کد خبر: ۵۴۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
ادامه رکودشکنی شاخص کل بورس با صعود به قله 95 هزار واحد
تجارت آنلاین: معامله‌گران بورس تهران، امروز شاهد ثبت رکورد جدید ۹۵۶۰۰ واحدی برای شاخص کل بورس تهران بودند. یک رکوردشکنی دیگر در ماه جاری که از آن به عنوان نشانه های کوچ سرمایه های سرگردان به بورس تعبیر می شود.
کوچ سرمایه های سرگردان به تالار شیشه ای
تجارت آنلاین: معامله‌گران بورس تهران، امروز شاهد ثبت رکورد جدید ۹۵۶۰۰ واحدی برای شاخص کل بورس تهران بودند که هم‌زمان با ورود نقدینگی به بازار سهام، شاهد حضور حقیقی‌ها به‌ویژه در میان شرکت‌های بازار دوم این بورس بود.
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز یکشنبه 26 آذر ماه 96 با افزایش 994 واحدی روی رقم 95 هزار و 600 واحد ایستاد. طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های معادن منگنز ایران، پالایش نفت اصفهان، اوراق مشارکت لیزینگ رایان سایپا، پالایش نفت شیراز، اوراق مشارکت میدکو، توسعه حمل‌ونقل ریلی پارسیان، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی سبحان انکولوژی، داروسازی تولید دارو ایران گچ و بیمه سرمد متوقف شدند.
بر اساس این گزارش امروز بورس تهران در صورتی شاهد ثبت رکورد جدید دیگری باری شاخص کل و بازده نقدی بورس تهران بود که با لمس نقدینگی جدید در بازار و تحرکت دوباره حقوقی‌ها در سهم‌های شاخص‌سازی همچون هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان، معدنی و صنعتی گل‌گهر، سرمایه‌گذاری غدیر، پتروشیمی جم و فولاد مبارکه شاهد حضور پررنگ معامله‌گران اغلب حقیقی به‌ویژه در میان شرکت‌های حاضر در بازار دوم بورس بود.
بازاری که در آن شرکت‌های برخوردار از سهام شناوری پایین و یا سهم‌های با سرمایه پایین‌تر از شرکت‌های بازار اولی حضور دارند.
روی آوردن مدیران برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بازار سهام و گرایش بخشی از نقدینگی این صندوق‌ها به سمت تالار شیشه‌ای اگرچه باعث ایجاد بارقه‌های امید برای اغلب معامله‌گران شده، اما حجم معاملات سهام و تعداد دفعات، هنوز با آنچه که مورد انتظار فعالان بازار به‌عنوان دوران رونق تعریف می‌شود، فاصله دارد. بااین‌همه انتظار برای ایجاد رونق نسبی در فضای کسب‌وکار طی سال 1397 و پیش‌بینی رشد سودآوری شرکت‌ها اصلی‌ترین مبنای تحلیل در بازار سهام است.
به گزارش تجارت آنلاین ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از 339 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 261 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 84 هزار و 111 نوبت داد و ستد بود.
با رشد 994 واحدی شاخص و رسیدن به کانال 95 هزارتایی این سومین بار است که شاخص کل بورس با رکوردشکنی از سقف های تاریخی خود فراتر می رود تا بسیاری از این اتفاق به عنوان شکوفایی بازار سهام در اقتصاد ایران نام ببرند.
رکوردشکنی این روزها در بازار سرمایه را اگر چه بسیاری به کوچ سرمایه ها از بانک ها به سمت بورس تعبیر می کنند اما برخی معتقدند این صعود شاخص بیشتر ناشی از فضای برگزاری مجامع و معاملات درون گروهی است.
هر چند علیرضا باغانی از کارشناسان بازار بورس معتقد است هنوز هم خیلی از سرمایه گذاران به بازار سرمایه اعتماد لازم را ندارند.آن ها حق دارند.بازار سهام از دی ماه 92 تاکنون روی خوشی به سرمایه گذاران نشان نداده و فقط در چند مقطع زمانی شامل فروردین 94 ، زمستان 94 و چند روزی از فروردین 96 سودهای مقطعی به سرمایه گذار رسانده است.اکنون بازدهی بورس از اول سال تاکنون  حدود 21 درصد رقم خورده که بیش از سیستم بانکی است.اما باید گفت چون سرمایه و پول ترسو است و به هیچ وجه شرایط 4 سال گذشته بازار سهام توسط هیچ سرمایه گذاری قابل پیش بینی و البته قابل هضم نبود.اکنون بخش قابل اعتنایی از نقدینگی رسوب شده در بانک ها ( سپرده های بیست و چند درصدی) تا زمانی که به سررسید های خود نرسیده اند به سمت بازار سرمایه نمی آیند.البته ورود این نقدینگی به بورس مستلزم این است که بازار سهام دست کم تا آخر سال و تا بعد از فصل مجامع سال 97 که مصادف است با پایان سررسید سپرده های دارای نرخ بالا مثبت باشد.
در خصوص رونق بورس قدرت جذب نقدینگی بازار مسکن و بازارهای طلا و ارز را هم نباید نادیده گرفت.هر چند رشد قیمت دلار باعت رشد سود شرکت های صادرکننده بورسی و متعاقب آن رشد ارزش بازار سهام می شود اما خود دلار به خودی خود توانایی جذب و پارک نقدینگی را دارد.در کشور ما دلار بیشتر از یک ارز مصرفی به عنوان یک کالای سرمایه ای به شمار می رود و صاحبان سرمایه حتما قدری دلار در حساب های ارزی خود یا در صندوق های امانات بانک ها پس انداز می کنند.در این حال در هفته های اخیر بازار مسکن حرکت کرده است و حجم معاملات این بازار افزایش یافته است.بازار سکه نیز که چند هفته ای است دوباره سکه شده و حتی مردم برای خرید سکه به بانک کارگشایی هم مراجعه کرده اند.
وی می گوید: با کنار رفتن سپرده بانکی به عنوان مهمترین رقیب بورس به نظر می رسد که بازار سرمایه در روزهای منتهی به زمستان 96 با رونق روزافزون تری مواجه شود به ویژه آن که گزارش های 9 ماهه شرکت ها روایتگر تاثیر رشد قیمت دلار و تکانه هایی است که در بازار فولاد و خودرو در چند هفته اخیر شاهد آن بودیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: