کد خبر: ۵۴۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۲
امير هاتفي درخصوص نرخ سفر در سال 97 در گفتگو با «تجارت آنلاین» تاكيد كرد:
گروه راه و مسكن: دولت در لايجه بودجه سال 97 قيمت بنزين و سايرحامل‌هاي انرژي و درآمدهاي حاصل از دريافت ماليات را افزايش داده است، به عبارتي درآمدهاي مالياتي در قانون بودجه امسال 116 هزار و 400 ميليارد تومان بوده است كه در لايحه بودجه سال 97 به 128 هزار و 700 ميليارد تومان رسيده است.
ضرورت معافیت مالیاتی برای صنعت گردشگري

اگر اين ميزان درآمدها در لايحه بودجه سال 97 از سوي نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي مصوب شود، به احتمال زياد شاهد گراني سفرهاي داخلي خواهيم بود كه اين امر با رويكرد اقتصاد مقاومتي و رونق بخش گردشگري كشور مغايرت اساسي دارد.

به عبارت ساده‌تر هرساله افزايش نرخ ماليات و جريمه ديركرد بيمه و عوارض باعث شده است كه نرخ خدمات سفر از جمله قيمت اقامت به ويژه نرخ هتل‌ها افزايش پيدا كند كه اين افزايش قيمت اقامت در هتل‌ها باعث شده است كه استقبال مردم از سفر و همچنين اقامت در هتل‌ها كاهش پيدا كند و چنانچه به سفر روند در خانه‌هاي اجاره‌اي اقامت كنند كه اين امر بسياري از هتل‌هاي كشور را در آستانه ورشكستگي قرار داده است، به گفته بسياري از كارشناسان صنعت گردشگري كشور، هم‌اكنون هتل‌ها با تمام ابزار و امکاناتي كه در اختیار دارند، نمی‌تواند با خانه‌های اجاره‌ای رقابت کنند، زيرا خانه‌های اجاره‌ای نه مالیات می‌دهند و نه مشمول جریمه دیرکرد بیمه و عوارض می‌شوند و نه اداره اماکن به دليل پذیرش مسافران بدون هویت آن‌ها را بازخواست می‌کنند و متاسفانه در آیین‌نامه‌های دولتی هم از این واحدها حمایت می‌شود. این شرایط رقابت ناسالمی را پدید آورده و صنعت هتلداری را كه مي‌تواند اشتغال‌زايي قابل توجهي براي جوانان كشور به همراه داشته باشد در شهرهای کوچک و کم‌مسافر در معرض تهدید قرار داده است.

*سفر در سال 97 گران‌تر مي‌شود

درخصوص تاثير افزايش نرخ ماليات، بنزين و ساير حامل‌هاي انرژي در لايحه بودجه سال 97 بر صنعت گردشگري به ويژه هتلداری كشور، جمشید حمزه‌زاده رییس جامعه هتلداران ایران مي‌گويد: به طورحتم افزایش نرخ‌ها در بخش مالیات‌ها، بنزین و حامل‌های انرژی، نرخ خدمات سفر را افزایش خواهد داد که اين امر باعث می‌شود صنعت گردشگری داخلی متاثر شود و از این جریان آسیب ببیند. شاید مردم مسافرت را حذف نکنند،اما یقینا کیفیت خدمات کاهش پيدا مي‌كند و چادرخوابی و اقامت در خانه‌های اجاره‌ای رواج بیشتری پیدا می‌کند. احتمالا واحدهای خدماتی گردشگری برای اینکه مشتری‌های خود را در سال آینده از دست ندهند و گرفتار افزایش قیمت نامتعارف نشوند، کیفیت خدمات را پایین نگه دارند که با این کار، استاندارد سفرهای داخلی نیز بیشتر از این زیر سوال می‌رود. افزایش نرخی که هتل‌ها در این چند سال داشته‌اند ناشی از تورم و هزینه‌ای تحمیلی بوده است، زيرا حاشیه سود هتل‌ها به دليل افزایش دستمزدها، مالیات‌ها و هزینه‌های جاری به نسبت سال‌های گذشته کمتر شده و هر سال هم کمتر می‌شود. کشورهای موفق در گردشگری براساس برنامه‌ای منسجم همواره با کاهش عوارض و مالیات سعی می‌کنند از صنعت گردشگری حمایت کنند، درحالی‌که هتل‌های ما به دليل انواع مالیات‌ها، عوارض‌ها و جریمه‌ها، هر سال بی‌رمق‌تر می‌شوند و در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند. مالیات‌های سنگینی که به واحدهای اقامتی متحمل شده است بيش از ۳۰ تا ۳۵ درصد نرخ اقامت را گران‌تر کرده است.

* كاهش جذب گردشگر در راستاي دريافت ماليات

درخصوص اين موضوع كه کشورهای موفق در گردشگری براساس برنامه‌ای منسجم همواره با کاهش عوارض و مالیات سعی می‌کنند از صنعت گردشگری حمایت کنند، اما در ايران كاهش دريافت ماليات و عوارض از صنعت گردشگري كشور اتفاق نمي‌افتد، امير هاتفي نايب رييس انجمن دفاتر سفر هوايى گردشگرى و زيارتى استان تهران، در گفت‌وگو با «تجارت» مي‌گويد: معتقدم دولت بايد ترفندي پيدا كرده و ماليات را به روش‌هاي ديگر از صنعت گردشگري كشور دريافت كند، اين شيوه كه در راستاي محاسبه و دريافت ماليات چه ماليات‌هاي ارزش افزوده و چه ماليات تكليفي انجام مي‌شود نه كمكي به بودجه دولت مي‌كند و نه راهكاري براي پيشبرد، رونق و توسعه صنعت گردشگري كشور است. يكي از شعارهاي دولت همواره اين بوده است كه قصد دارد در برنامه‌ريزي‌هاي خود آمار توريست و گردشگر را در كشور افزايش دهد، لذا معتقدم با اين نوع روش دريافت ماليات، آمار توريست روبه تنزل خواهد رفت.

*لزوم دريافت ماليات از مشتقات صنعت گردشگري

هاتفي تصريح مي‌كند: معتقدم دولت بايد صنعت گردشگري را معاف از ماليات كند. منظور از معافيت مالياتي صنعت گردشگري بدين معنا نيست كه سازمان مالياتي كشور از اين صنعت درآمدزايي نداشته باشد، بلكه سازمان مالياتي كشور بايد از مشتقات صنعت گردشگري ماليات دريافت كند. به عنوان مثال وقتي گردشگري به ايران سفر مي‌كند، اين گردشگر از صنايع دستي خريداري كرده و از سرويس‌هاي حمل و نقل و هتل‌هاي كشور استفاده مي‌كند، لذا از مشتقاتي كه از ورود يك گردشگر به كشور حاصل مي‌شود سازمان مالياتي كشور بايد ماليات دريافت كند.

* سفر در سال 97 گران‌تر نمي‌شود

نايب رييس انجمن دفاتر سفر هوايى گردشگرى و زيارتى استان تهران تاكيدمي‌كند: به عنوان مثال از يك شركت مسافرتي داخلي ماليات مستقيم دريافت مي‌شود، لذا بايد ثبت نام اوليه معاف از ماليات شود و سپس از مشتقات بعدي ماليات دريافت كنند. مسئولان بايد هر چه سريعتر برنامه ريزي‌هاي لازم را انجام دهند و راهكار جديدي براي دريافت ماليات از صنعت گردشگري كشور بيانديشند تا هم چرخه اقتصادي صنعت گردشگري كشور بچرخد و هم سازمان مالياتي كشور از اين صنعت ماليات دريافت كند. همچنين معتقدم نرخ سفر در سال 97 افزايش پيدا نخواهد كرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار