کد خبر: ۵۴۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
انار از 3 تا 8 هزار تومان؛ هندوانه از 1200 تا 2500 تومان
با فرا رسیدن شب یلدا ، بازار برخی محصولات نظیر میوه، آجیل و شیرینی به سبب افزایش تقاضا با نوسان روبرو شده و بسیاری را با این سوال مواجه کرده که سفره امسال شب یلدا برای خانواده ها چقدر آب می خورد؟
سفره امسال شب یلدا برای خانواده ها  چقدر آب می خورد؟
با فرارسیدن شب یلدا بازار برخی محصولات از جمله میوه، آجیل، تنقلات و شیرینی رنگ و بوی  خاصی به خود می گیرد.
همه ساله ایرانیان در طولانی ترین شب سال رسم براین دارند تا در مراسم شب نشینی خانوادگی که همراه با تناول میوه و آجیل های رنگارنگ است، دورهم جمع شوند.
البته ناگفته نماند که در آستانه این ایام به طور معمول قیمت اقلام پرتقاضا با نوساناتی روبرو می شود که اقشار کم در آمد را برای این سنت دیرینه با چالش هایی روبرو می کند.
با توجه به آنکه کمتر از سه روز به شب یلدا زمان باقی است، اما از هیاهو و شلوغی بازار خبری نیست که علت این امر را باید در نوسان قیمت و سودجویی مغازه داران جستجو کرد.  اما ماجرا تنها به این جا ختم نمی شود، چراکه برخی مسوولان خبر از افزایش مجدد قیمت در روزهای آتی می دهند که این امر به قیمت سر کیسه کردن مردم در شب یلدا تمام می شود.

*انار از 3 تا 8 هزار تومان؛ هندوانه از 1200 تا 2500 تومان
در همین رابطه و برای مبارزه با سودجویی ها رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اعلام کرد که در آستانه شب یلدا کشف قیمت عمده‌فروشی محصولات کشاورزی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران انجام و مقرر شد که این قیمت‌ها تا سوم دی ‌ماه تغییر نکند. بر این اساس حداکثر قیمت برای هندوانه ممتاز در میدان مرکزی کیلویی ۲۵۰۰ تومان و حداکثر قیمت برای انار ممتاز ۸۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده که نهایتا ۳۵ درصد افزایش قیمت نسبت به این نرخ‌ها باید در سطح شهر اعمال شود.
حسین مهاجران اظهار کرد: بر اساس جلسه امروز اتحادیه‌های بخش خصوصی و مسئولان بخش دولتی مقرر شد قیمت ۵۴ قلم انواع میوه، سبزی و صیفی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار کشف، تصویب و اعلام شود همچنین مقرر شد قیمت‌های مذکور تا سوم دی ماه تغییر نکند تا تقاضای ناشی از شب یلدا برای این محصولات فروکش کرده و به حالت طبیعی بازگردد.
وی افزود: بر این اساس قیمت میوه‌هایی مانند انار از ۳۰۰۰ تومان به عنوان قیمت کف تا ۸۰۰۰ تومان به عنوان قیمت ممتاز در نظر گرفته شده و از سوی دیگر نیز هندوانه از ۱۲۰۰ تومان تا ۲۵۰۰ تومان به عنوان هندوانه ممتاز کشف قیمت شده است البته نرخ ممتاز در میوه‌ها مربوط به میوه و تره‌بار دست‌چین شده، جدا شده و لوکس است که در این صورت به عنوان مثال برای انار حداکثر و سقف قیمت کشف شده ۵۵۰۰ تومان و برای هندوانه ۲۰۰۰ است.
همچنین میوه‌های پرمصرفی مانند پرتقال جنوب از ۳۰۰۰ تومان تا سقف ۴۵۰۰ تومان و پرتقال شمال از ۸۰۰ تومان تا ۱۵۰۰ تومان، سیب زرد از ۱۰۰۰ تومان تا ۳۰۰۰ تومان و سیب قرمز از ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان، کیوی از ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان، نارنگی انشو از ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان و دیگر انواع نارنگی نیز پایین‌تر از این سقف قیمتی در نظر گرفته‌ شده‌اند.

*در بازار خشکبار و آجیل چه خبر است؟
محمد ارزانی ممقانی رییس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به آخرین وضعیت قیمت در بازار شب یلدا اظهار کرد: در شرایط کنونی بازار آجیل و خشکبار از مطلوبیت نسبی برخوردار است، به طوریکه هیچ گونه افزایش غیر منطقی در این بخش نداشته ایم.
وی افزود: آجیل و خشکبار یک کالای صادراتی به شمار می رود که در هفته های اخیر تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز، قیمت آن حدود 10 درصد در بازار افزایش یافت.
ارزانی ممقانی ادامه داد: برخی محصولات آجیل و خشکبار نظیر بادام هندی و تخمه آفتابگردان وارداتی است که به طور مستقیم نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت اقلام اساسی را به همراه دارد.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه در شب یلدا هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد تولید، هیچ گونه کمبود و نوسانی در بازار نخواهیم داشت.
وی نرخ هرکیلو پسته را 35 تا 80 هزارتومان اعلام کرد و گفت: همچنین قیمت هر کیلو بادام زمینی 9 تا 11 هزار،کشمش 10 تا 12 هزار، انجیر 35 تا 80 هزار، آجیل مخلوط 25 تا 65 هزار، برگه زردآلو 20 تا 35 هزار، برگه هلو 25 تا 35 هزار، مغز بادام درختی 58 تا 75 هزارتومان است.
رییس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به نرخ سایر اقلام در بازار افزود: نرخ هرکیلو تخمه آفتابگردان 8 تا 14 هزار،کدو گوشتی 19 تا 25 هزار، کدو مشهدی 21 تا 22 هزار، تخمه ژاپنی 20 تا 35 هزار و بادام هندی 70 هزار تومان به بالا است.
وی تصریح کرد: اتحادیه با نظارت بر صنوف در تلاش است تا آجیل و خشکبار مورد نیاز آیین سنت دیرینه ایرانیان  را با قیمت و کفیت مناسب عرضه کند.

*ثبات نرخ شیرینی در بازار شب یلدا

علی بهره مند رییس اتحادیه قنادان تهران نیز در همین رابطه  از ثبات نرخ شیرینی شب یلدا خبر داد و گفت: با وجود افزایش قیمت مواد اولیه نظیر تخم مرغ و پودر نارگیل، هیچ گونه افزایشی را برای شب یلدا نخواهیم داشت.
وی با اشاره به نرخ مصوب انواع شیرینی در بازار افزود: نرخ هر کیلو شیرینی تر  و خامه ای منوط به خالص فروشی 21 هزار و 500، زبان و پاپیون 18 هزار،گل محمدی 17 هزار و 500 و کیک یزدی 13 هزار تومان است.
بهره مند ادامه داد: نرخ سایر شیرینی و کیک ها تابع عرضه و تقاضا، کیفیت محصول و توافق طرفین است.
رییس اتحادیه قنادان تهران با اشاره به نظارت بر عملکرد قنادی و شیرینی فروشی ها در آستانه شب یلدا، تصریح کرد: براین اساس قیمت انواع شیرینی توسط بازرسان در بازار کنترل خواهد شد .

*مرغ گران می شود
محمد یوسفی رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی هم در این رابطه با اشاره به آخرین وضعیت بازار مرغ در آستانه شب یلدا اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 4 هزار و 800 تومان، مرغ آماده به طبخ درعمده فروشی های میدان بهمن 6 هزار و 400 ، غرفه های میدان میوه و تره بار 6 هزار و 940 و خرده فروشی سطح شهر 7 هزار و 550 تومان اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه نرخ منطقی هر کیلو مرغ در خرده فروشی ها 8 هزار و 500 تومان است، افزود: با توجه به بهبود نسبی تقاضا در آستانه شب یلدا احتمال افزایش نرخ مرغ در بازار وجود دارد.

*بازار آشفته ماهی در شب یلدا
مهدی یوسف خانی رییس اتحادیه پرنده  و ماهی هم با انتقاد از افزایش بی رویه قیمت ماهی در بازار گفت: امسال نرخ انواع ماهی صیدی در بازار به شدت بالا است به طوریکه تقاضای چندانی برای خرید وجود ندارد.
به گفته وی؛ با توجه به شرایط کنونی بازار بعید است که قیمت ماهی مجدد در آستانه شب یلدا افزایش یابد.
یوسف خانی با اشاره به نرخ انواع ماهی در بازار یادآور شد: اکنون نرخ هر کیلو شیر جنوب 23 هزار،کپور 13 هزار، قزل آلا 12 هزار، تیلاپیا 20 هزار، سفید پرورشی 15 هزار، سنگسر طلایی 20 هزار، سالمون نروژ 70 هزار، راشگو جنوب 47 هزار و شوریده بندر 37 هزار تومان است.
با وجود همه تلاش ها برای ثبات قیمت ها در بازار به نظر می رسد هر چه به شب یلدا نزدیکتر می شویم زمزمه افزایش غیرقانونی ق5یمت ها در بازار شنیده می شود و به نظر می رسد امسال نیز برای خانواده های ایرانی سفره شب یلدا با افزایش قیمت و سودجویی های برخی از افراد سفره ای گران و البته کوچک باشد!
 


نام:
ایمیل:
* نظر: