کد خبر: ۵۴۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶
پیمان‌فر، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با "تجارت آنلاین" تشریح کرد:
آنطور که خبرگزاری‌ها گزارش می‌دهند قرار است در آینده‌ای نزدیک تکلیف تعرفه واردات خودرو و همینطور سایت ثبت سفارش مشخص شود.
بسته شدن ثبت سفارش و نوسان قیمت ارز، عامل افزایش قیمت خودروهای وارداتی
گروه صنعت، معدن و تجارت: طی ماه‌های گذشته بسته بودن سایت ثبت سفارش برای ورود خودروهای خارجی به کشور مشکلاتی را ایجاد کرده بود که در مواردی به افزایش قیمت در بازار خودروهای وارداتی منجر شد. از طرف دیگر طی هفته‌های گذشته ورود برخی خودروهای خارجی به گمرک بدون انجام ثبت سفارش نیز یکی از موضوعاتی بود که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.
در حالی که مدتی قبل برخی خبرگزاری‌ها از وجود حدود 11 خودرو در انبارهای گمرک کشور خبر می‌دادند، حالا مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت از وجود 5300 خودروی بدون مجوز در گمرک خبر داده و اعلام کرده است. به گفته خسروتاج؛  براساس آمار دریافتی از گمرکات نزدیک به 5 هزار و 300 دستگاه خودرو وارد کشور شده که بدون ثبت سفارش بوده‌اند، به‌عبارتی این تعداد خودرو فاقد مجوز بوده و واردکننده مانند روال گذشته بعد از واردات در صدد دریافت ثبت سفارش بوده است. البته نزدیک به 3 تا4 هزار دستگاه خودرو هم در مناطق و بنادر کشور وجود دارند که برای ترانزیت وارد شده‌اند و از طریق ایران به کشورهای عراق و ترکمنستان ترانزیت می‌شوند. او درباره سرنوشت این 5 هزار و 300 دستگاه خودروی فاقد ثبت سفارش، اضافه کرد: برای این 5 هزار و 300 دستگاه هم در دستورالعمل واردات خودرو مواردی را پیش‌بینی کرده‌ایم که منتظر تصویب آن توسط دولت هستیم.
معاون وزیر صنعت در رابطه با پیش‌بینی واردات خودرو تا پایان امسال، گفت: در سال گذشته حدود 85 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است که نزدیک به دو میلیارد دلار بار مالی برای کشور داشت. در سال‌های گذشته هم 50 هزار یا 60 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است. به‌نظر بنده اگر اجازه بدهیم 5 درصد از تولید داخل صرف تأمین نیاز افرادی بشود که عشق استفاده از ماشین خارجی را دارند توجیه‌پذیر است زیرا اگر 5 درصد از یک میلیارد و 600 میلیون دستگاه خودروی تولید داخل کسر کنیم نزدیک به 80 هزار دستگاه می‌شود. اگر در این حد بتوانیم واردات را مدیریت کنیم کار درستی انجام داده‌ایم. خسروتاج همچنین درباره زمان برطرف شدن ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو، اظهار داشت: براساس اعلام سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش‌های قبلی واردات خودرو تا 6 ماه دیگر یعنی تا پایان دی ماه اعتبار دارند. اما به‌صورت کلی با توجه به اطلاعاتی که دارم ظرف سه روز آینده ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو تعیین تکلیف خواهد شد.
واردات بدون ثبت سفارش ممکن نیست
مدتی پیش و پس از اینکه برخی خبرگزاری‌ها از وجود چند هزار خودرو وارداتی در انبارهای گمرک خبر داده بودند، گمرک ایران در واکنش به انتشار این اخبار تاکید کرد: با پیاده‌سازی سامانه جامع گمرکی و الکترونیک شدن تشریفات ترخیص تمامی کالاها به کمک سامانه جامع گمرکی، ارتباط گمرک ایران با ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی الکترونیک شده است. بنابراین، در رویه جدید پس از اخذ مجوز ثبت سفارش انواع خودرو با در نظر گرفتن مجوزهای ورود شامل استاندارد، نمایندگی رسمی و دیگر مجوزهای مرتبط با واردات خودرو اطلاعات ثبت سفارش به تفکیک شماره شاسی خودروهای وارداتی به صورت الکترونیک در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی می نشیند.
در زمان ترخیص خودرو تمامی مشخصات هر دستگاه خودرو شامل نوع خودرو، نشان تجاری، تیپ، سال ساخت، مدل ساخت، کشور سازنده، تعداد سیلندر، حجم موتور، تعداد محور، تعداد چرخ، تعداد درب، رنگ، شماره شاسی، شماره موتور و نوع سوخت (بنزینی، دیزل، نیمه دیزل، گازسوز، دوگانه سوز یا هیبریدی) با اطلاعات ثبت سفارش که به صورت الکترونیک از طریق ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت در اختیار سامانه جامع گمرکی قرار گرفته است، تطبیق داده می شود. همچنین با کمک گمرک الکترونیک، گواهی‌های ترخیص خودرو به صورت الکترونیک برای شماره گذاری در اختیار مرکز شماره‌گذاری خودرو قرار می گیرد. براساس اعلام گمرک، مشخصات فنی تمامی خودروهای وارداتی در زمان ثبت سفارش توسط سازمان توسعه تجارت اخذ و به صورت الکترونیک به سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی ارسال می شود و در زمان اظهار تاییدیه نمایندگی‌های رسمی خودرو به صورت الکترونیک از سازمان توسعه تجارت استعلام و تاییدیه نمایندگی‌ها به صورت الکترونیک از طرف سازمان توسعه تجارت ثبت می شود.
لایحه افزایش تعرفه واردات خودرو در راه مجلس
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه افزایش تعرفه وارداتی برخی کالاها جزو مطالبات مقامات عالیه نظام از دولت است، گفت: به‌زودی لایحه افزایش تعرفه واردات خودرو و دیگر کالاها به مجلس ارسال خواهد شد. محمدباقر نوبخت در گفتگو با تسنیم، از ارسال لایحه افزایش تعرفه وارداتی برخی کالاها از جمله خودرو به مجلس خبر داد و گفت: محدود کردن واردات یکی از مطالبات مقامات عالیه نظام از دولت است. به‌گفته نوبخت، محدود کردن واردات به دو صورت انجام می‌شود، نوع اول ممنوع کردن کامل واردات است که از طریق بستن ثبت سفارش است که شوک به بازارها وارد می‌کند. راه دیگر استفاده از نظام تعرفه‌ای است که قانون برنامه هم بر این موضوع تأکید دارد که سیاست‌های غیرتعرفه‌ای برای واردات و صادرات در نظر گرفته نشود. رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه به‌زودی دولت لایحه‌ای برای افزایش تعرفه‌ برخی کالاها به مجلس ارسال خواهد کرد، گفت: در این لایحه نه‌تنها خودرو بلکه بسیاری از کالاهای دیگر در جهت تقویت تولید ملی با افزایش تعرفه مواجه خواهند شد.
10 دی، زمان باز شدن سایت ثبت سفارش
در همین حال رییس کمیته صنعت مجلس با اشاره به نشست اخیرش با معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و رییس انجمن واردات کنندگان خودرو از باز شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی تا دهم دی ماه خبر داد. ولی ملکی در گفتگو با ایسنا، گفت: توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی از تیرماه سال‌جاری موجب وارد شدن شوک قیمتی و تورمی به بازار و گران شدن خودروهای وارداتی شد. نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس ادامه داد: در این نشست مشخص شد که آقایان هیچ دلیل منطقی و قابل قبولی برای توقف ثبت سفارش خودروهای خارجی نداشتند که خطا کردند. این تصمیم اشتباه از نظر درآمدی به ضرر دولت  تمام شد علاوه بر آن خروج خودروهای فرسوده که به ازاء واردات هر دستگاه خودروی وارداتی انجام می‌گرفت نیز انجام نمی‌شود و خریداران خودروهای خارجی با افزایش چشم‌گیر  قیمت در بازار روبرو شدند. وی از انتظار وارد کنندگان برای رفع توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی سخن گفت و افزود: خودروهای بسیاری توسط واردکنندگان پشت در گمرک‌ها معطل هستند تا پس از رفع توقف، ثبت سفارش شوند.
رابطه ثبت سفارش و افزایش قیمت
در همین حال رادین پیمان‌فر، کارشناس بازار خودرو در رابطه با بسته شدن ثبت سفارش و افزایش قیمت خودروهای وارداتی طی هفته‌های گذشته در گفتگو با خبرنگار «تجارت» می‌گوید: بسته شدن سایت ثبت سفارش برای واردکنندگان خودرو به کشور در کنار نوسان شدید قیمت ارز، افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار را به همراه داشته است. به گفته این کارشناس صنعت خودرو ثابت نبودن نرخ ارز یکی از دلایلی است که افزایش قیمت وارداتی‌ها در بازار را به همراه داشته؛ چراکه واردات خودرو در بخش تعرفه و هزینه‌ها بر مبنای ارز مبادله‌ای در نظر گرفته می‌شود و طبیعتا هر یک از این بخش‌ها تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت خودرو خواهد گذاشت. به گفته این کارشناس حوزه خودرو نوسان نرخ ارز در برخی خودروها افزایش 10 درصدی قیمت خودرو را نیز به همراه داشته است.  وی معتقد است در کنار نرخ ارز می‌توان از اصلاحیه اسقاط خودروهای فرسوده در ازای واردات خودرو به عنوان یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت خودرو یاد کرد، عاملی که موجب شده تا در برخی از مواقع شاهد دو برابر شدن هزینه‌های واردات خودرو باشیم. به گفته این دست اندرکار صنعت خودرو اجرای این ابلاغیه تنها افزایش قیمت بازار وارداتی‌ها را به همراه نخواهد داشت بلکه به مرور زمان شاهد افزایش قیمت خودروهای فرسوده نیز خواهیم بود.  
این کارشناس صنعت خودرو درخصوص افزایش قیمت خودرو به دلیل توقف ثبت سفارش واردات خودرو نیز می‌گوید: افزایش قیمت به این بهانه در اصل سوء استفاده از شرایط موجود محسوب می شود؛ چرا که در ماههای نخست سال جاری واردات خودرو رشد قابل توجهی داشته و با توجه به اینکه توقف ثبت سفارش به تازگی رخ داده افزایش قیمتی که در حال حاضر در بازار وارداتی‌ها شاهد آن هستیم نمی‌تواند از این عامل اثر گرفته باشد. پیمان‌فر معتقد است، آنچه مسلم است ثبت سفارش به طور کامل متوقف نخواهد شد و به همین دلیل استناد به موضوع برای افزایش قیمت تنها بهانه‌جویی محسوب می‌شود و جو روانی ایجاد شده در بازار در این افزایش بی‌اثر نبوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: