کد خبر: ۵۵۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۱
عضو کیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «تجارت آنلاین»:
کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ که از افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین خبر می‌داد، مخالفت کرد.
جلوی افزایش قیمت بنزین می‌ایستیم

گروه انرژی - مجتبی آزادیان: پس از آنکه لایحه بودجه سال آینده تقدیم مجلس شد تبصره‌های ۱۴ و ۱۸ این لایحه که به صورت غیر مستقیم و مستقیم از افزایش قیمت بنزین خبر می‌دادند، دهان به دهان نقل و با اعتراض و مخالفت شدید مردم رو به رو شد.

دولت در لایحه بودجه تاکید کرده مابالتفاوت قیمت حامل‌های انرژی تا سقف ۱۷هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و این میزان به تولید و اشتغال تخصیص خواهد یافت. با وجود اینکه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست فراکسیون نمایندگان ولایی درباره لایحه بودجه ۹۷ اظهار کرده «بضاعت دولت همین اندازه است که در لایحه آورده»، وی در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز اعتقاد داشت که در ماده ۳۱ قانون برنامه ششم افزایش قیمت حامل‌های انرژی تصریح شده است که باید انجام شود، ضمن اینکه درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی هزینه خواهد شد باز هم نمایندگان مردم قانع نشدند و در جریان رسیدگی به بخش‌های مربوط به حوزه انرژی از لایحه بودجه ۹۷، اعضای کمیسیون انرژی مجلس با تبصره مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کرده و رای به حذف آن دادند.

به گفته اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تبصره ۱۸ لایحه بودجه که ناظر به افزایش قیمت حامل‌های انرژی بود، مورد بررسی قرار گرفت و پس از اینکه هر یک از نمایندگان و همچنین نمایندگان دستگاه‌ها ادله خود را بیان کردند، کمیسیون انرژی به حذف تبصره مذکور رای داده و در واقع با این موضوع مخالفت کرد.

در همین زمینه احمد صفری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با روزنامه تجارت اظهار داشت: اکثر اعضای کمیسیون انرژی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل مخالف بودند و معتقد بودند که وقتی قرار است 30 میلیون یارانه‌بگیر حذف شود، دیگر افزایش 50 درصدی قیمت حامل‌های انرژی به هیچ عنوان با هیچ عقل و منطقی جور درنمی‌آید و به همین دلیل تنها اقدامی که کمیسیون می‌توانست در این مورد انجام دهد، مخالفت با تبصره 18 لایحه بودجه 97 بود.

وی بیان کرد: البته تکلیف نهایی قیمت حامل‌های انرژی در جلسه روز شنبه کمیسیون تلفیق و در پی آن رای وکلای ملت در صحن علنی مجلس مشخص خواهد شد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در ادامه در پاسخ به این سوال احتمال رای‌آوری این تبصره و عدم مخالفت در صحن علنی مجلس با افزایش قیمت بنزین و گازوئیل چقدر است، گفت: این به حساسیت نمایندگان مرتبط است، اینکه وکلای ملت چقدر مشکلات مردم را درک می‌کنند و اینکه چقدر دولت را در فشار می‌بینند، اما چیزی که واضح است، اکثریت اعضای کمیسیون انرژی با این افزایش مخالفت شدید داشتند چراکه معتقدند این افزایش به طور قطع موجب تورم شدید شده و موجب افزایش قیمت کالاهای دیگر خواهد شد، چندین باری که این اتفاق در گذشته رخ داده، به خوبی نشان می‌دهد که افزایش قیمت بنزین موجب گرانی کالاهای دیگر خواهد شد و مهار آن قابل کنترل نیست، این افزایش به اقشار کم‌درآمد به شدت آسیب خواهد زد و بهترین راهی که می‌توان از کم‌درآمدها حمایت کرد، جلوگیری از افزایش قیمت بنزین است.

صفری افزود: عدم مخالفت نمایندگان با این موضوع به تبیین درست دولتمردان و قدرت چانه‌زنی آنها برمی‌گردد و اینکه بتوانند ثابت کنند موجب گرانی نخواهد شد و بتوانند وکلای ملت را در این زمینه قانع کنند، امری که تاکنون در حدودا کمتر از سه هفته اخیر رخ نداده و نمایندگان از دلایل و توضیحات دولت قانع نشده‌اند. مگر می‌شود تا دولت فکری به حال افزایش درآمد مردم و نیز بیکاری نکرده، درپی افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی باشد؟

وی ادامه داد: دولت اعلام کرده که 900 هزار شغل ایجاد کرده‌ایم، ابتدا بهتر است با سند و مدرک بیاید ثابت کند مثلا در استان کرمانشاه که رتبه اول بیکاری در سطح کشور را داراست، چند شغل ایجاد کرده است چرا که آمار اشتغالزایی در استان کرمانشاه نه تنها مثبت نبوده، بلکه منفی هم بوده است و نرخ بیکاری نزدیک به 2 برابر میانگین کشوری است، هرگاه دولت اسناد مربوط به اشتغالزایی برای 900 هزار نفر را مورد به مورد توانست ثابت کند، می‌توان به اشتغالزایی دولت از ما بالتفاوت قیمت حامل‌های انرژی تا سقف ۱۷هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان که در تبصره آمده، اعتماد کرد.

صفری همچین با اشاره به اینکه نظر شخصی خودش مخالفت با هر مقدار افزایش قیمت بنزین و گازوئیل است، گفت: با این حال امکان اینکه با این تبصره در صحن علنی مجلس موافقت شود هم وجود دارد.

همچنین اخبار دریافتی از جلسه کمیسیون برنامه و بودجه حاکیست که اعضای این کمیسیون نیز ضمن مخالفت جدی با افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین، از معاون امور بودجه سازمان برنامه و بودجه دعوت کرده‌اند با حضور در این کمیسیون به دلایل دولت برای ارائه لایحه افزایش قیمت را تشریح کرده و به بررسی تبعات تورمی و اجتماعی آن بپردازد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار