کد خبر: ۵۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۶
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد؛
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به گرانی کاغذ و شرایط این روز‌های صنعت چاپ و نشر گفت: متاسفانه در یکماه اخیر چند اتفاق بطور همزمان در این حوزه رخ داده است.
دست‎های پشت پرده در گرانی کاغذ
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به گرانی کاغذ و شرایط این روز‌های صنعت چاپ و نشر گفت: متاسفانه در یکماه اخیر چند اتفاق بطور همزمان در این حوزه رخ داده است.
به گزارش تجارت آنلاین از تسنیم، قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه واحدهای صادرکننده کاغذ به ایران در این مدت محدودیت هایی ایجاد کردند، افزود: قطعا این 3 اتفاق یک هماهنگی پشت صحنه داشته است و باتوجه به اطلاعات متنوعی که صنوف مختلف در این خصوص به ما داده اند مجلس هم ورود پیدا می کند تا رانت و امتیاز خاص در حوزه فرهنگی برای مدیریت هر 3 حوزه برای یک گروه ایجاد نشود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: این افزایش قیمت بصورت غیر مستقیم آثار سوئی بر صنوف مختلف چاپ و حوزه تبلیغات همینطور حوزه نشر کتاب و مطبوعات داشته بطوریکه در یکماه گذشته گرانی کاغذ باعث افت تیراژ مطبوعات، نشریات و کتاب شده است.
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز و توقف پرداخت ارز مبادله ای به فعالان حوزه چاپ و نشر هم تا حدودی در افزایش قیمت کاغذ تاثیر داشته است، افزود: البته این علت اصلی نیست و دلایل دیگری هم دخالت داشته است و باید بررسی شود که تاثیر هریک از عوامل چند درصد بوده که ما طی مدت یکماه با یک جهش بیش از 50 درصدی در عرصه قیمت ها مواجه شدیم.
وی به سهم و نقش تعرفه ها هم بعنوان موضوعی که روی افزایش قیمت کاغذ تاثیر داشته اشاره کرد و گفت: ما برای کاهش تعرفه ها باید با دولت وارد مذاکره جدی شویم، همچنین بحث بازگشایی برخی واحدهایی که تعطیل شده اند و نیز صدور مجوز واردات کاغذ از برخی مبادی دیگر را در دستور کار داریم، در واقع برای ساماندهی این حوزه باید چند کار توامان صورت گیرد.
قاضی زاده هاشمی افزود: یک نکته دیگری هم که در دستور کار داریم بحث لایحه مالیات بر ارزش افزوده است که در حوزه صنوف فرهنگی کمیسیون فرهنگی ورود جدی خواهد کرد.
وی گفت: دیدگاههای مختلفی طی 10 روز اخیر از طرف صنوف و ناشران و فعالان مطبوعات و حوزه تبلیغات و چاپ به کمیسون رسیده و درحال کارشناسی هستیم و یکشنبه یا سه شنبه هفته آینده در جلسه مشترکی با وزرای اقتصاد، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون فرهنگی مجلس به افزایش غیر قابل تصور قیمت کاغذ رسیدگی می شود.
قاضی زاده هاشمی افزود: امیدواریم باتوجه به اتفاقات اخیر علی الخصوص تعطیلی یکی دو واحد تولیدی در حوزه کاغذ و نیز انحصاری که یکی دو شرکت و موسسه ایجاد کردند شاهد پاسخ عملی دولت باشیم و تاثیر آن بر قیمت تمام شده حوزه نشر و صنایع وابسته مثل تبلیغات و میزان تولیدات چاپی در آینده باشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار