان اعلام کرد و افزود: براین اساس فروش هر عدد تخم مرغ با نرخ بالاتر از 500 تومان ناشی از سودجویی مغازه داران و اجحاف در حق مصرف کنندگان است.
طلاکش با اشاره به اینکه از ابتدای مهر 170 کانون آلوده به آنفولانزای پرندگان شناسایی شده است، بیان کرد: در 80 روز اخیر 9.5 میلیون  قطعه مرغ معدوم شد که این رقم در سرانه تولید تاثیر گذار است.
 
*نا به سامانی بازار تخم مرغ تا پایان سال ادامه دارد
دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار با اشاره به اینکه ویروس آنفولانزای پرندگان مهاجر وارد کشور شده است، اذعان کرد: با توجه به شیوع آنفولانزای حاد پرندگان پیش بینی می شود که روند نابه سامانی قیمت تخم مرغ تا پایان سال در بازار ادامه یابد.
وی میزان تولید روزانه تخم مرغ در کشور را 2 هزار و 400 تن اعلام کرد و افزود: با وجود حذف 9.5 میلیون قطعه مرغ تخم گذار، مشکل خاصی در تولید وجود ندارد و تنها محدودیت انتقال تخم مرغ از استان های دیگر و هزینه های بالای حمل و نقل موجب شده که در برخی استان ها قیمت تخم مرغ در بازار افزایش یابد.
این مقام مسوول ادامه داد: پرندگان مهاجر حدود سه هفته است که وارد کشور شدند و معمولا ابتدا به شمال کشور می روند که در صورت همکاری سایر دستگاه ها با سازمان دامپزشکی و اتخاذ تدابیر لازم، می توان از انتشار ویروس جلوگیری کرد.
طلاکش با اشاره به ضرورت راه اندازی هر چه سریع تر ستاد ملی آنفولانزا،تصریح کرد: بنابر ابلاغیه معاون اول رییس جمهور، ستاد ملی آنفولانزا هر چه سریع تر باید عملیاتی شود تا دستگاه هایی همچون محیط زیست و نیروی انتظامی با همکاری سازمان دامپزشکی از گسترش بیماری به قطب های اصلی تولید جلوگیری کنند.
وی با بیان اینکه اعتبارات لازم جهت معدوم سازی در اختیار سازمان دامپزشکی نیست، افزود: براین اساس برخی افراد به خاطر حفظ منافعشان در صدد دور زدن قوانین هستند.
این مقام مسوول در ادامه یادآور شد: آنفولانزا یکی از بیماری های خاص در صنعت طیور محسوب می شود که در 20 سال اخیر 4 دوره در کشور اتفاق افتاد.

* مصرف کنندگان از خرید تخم مرغ های محلی اجتناب کنند
وی در بخش دیگر سخنان خود  با اشاره به اینکه خوردن مرغ و تخم مرغ از نظر بیماری مشکلی برای انسان ایجاد نمی کند، بیان کرد: براساس مقاله سازمان های معتبر جهانی، خوردن مرغ و تخم مرغ به صورت پخته برای انسان مشکلی ایجاد نمی کند که از این رو جای هیچ گونه نگرانی برای مصرف کنندگان وجود ندارد.
دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار در ادامه افزود: با توجه به بیماری آنفولانزا حادپرندگان، افرادی که به صورت محلی با کشتار پرندگان سرو کار دارند برای کاهش خطرهای احتمالی باید شرایط بهداشتی را رعایت کنند.
طلاکش در توصیه ای به مصرف کنندگان تصریح کرد: تمامی آحاد جامعه از خرید تخم مرغ محلی و رسمی همراه با کاه و پوست های آلوده به مدفوع خودداری کنند و تنها اقدام به خرید تخم مرغ های بسته بندی دارای کد بهداشتی از سازمان دامپزشکی کنند.


برچسب ها: تجارت ، آنلاین ، تخم مرغ
نام:
ایمیل:
* نظر: