کد خبر: ۵۴۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵
پیشنهاد دولت برای افزایش تعرفه واردات خودرو منتشر شد
تجارت آنلاین: بر اساس پیشنهاد دولت، تعرفه واردات خودروهای 2000 تا 2500 سی سی از 55 درصد به 130 درصد و تعرفه واردات خودروهای بالاتر از 2500 و 3000 سی سی به 150 درصد افزایش خواهد یافت.
جرقه گرانی دوباره در بازار خودروهای وارداتی
تجارت آنلاین: بر اساس پیشنهاد دولت، تعرفه واردات خودروهای 2000 تا 2500 سی سی از 55 درصد به 130 درصد و تعرفه واردات خودروهای بالاتر از 2500 و 3000 سی سی به 150 درصد افزایش خواهد یافت.
بر اساس پیشنهاد دولت، تعرفه واردات انواع خودرو تا سقف ۱۵۰ درصد افزایش می یابد.
به گزارش تجارت آنلاین دولت برای سال 96 تعرفه های جدید واردات خودرو را پیشنهاد داده است که بر این اساس، تعرفه ها تا 150 درصد افزایش خواهد یافت.
بر اساس فهرست تغییرات تعرفه ای در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1396، دولت پیشنهاد کرده است، تعرفه واردات خودروهای بیشتر از 1000 تا 1500 سی سی به 55 درصد و خودروهای 1500 تا 2000 سی سی هم به 95 درصد افزایش یابد.
بر اساس پیشنهاد دولت، تعرفه واردات خودروهای 2000 تا 2500 سی سی از 55 درصد به 130 درصد و تعرفه واردات خودروهای بالاتر از 2500 و 3000 سی سی به 150 درصد افزایش خواهد یافت.
با انتشار این خبر حالا بسیاری از فعالان بازار معتقدند تبعات این افزایش می تواند شوکی قیمتی به بازار خودرو وارد کرده و اثرات تورمی فراوانی به دنبال داشته باشد.
 در همین رابطه فرهاد احتشام‌زاد، رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به زمزمه افزایش تعرفه واردات خودرو معتقد است: افزایش تعرفه خودروها یکی از کارهایی است که به‌عقیده بسیاری از کارشناسان این صنعت عقبگرد به حساب می‌آید. عقبگردی که تمام تلاش‌ها برای خودروساز شدن ما را تحت‌شعاع قرار می‌دهد.این موضوع بسیار غم‌انگیز و به‌نظرم این طرح بسیار نامناسب است و دوباره پشت درهای بسته و به‌رغم صراحت‌های قانون که دولت را موظف می‌کند نظر تشکل‌ها را در این خصوص بداند، تصمیم‌های هیجانی گرفته می‌شود. تصمیم‌های اتخاذشده منجر به چند پله برگشت از مسیر پیوستن ما به سازمان تجارت جهانی خواهد شد.
وی می افزاید: در هیچ کشوری برای بحث خودرو چنین موضوعی سابقه نداشته است. دولت کره زمانی‌ که می‌خواست حمایت از تولید داخل داشته باشد، تعرفه ۶۰درصدی واردات را سالانه ۱۰درصد کاهش داد. حالا ما برنامه‌های هیجانی ترتیب می‌دهیم و کاری می‌کنیم مردم از داشتن کالای باکیفیت محروم باشند.
رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو تاکید می کند: گران‌تر شدن این کالا باعث می‌شود فشار زنجیره مصرف و تامین که در کشور وجود دارد، روی دوش همه افراد جامعه باشد، یعنی پزشک، وکیل و… که خودروهای گران‌قیمت خریداری می‌کنند به‌همان نسبت هزینه‌هایشان گران‌تر خواهد شد، درواقع همه ما به‌عنوان شهروندان مجبور هستیم هزینه بیشتری پرداخت کنیم.
 وی در پاسخ به سوال که این افزایش تعرفه چه تاثیری بر بازار خودروهای دست‌دوم وارداتی می‌گذارد؟ می گوید: متاسفانه این تصمیم باعث افزایش قیمت نجومی در خودروهای دست‌دوم خواهد شد. طبیعتا خودروهای دست‌دوم وارداتی ارزش بیشتری نسبت‌به خودروهای دست‌دوم تولید داخل دارند. در این زمینه می‌بینیم یک خودروی کره‌ای ۴سال کار‌کرده نسبت‌به خودروهای صفر تولید داخل ارجحیت دارد. در این شرایط این موضوع باعث تشدید و افزایش قیمت خودروها خواهد شد و به‌واسطه تبدیل شدن خودرو به یک کالا و پریمیوم، رفتار مشتری کاملا متفاوت خواهد بود و تنها گناه او برای پرداخت چنین هزینه‌‌های گزافی این است که خودروی باکیفیت‌تر می‌خواهد پس باید هزینه بیشتری پرداخت کند.
وی می افزاید: زمانی‌که تعرفه ۴۰درصد بود، تعرفه واقعی و افزایش قیمت‌های قانونی که برای یک خودرو باید پرداخت می‌شد، به صددرصد می‌رسید. الان اگر این ۴۰درصد به ۹۵درصد افزایش پیدا کند یعنی به‌صورت خطی افزایش نمی‌یابد. یعنی ۵۵ درصدی که قرار است افزایش پیدا کند، حدود ۷۰درصد در قیمت نهایی تاثیر خواهد گذاشت و باعث می‌شود تعرفه ۴۰درصدی که به ۱۰۰ تبدیل می‌شد، تعرفه ۹۵درصدی تبدیل به ۱۷۰درصد شود که این هزینه بسیاری را به مشتری تحمیل خواهد کرد.
 

قیمت خودرو چقدر گران خواهد شد؟

قیمت خودرو همین طور بالا می رود و هیچ عاملی هم جلودارش نیست. مثلا نیسان ایکس تریل که در بازار تا پیش از این مثل خودروهای کیا هیوندای پرتقاضا نبود با رشدی 50 میلیونی نسبت به ابتدای سال، حدود 280 میلیون تومان خرید و فروش شد. بررسی تاثیرات تغییر و تحول قوانین دولتی بر روی قیمت خودروهای وارداتی حکایت از وزن بالای این عامل در مقایسه با نرخ ارز و اثر تورم در قیمت گذاری خودرو دارد. نگاهی به کارنامه بازار خودروهای وارداتی در فاصله انتهای خرداد 96 تا اواسط آذر 96 خبر از رشد بالای 20 درصدی قیمت خودروهای وارداتی محبوب در مقایسه با دوره قبل از بسته شدن سایت ثبت سفارش دارد.

 البته این تنها نرخ عمومی و کلی افزایش قیمت هاست وگرنه برخی از مدل های محبوب بازار بین 30 تا 40 درصد گران شده اند که به معنی تاثیر 2 تا 4 برابری اثر شوک تعرفه های وارداتی بر قیمت خودروها در مقایسه با میزان افزایش نرخ ارز در 6 ماهه اخیر است. همه این موارد در حالی است که هنوز هم اثر روانی و واقعی این شوک به بازار تخلیه نشده و به نظر می رسد برای خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2000سی سی احتمالا دوباره شاهد افزایش قیمت خواهیم بود چرا که تعرفه های واردات که به تایید 5 عضو اقتصادی دولت رسیده و به زودی برای ابلاغ انتشار می یابد حکایت از رشد شدید محدودیت برای محصولات با حجم موتور بالا دارد.

 

*افزایش قیمت خودرو در بازار

پیش نویس قانون جدید به شرح زیر است. تعرفه خودروهای با حجم موتور 1000 تا 1500 سی سی باافزایشی10 درصدی از 40 درصد به 50 درصد رسیده، تعرفه خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی سی نیز با یک افزایش 55 درصدی از 40 درصد به 95 درصد رسیده ست. این در حالی است که تعرفه خودروهای با حجم موتور 2000 تا 2500 سی سی از 55 درصد به 130 درصد رسیده تا این بخش رکورددار رشد تعرفه به میزان 85 درصد باشد. خبر دیگر اینکه گویا پس از 4 سال دوباره با ورود خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی موافق شده منتهی تعرفه خودروهای با حجم موتور 2500 سی سی به بالا از 55 درصد به 150 درصد که به معنی رشد حدود3برابری محدودیت برای محصولات اینچنینی است.

 

*جدول قیمت خودرو در بازار

در جدولی که فرادید منتشر کرده است سعی شده برمبنای این پیش نویس کلیاتی که قرار است در بازار اتفاق بیفتد را پیش بینی کند. به نظر می رسد بیشترین رشد قیمت برای خودروهای شاسی بلند که مجبور به استفاده از موتورهای حجیم و پرقدرت هستند رقم می خورد در حالی که برندهای دارای موتورهای توربو و کم مصرف مثل رنو، دی اس ، لکسوس و پژو در آینده هم خواهند توانست به لطف ویژگی های فنی حضوری موفق را در بازار تجربه کنند. از این به بعد احتمالا شاهد دگردیسی کلی بازار محصولات وارداتی اقتصادی از لحاظ موتور خواهیم بود و ممکن است موتورهای توربوی کم حجم به شکل وسیعی در بین خودروهای کره ای باب شود.

جرقه گرانی دوباره در بازار خودروهای وارداتی 



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار