کد خبر: ۵۴۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۲
شعار«اول آمريکا» در مرکز برنامه راهبرد جديد امنيت ملي واشنگتن قرار گرفت؛
تجارت آنلاین: دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا، در جريان اعلام راهبرد جديد امنيت ملي کشور مجددا بر سياست ملي‌گرايانه‌اش که با شعار انتخاباتي او "اول آمريکا" شناخته مي‌شود، تأکيد کرد.
آغاز جنگ تجاري چين و آمريکا
تجارت آنلاین: دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا، در جريان اعلام راهبرد جديد امنيت ملي کشور مجددا بر سياست ملي‌گرايانه‌اش که با شعار انتخاباتي او "اول آمريکا" شناخته مي‌شود، تأکيد کرد. سند راهبرد جديد امنيتي بار ديگر تجارت جهاني را مورد هدف قرار داده است. به گزارش فايننشال تايمز يکي از اولويت‌هاي دولت ترامپ که در اين سند ذکر شده رودرويي با چين است و پکن به عنوان تهديد ورقيبي بر اقتصاد آمريکا ذکر شده است. در اين سند بر چالش‌هاي قدرت در عرصه بين‌المللي در ابعاد اقتصادي و سياسي اشاره شده است. راهبرد امنيت ملي جديد آمريکا چين و روسيه را به عنوان چالشي عليه قدرت، نفوذ و منافع واشنگتن تلقي کرده است.رئيس جمهور آمريکا در سخنانش از چين و روسيه به عنوان رقيباني نام برد که تلاش مي‌کنند نفوذ و نظام ارزش‌هاي اين کشور را به چالش بکشند اما گفت آمريکا بايد براي ساختن "رابطه‌اي قوي با آنها" تلاش کند.او به عنوان نمونه‌اي از روحيه تازه همکاري، به قدرداني ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه از سيا به خاطر هشدار در مورد حمله‌اي قريب‌الوقوع به غيرنظاميان در سن پترزبورگ اشاره کرد.  با اين حال در سند استراتژي امنيت ملي که پيش از اين نطق ترامپ منتشر شد با زباني تندتر به روسيه و چين اشاره مي‌شود و آنها را قدرت‌هاي "تجديدنظر طلب" مي‌خواند.

*کره شمالی و ایران
ترامپ هم‌چنين در سخنانش از عملکرد خود در قبال کره شمالي و ايران دفاع کرد و از پاکستان خواست براي مقابله با تروريسم تصميم قاطع بگيرد. ايران و کره شمالي در سند بيش از ۶۰ صفحه‌اي راهبرد امنيت ملي آمريکا، تهديدهاي بزرگي براي ايالات متحده شناخته شده‌اند.ترامپ باز هم از توافق هسته‌اي با ايران به عنوان "قرارداد بدي" نام برد که حاصل کار رهبران پيشين آمريکا بوده است. او همچنين مدعي شده که در راستاي جلوگيري از دستيابي جمهوري اسلامي‌به سلاح هسته‌اي، حاضر به تأييد پايبندي ايران به برجام نشده و زمينه تحريم سپاه پاسداران را فراهم ساخته است. به گفته ترامپ، آمريکا همچنين براي آمادگي در برابر حملات احتمالي، دفاع موشکي خود را تقويت خواهد کرد.  او همچنين از احداث ديوار مرزي با مکزيک، پايان دادن به "مهاجرت بي رويه" و لغو برنامه قرعه‌کشي کارت اقامت آمريکا (لاتاري) به عنوان بخشي از راهبرد امنيت ملي خود ياد کرد.  ترامپ خروج از معاهده تجاري ترنس پاسيفيک و معاهده به گفته او "پرهزينه و غيرمنصفانه" پاريس براي مقابله با گرمايش زمين را از جمله اقدامات برجسته خود برشمرد.ترامپ هم‌چنين از "چهار رکن" اساسي در طرح تازه نام برد اما منتقدان اشاره کردند که اين شامل حقوق بشر يا تغييرات آب و هوايي نمي‌شود.اين چهار رکن شامل حفاظت از ميهن، بهبود رفاه در آمريکا، نمايش صلح از طريق قدرت و پيشبرد نفوذ آمريکاست.

*چالش‌هاي بيشتر تجاري چين و آمريکا

بسياري از کارشناسان معتقدند مهم‌ترين موضوع اين سند بر چين تاکييد دارد و نشانگر استراتژي تازه‌امريکا است و احتمال ضربه زدن به اقتصاد جهاني و جنگ تجاري بين دو اقتصاد بزرگ جهان است. علاوه برآن پيام اين راهبرد امنيتي نگراني درباره نابودي نظم جهاني توسط ترامپ را بيشتر مي‌کند.  در جريان کمپين انتخاباتي دونالد ترامپ وعده داد تا موضع خود را درباره تجارت آزاد سختتر کند که با رسيدن به رياست جمهوري اين وعده به سرعت در خروج از توافق تجارت آزاد ترنس پاسيفيک خود را نشان داد. کارشناسان تجاري معتقدند واشنگتن به زودي بازرسي ، جريمه‌ها و تعرفه‌هاي سنگين را بر سياست‌هاي وارداتي خود از چين و پيگرد قانوني چين به جرم دزدي اختراعات فن آوري را به پيش مي‌گيرد. انتظار مي‌رود رئيس جمهور آمريکا دستوري درباره بازرسي امنيت سلول‌هاي وارداتي خورشيدي از چين و ماشين‌هاي لباسشويي وارداتي ال جي و سامسونگ از کره جنوبي صادر کند. افول روابط چين و آمريکا با خواندن پکن به عنوان رقيب استراتژيک آمريکا درست پس از گذشت يک ماه از سفر ترامپ به چين و ديدار با شي جينپينگ مي‌گذرد. ترامپ درسفر خود هشدار داد که روابط اقتصادي چين و آمريکا منصفانه نبوده است. تصميم گيري تازه واشنگتن باعث مي‌شود تا شي جينپينگ از اعمال قدرت براي حل بحران هسته اي در شبه جزيره کره در کمک به‌امريکا امتناع کند.

*واکنش چين به اظهارات ترامپ
سفارت چين در آمريکا به انتشار راهبرد جديد امنيت ملي آمريکا واکنش نشان داد. به گزارش رويترز، چين پس از انتشار راهبرد جديد امنيت ملي آمريکا و اعلام اين مسئله که اين کشور آسيايي به عنوان رقيب به دنبال به چالش کشيدن قدرت آمريکاست، اعلام کرد که همکاري ميان چين و ايالات متحده به نتيجه‌اي برد-برد براي هر دوطرف منجر خواهد شد اما تقابل براي هر دوکشور زيان‌هايي را به همراه خواهد داشت. سايت سفارت چين در آمريکا اعلام کرد که پکن اميدوار است آمريکا بازي‌هاي رواني با حاصل جمع صفر خود را رها کرده و با احترام به تفاوت‌هاي موجود به دنبال زمينه‌هاي مشترک ميان دو طرف باشد.  در اين سايت آمده: بر اساس احترام متقابل، چين خواستار حيات مسالمت آميز در کنار کشورهاي ديگر ازجمله‌امريکاست. اما آمريکا بايد توسعه چين را بپذيرد. در راهبرد جديد امنيتي ملي آمريکا که روز دوشنبه منتشر شد ترامپ چين و روسيه را به عنوان دو کشور رقيب معرفي کرد که به دنبال از بين بردن رفاه و امنيت آمريکا هستند.  يک مقام ارشد دولت آمريکا گفت که روسيه و چين به دنبال تغيير وضعيت جهاني هستند. روسيه با تهاجم نظامي‌به اوکراين و روسيه در قاره اروپا و چين نيز با حرکت به سمت درياي چين جنوبي در قاره آسيا اين اقدامات را دنبال مي‌کنند. روسيه اتهامات مربوط به دخالت در انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا را رد کرده است.  چين نيز اعلام کرده که توسعه اين کشور در درياي چين جنوبي تنها با مقاصد صلح‌آميز انجام مي‌شود.دولت آمريکا همچنين هشدار داده که سرقت مالکيت معنوي توسط چين يک مشکل امنيت ملي به شمار مي‌رود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار