کد خبر: ۵۴۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
دستورالعمل جدید واردات خودرو در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شد
تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سی سی معادل ۵۵ درصد، با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۷۰ درصد، با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۹۰ درصد و با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بیش از ۱۳۰ درصد تعیین شده است.
تعرفه واردات خودرو از 55 تا 130 درصد تعیین شد
دستورالعمل ساماندهی و مدیریت واردات خودرو در جلسه روز گذشته کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده و آماده طرح در هیات دولت شد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای تیر ماه امسال ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو را متوقف کرد و دلیل این موضوع تدوین دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ارسال آن به هیات دولت برای تصویب نهایی، اعلام شد.
در این شرایط پایشگر گزارش داد براساس جدیدترین اخبار به دست آمده این دستورالعمل در جلسه روز گذشته کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است.
بنابراین طبق روال معمول این دستورالعمل باید به زودی در هیات دولت طرح و به تصویب نهایی رسیده و برای ابلاغ به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شود.
در این شرایط به نظر می‌رسد طی روزهای آینده با تصویب نهایی و ابلاغ دستورالعمل ساماندهی و مدیریت واردات خودرو، ثبت سفارش جدید برای واردات این محصول از سر گرفته شود.
در این زمینه شنیده می‌شود در دستورالعمل جدید واردات خودرو؛ تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سی سی معادل ۵۵ درصد، با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۷۰ درصد، با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۹۰ درصد و با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بیش از ۱۳۰ درصد تعیین شده است.
البته این اعداد در حد پیشنهاد بوده و هنوز نهایی نشده و باید به تصویب هیات دولت برسد.
این در حالی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه افزایش تعرفه وارداتی برخی کالاها جزو مطالبات مقامات عالیه نظام از دولت است، امروز به تسنیم گفت: به‌زودی لایحه افزایش تعرفه واردات خودرو و دیگر کالاها به مجلس ارسال خواهد شد.
محمد باقر نوبخت از ارسال لایحه افزایش تعرفه وارداتی برخی کالاها از جمله خودرو به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: محدود کردن واردات یکی از مطالبات مقامات عالیه نظام از دولت است.
به‌گفته نوبخت، محدود کردن واردات به دو صورت انجام می‌شود، نوع اول ممنوع کردن کامل واردات است که از طریق بستن ثبت سفارش است که شوک به بازارها وارد می‌کند. راه دیگر استفاده از نظام تعرفه‌ای است که قانون برنامه هم بر این موضوع تأکید دارد که سیاستهای غیرتعرفه‌ای برای واردات و صادرات در نظر گرفته نشود.
وی افزود: گاهی به واردت نیاز نداریم و در این حالت از سیاستهای افزایش تعرفه استفاده می‌کنیم که کاملاً بر اساس سیاستهای ابلاغ‌شده به دولت می‌باشد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه به‌زودی دولت لایحه‌ای برای افزایش تعرفه‌ برخی کالاها به مجلس ارسال خواهد کرد، گفت: در این لایحه نه‌تنها خودرو بلکه بسیاری از کالاهای دیگر در جهت تقویت تولید ملی با افزایش تعرفه مواجه خواهند شد.
نوبخت در پاسخ به این سؤال که آیا هدف دولت این است که بدون تصویب‌نامه و از طریق لایحه افزایش تعرفه‌ها را اعمال کند، گفت: ما نمی‌توانیم در این خصوص مصوبه داشته باشیم و تعرفه‌ها را افزایش دهیم.
وی در پایان گفت: قرار نیست هرچیزی که در داخل نمی‌توانیم تولید کنیم با گران شدن وارد کشور شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار