کد خبر: ۵۴۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
سالاری در گفتگو با «تجارت آنلاین» از عزم مدیریت شهری برای جذب درآمدهای پایدار خبر داد:
گروه اجتماعی: در روزهایی که اکثر مسئولان و ساکنان پایتخت هنوز درباره زمین لرزه تهران و معضل آلودگی صحبت می‌کنند و نسبت به بحران احتمالی در آینده خبر می‌دهند، سی و دومین جلسه شورای شهر تهران میزبان مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران بود. جلسه‌ای که در آن صحبت‌هایی پیرامون لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای مدیریت شهری با همکاری اتاق بازرگانی مطرح شد.
تکمیل پروژه‌های پایتخت با جذب سرمایه‌گذار
رییس اتاق بازرگانی تهران از اعلام آمادگی برای جذب سرمایه گذار خارجی در راستای تکیمل پروژه‌های پایتخت خبر داد. مسعود خوانساری رییس اتاق بازگانی تهران صبح امروز مهمان شورای شهر تهران بود و گفت: ظرفیت همکاری در حوزه جذب سرمایه گذار خارجی و حل مسئله کودکان کار وجود دارد. وی با بیان اینکه می‌توانیم کار مشترکی در زمینه تکمیل و بهره‌برداری از نمایشگاه شهر آفتاب با مدیریت شهری تهران داشته باشیم، ادامه داد: سالانه نیاز به 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی داریم که با توجه به ظرفیت‌های اتاق بازرگانی و همچنین کمیته سرمایه‌گذاری خارجی می‌توانیم در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی حضور فعالتری با شهرداری تهران داشته باشیم. خوانساری با بیان اینکه می توانیم در جذب سرمایه گذار خارجی به مدیریت شهری کمک کنیم، گفت: ‌بازرگانان اتاق بازرگانی در زمینه مسولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی نقش فعال دارند به گونه‌ای که در زمینه کودکان توافقاتی با کمیته امداد انجام شده که با توجه به ورود مدیریت شهری در این بحث، اتاق بازرگانی ظرفیت آن را دارد که با مدیریت شهری نیز همکاری‌ داشته باشیم.

همچنین یک عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به ظرفیت‌های اتاق بازرگانی برای ارتباط با دولت و کارگروه‌های همکاری‌های بین کشورها بر لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای مدیریت شهری با همکاری اتاق بازرگانی تاکید کرد. به گزارش ایسنا، فراهانی در سی‌ودومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به صحبت‌های رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: می‌توان در مباحث مختلفی همچون حوزه گردشگری از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی استفاده کرد. در ابتدای تشکیل پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، اعلام کردیم که این شورا در راستای دانش پایه و براساس مباحث هوشمندسازی و جهانی کردن شهر تهران حرکت خواهد کرد. لذا برای تحقق این وعده‌ها اتاق بازرگانی با ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند فعالیت‌های خوب و مستمری را انجام دهد. وی افزود: متاسفانه امروز سهم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه مدیریت شهری تقریبا صفر است. حال آنکه پروژه‌های شهری به دلیل محلی بودن و ساختار شهرداری تهران به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی به نوعی پروژه‌های مدیریت شهری را در معرض کمترین ریسک سیاسی قرار می‌دهد، لذا جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاری خارجی دارد. البته در این راستا موانعی وجود دارد که امیدواریم با کمک اتاق بازرگانی و در قالب تشکیل کارگروه مشترک در جهت رفع موانع حرکت کنیم و شاهد جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مدیریت شهری باشیم.

افشین حبیب‌زاده نیز پس از صحبت‌های رییس اتاق بازرگانی تهران درخصوص تغییر کاربری‌های ساختمان‌های مسکونی به تجاری گفت: برابر طرح تفصیلی که بخشی از حقوق شهروندی است این کار امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان به بهانه افزایش درآمد طرح تفصیلی را رعایت نکنیم. وی ادامه داد: اگر چنین اتفاقی در شهر روی دهد و طرح تفصیلی در تهران رعایت نشود به معنای این است که هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند با پرداخت پول ساختمان خود را به تجاری تبدیل کند. حتی در صورت رعایت پهنه در تغییر کاربری باید ضوابط تعیین شده به طور کامل رعایت شود.

شورای شهر دور پنجم در تهران برنامه‌ریزی مشخصی برای جذب سرمایه‌گذاری دارد، این موضوع از همان ابتدا در صحبت‌های مطرح شده از سوی اعضای این شورا مشخص است. محمد سالاری، عضو شورای پنجم در گفتگو با خبرنگار «تجارت» می‌گوید: در حال حاضر مدیریت شهری و دور جدید شورای شهر تمرکز ویژه‌ای بر موضوع اقتصاد شهر دارند. اعضای شورا و مدیران شهرداری در دوره فعلی صحبت‌های مختلفی درباره وضعیت اقتصادی مدیریت شهری پایتخت داشته‌اند. پیش از این کمتر توجهی به موضوع جذب سرمایه‌گذاری در مدیریت شهری پایتخت می‌شد و بیشتر درآمد شهرداری مربوط به حوزه‌های ساخت و ساز بود و تراکم‌فروشی‌های انجام شده موجب اشباع تهران در حوزه‌های درآمدزا شده است.

این عضو شورای شهر پایتخت ادامه داد: از طرف دیگر مجموعه گسترده‌ای از موانع برای ادامه این روش در تهران وجود دارد. همچنین بسیاری از هزینه‌های پایتخت طی تمام این سال‌ها بر دوش شهرداری بوده و با وجود برخی تصدی‌گری‌ها در سطح تهران وجود دارد، اما رویه به این صورت بوده که هزینه‌های آن بدون پرداخت بودجه همچنان بر دوش شهرداری تهران بوده است. علاوه بر این‌ها موضوع حقوق کارمندان و نیروی انسانی مجموعه مدیریت شهری در پایتخت نیز هست که خود هزینه‌های زیادی را به شهرداری تحمیل می‌کند. وی ادامه داد: با وجود این هزینه‌ها جذب سرمایه‌گذاری با همکاری تشکل‌های صنفی و اقتصادی و بخش خصوصی بویژه اتاق بازرگانی می‌تواند از مهمترین اولویت‌های مدیریت شهری در تهران باشد و موجب توسعه پایدار درآمدهای شهرداری باشد.

این عضو شورای شهر در ادامه گفت: پیش از این راحت‌ترین راه برای کسب درآمد در شهرداری تهران از طریق فروش تراکم و مجوز ساخت و ساز صورت می‌گرفت. با این حال بودجه‌های شهر در سال‌های قبل همواره نیاز به متمم پیدا کرده و حتی شهرداری بیشتر از حد مورد نیاز و مورد تصویب شورای شهر به فروش مجوز و تراکم می‌پرداخت. سالاری ادامه داد: در دوره‌های گذشته هیچ کارگروهی برای بررسی و تحقیق و توسعه برای جذب سرمایه‌گذار در مدیریت شهری تهران به فعالیت نمی‌پرداخت و برنامه‌ای برای درآمدزایی و کسب درآمد پایدار در تهران نمی‌شد. وی گفت: شرایط فعلی موقعیت خوبی برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و حتی سرمایه‌گذار خارجی در طرح‌های شهرداری تهران وجود دارد.

سالاری در ادامه درباره محورهای مورد توجه برای جذب سرمایه‌گذار در تهران گفت: به علت اینکه پیش از این کمتر توجهی به موضوع جذب سرمایه‌گذار شده، حوزه‌های زیادی برای این منظور وجود دارد. به‌عنوان مثال حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو یکی از مهمترین بخش‌هایی است که برای حل معضل ترافیک و آلودگی هوا نیازمند جذب سرمایه‌گذار است. این عضو شورای شهر ادامه داد: در حوزه‌های مرتبط با گردشگری نیز تهران پتانسیل‌های خوبی برای جذب سرمایه‌گذار دارد چراکه هم مجموعه‌های طبیعی و هم مکان‌های تاریخی در پایتخت وجود دارد. وی ادامه داد: ما پتانسیل‌های زیادی نیز در حومه تهران داریم که هرچند خارج از هسته مرکزی شهر هستند اما توانایی ایجاد تفرجگاه‌های زیادی را دارد که می‌تواند محلی برای تفریح شهروندان تهران در آخر هفته‌ها باشد. سالاری همچنین تصریح کرد: امکان ساخت مجموعه‌هایی در حوزه‌های آموزش و سلامت و حتی پسماند شهری نیز نیاز زیادی به جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی وجود دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار