کد خبر: ۵۴۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
پاسخ سربسته سخنگوی دولت به سوال خبرنگاران؛
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اینکه بنزین سال 97 چقدر گران می شود؟، گفت: دولت آماده نیست کالایی را گران کند و اجازه گرانفروشی را نمی دهد.
بنزین سال 97 چقدر گران می شود؟
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اینکه بنزین سال 97 چقدر گران می شود؟، گفت: دولت آماده نیست کالایی را گران کند و اجازه گرانفروشی را نمی دهد.
محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران،  گفت: سیاست عمومی بودجه که به مثابه برنامه یک ساله است اهدافی را باید برای سال مالی آتی دنبال کند و آنچه در سال آینده دنبال می شود، مشابه آنچه در طول دولت یازدهم و سال های قبل بود، مهار تورم و کنار آن موضوع اشتغال، تولید و کاهش فقر مطلق است.
وی افزود: در سال جاری و سال قبل دولت از دو مسیر موضوع اشتغال و تولید را دنبال می کردیم و یکی از مسیر تسهیلات غیردولتی که عموما بانکی بود برای واحدهای تولیدی بخش خصوصی پرداخت وام می شد.
نوبخت اظهار کرد: به دنبال آنچه که سال گذشته انجام شد، 17 هزار 900 میلیارد تومان تسهیلات به حدود 24 هزار واحد تولیدی ارائه شده است و از مسیر دیگر 42 هزار میلیارد تومان اعتبارات دولتی را از خزانه به طرح های عمرانی پرداخت کردیم و نتیجه آن را نیز برای رشد اقتصادی و اشتغال را در سال گذشته و در نیمه اول امسال مشاهده کردیم که رشد حدود 6.5 درصدی تا 7 درصد بدون نفت و با نفت و همچنین کاهش یک واحد درصدی نرخ بیکاری داشتیم.
معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: برای بودجه سال آینده مصمم هستیم 17 هزار و 900 میلیارد تومان به 75 هزار میلیارد تومان افزایش دهیم که بخش کوچکی از آن در حدود 17 هزار میلیارد تومان از مسیر اصلاح حامل های انرژی بدست می آید و بقیه آن از منابع مختلف برای اشتغال بزرگ تامین می کنیم.
وی تصریح کرد: همچنین تصمیم داریم که سال آینده سال اشتغال جوانان باشد و همانطوری که در هدف مهار تورم موفق بودیم، امیدواریم خانوارها شاهد خواهند بود که این کار را انجام خواهیم داد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: دولت سیاست مهار تورم را دنبال می کند و حتی عده ای تاکید داشتند دولت می تواند آنقدر به کاهش قیمت عمومی و یک رقمی شدن نرخ تورم تاکید نکند و نرخ تورم می تواند چند درصد بیشتر باشد ولی در ازای آن رونق به وجود آید، خوب دولت مقاومت می‌کند.

*دولت اجازه گران فروشی به کسی را نمی‌دهد
وی تاکید کرد: مردم باید بدانند دولت تحت هیچ شرایطی آماده نیست که کالایی را گران کند یا اجازه‌گران فروشی به کسی را بدهد و مردم باید این اعتماد را به دولت خدمتگزار داشته باشند.
سخنگوی دولت تصریح کرد: در کنار آن بحث مقابله با فقر است که البته ایجاد اشتغال در این مسیر از طریق کمک بخش غیر دولتی برای طرح های عمرانی به جای 42 هزار میلیارد تومان در سال گذشته، سال آینده بالغ بر 126 هزار ملیارد تومان برای طرح های عمرانی خواهیم گذاشت.
نوبخت تاکید کرد: دولت به هیچ وجه ریالی از منابعی که برای اجرای پرداخت یارانه ها است، تصمیم ندارد آن را به خزانه واریز کند و همچنان تاکید می کنم و در هر محفلی باشد این را اعلام خواهم کرد و مستندات را ارائه می کنم که سال آینده هم ما همه یارانه هایی که دریافت می کنیم باز به جامعه بر می گردانیم اما شکل آن عوض می شود، می خواهیم به نیازمندان بدهیم و حتی درباره کاهش فقر مطلق عمل کنیم.

*یارانه به همه نیازمندان پرداخت می شود
نوبخت افزود: در سال آینده به همه نیازمندان یارانه خواهیم داد و همه کسانی که یارانه می گیرند ولی دریافت یارانه آنها کمتر از خط مستمری که امروز به آنها پرداخت می شود، مجددا یک یارانه دیگر پرداخت خواهد شد و تصمیم داریم شیوه پرداخت یارانه را به سمت عدالت و افرادی که نیازمند هستند تغییر دهیم.
وی گفت: ما تحت هیچ شرایطی به ناراضی شدن مردم از خود نیستم و می فهمیم که شرافت، موفقیت و سرمایه اجتماعی ما در رضایت مردم است و آنان به ما اعتماد کنند و در راستای اینکه برای فرزندان آنها بتوانیم شغل ایجاد کنیم و در کنار آن کاهش تورم است و بتوانیم این افتخار را داشته باشیم که نرخ بیکاری را هم کاهش دهیم، این اقدامات را انجام می دهیم، بنابراین هیچ اقدامی در جهت عدم رفاه مردم انجام نمی شود.
سخنگوی دولت همچنین به سخنان اخیر دادستان کل کشور درباره حضور برخی اعضای خانواده و وابستگان مسئولان در قاچاق، اظهار کرد: ما همین انتظار داریم و این پرسش مطرح می شود که این سخن در فضای مجازی یا رسانه مطرح نشده است بلکه توسط دادستان کل کشور مطرح شده است که مسئولیت قضایی دارد.
نوبخت افزود: انتظار می رود به جای گفتن این مسئله حتی یک لحظه هم به کسی که خطا کار کرده است و در ارتباط با قاچاق فعال است، امان ندهند و آنها را دستگیر کنند، اقدامات قضایی را در مورد وی انجام دهند و به این ترتیب همه مقامات و مسئولان قضاییه، مقننه و مجریه در مضان این اتهام قرار می گیرند.
وی تصریح کرد: این سخن از سوی شخصیت محترمی که دادستانی کل کشور را برعهده دارد، زیبنده نیست و من از سوی دولت این اعلام را به قوه قضاییه می کنم برای این که همه مقامات و مسئولان کشور از این اتهامی که به همه روا شد مبرا شوند و به سمت کسانی بروند که این جرم را انجام دادند و دادستان محترم کل نسبت به آنها این برخورد را داشته باشد.

*درباره قیمت حامل های انرژی هنوز عددی نهایی نشده است
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره قیمت های حامل های انرژی در سال آینده، تصریح کرد: همانگونه که توسط مجامع جهانی گزارش شده است، نرخ تورم در ایران امسال 9.9 درصد یعنی یک رقمی است و محاسبات صورت گرفته است که ما در سناریوهای مختلف اگر بخواهیم اصلاح قیمت حامل های انرژی را داشته باشیم به ازای هر مقدار افزایش چقدر نرخ تورم تغییر خواهد کرد و بزرگترین عددی که در محاسباتی ما است بین 2 تا 2.4 واحد در سطح است.
نوبخت ادامه داد: اینکه دوباره تورم کشور 40 درصدی شود درست نیست و حداکثر تورم در کشور 10.5 تا 11 درصد می شود و ما غیر از آن اجازه نمی دهیم، عده ای به این بهانه اقدام به گران فروشی کنند و این مسئله ای است که در افزایش قیمت های انرژی مطرح است، گران فروشی است و عده ای به این بهانه انتظارات تورمی را بالا می برند و دولت قویا در این زمینه در عرصه حضور و نظارت خواهد داشت.
نوبخت تاکید کرد: درباره قیمت حامل های انرژی هنوز عددی نهایی نشده و درصورت جمع بندی به اطلاع ملت خواهیم رساند.
سخنگوی دولت همچنین درباره میزان منابع برای ایجاد اشتغال در کشور توسط دولت دوازدهم خاطر نشان کرد: ما یک مجوز کلی از مجلس داشتیم که بتوانیم حداکثر تا حدود 17 هزار میلیارد تومان از اصلاح قیمت حامل های انرژی برای بحث اشتغال به کار بگیریم و برای این کار همانطور گفتم حدود 75 هزار میلیارد تومان نیاز منابع مالی داریم که طی چهارسال آینده ما که این دولت دوازدهم برای اشتغال صرف خواهد کرد حدود 300 هزار میلیارد تومان خواهد بود.
وی تصریح کرد: سیاست دولت نیست که هر سال اصلاح قیمت حامل های انرژی انجام شود و همانطور که از دو سال پیش این اقدام انجام نشد و مطمئنا این اقدام فقط یک بار است و اجازه نخواهیم هر سال مثل گذشته بگوییم درصدی قیمت حامل های انرژی بالا رود و فقط یکبار این کار صورت می گیرد؛ قانون نیز پرداخت یارانه ها را منوط به اصلاح 95 درصد کرده که به قیمت فوب خلیج فارس برسانیم و با همه این موارد این اقدام را در دولت گذشته یک بار انجام دادیم و امروز رقمی قطعی برای قیمت حامل های انرژی وجود ندارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار