کد خبر: ۵۵۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱
نسخه های ساکنان پیاده روهای فردوسی برای گران کردن ارز
دلار در چند روز اخیر نشان داده بود که پتانسیل دوباره افزایش قیمت را داراست و تحولات قیمتی آن نیز این روند را تائید کرد. دلار دولتی در هفته جاری رکورد ۳۶۰۰ تومان را هم شکست و نرخ در بازار نیز در کانال ۴۲۰۰ تومان در نوسان بود
دلار مرز 4300 تومان را می شکند
دلار در چند روز اخیر نشان داده بود که پتانسیل دوباره افزایش قیمت را داراست و تحولات قیمتی آن نیز این روند را تائید کرد. دلار دولتی در هفته جاری رکورد ۳۶۰۰ تومان را هم شکست و نرخ در بازار نیز در کانال ۴۲۰۰ تومان در نوسان بود ولی سرانجام در آخرین روز کاری هفته از این رقم عبور و وارد کانال ۴۳۰۰ تومانی شد.
به گزارش تجارت آنلاین، دلار امروز -پنج شنبه- در بازار آزاد به ۴۲۱۲ تومان رسید. این البته رکورد محسوب نمی‌شود چراکه در هفته‌های اخیر به ۴۲۲۵ تا ۴۲۳۰ تومان هم افزایش قیمت داشت، اما با وجود اینکه حدود ۱۰ روزی بود از التهاب قیمتی آن کاسته و در دامنه ۴۱۶۰ تا ۴۱۹۰  تومان در نوسان بود برای امروز بار دیگر افزایش قیمت داشت و به محدود ۴۳۰۰ وارد شد.
قیمت دلار در بازار آزاد از شهریور ماه امسال رو به افزایش رفت و از حدود ۳۷۳۰ تا ۴۰۰۰ تومان در نیمه مهرماه پیش رفت و در ادامه با توجه به بازه زمانی آبان تا دی ماه که تقاضای فصلی و سایر عوامل محرک برای افزایش قیمت دلار وجود دارد نرخ آن تا ۴۲۰۰ تومان پیش رفت و ماندگار شد.
پیش بینی ولی الله سیف - رئیس کل بانک مرکزی - بر این است تا با کاهش تقاضای فصلی و سایر عوامل موجود این ارز با نرخ تعدیل شده‌ای همراه شود چرا که ۴۲۰۰ تومان برای دلار معقول و قابل تائید نمی‌داند با این حال همانطور که از اظهارات  وی بر می‌آید و البته فعالان بازار ارز نیز بر آن تاکید دارند بعید است دلار به کمتر از ۴۰۰۰ تومان بر گردد.

*مبادله ای هم از ۳۶۰۰ رد شد
 در جریان رشد قیمت دلار در بازار آزاد، مرکز مبادلات ارزی هم کم نگذاشته و این ارز همواره با روندی تند در چند ماه اخیر پیش رفته است. دلار مبادله‌ای که تا سال پیش نوسانی بسیار اندک داشت حدود یکسال و به ویژه در  شش ماه اخیر روند رشد آن تسریع شده است، به گونه‌ای که در یک سال گذشته ۳۶۲ تومان، شش ماه اخیر ۳۶۰ تومان، سه ماه اخیر ۲۲۷ تومان، یک ماه گذشته ۸۳ تومان و در هفته جاری ۲۲ تومان گران شده است. دلار مبادله ای در هفته جاری نرخ ۳۶۰۰ تومان را هم پشت سر گذاشته است. این دلار قرار نیست پایدار باشد و با یکسان سازی نرخ ارز که البته زمانی برای آن تعیین نشده، کاملا حذف و تنها یک نرخ در بازار آزاد باقی خواهد ماند. در همین رابطه از چندی پیش بانک مرکزی با بازنگری در مقررات ارزی دست به حذف تدریجی ارز مبادله ای زده است.

*دلار جهانی اما ارزان شد
بازار اصلی دیگر که تحولات دلار در آن بر بازار ارزی ایران هم بی تاثیر نیست، بازار جهانی است، با این حال جریان ارزی در این بازار نشان از تضعیف دلار در مقابل سایر ارزها دارد.
گزارش بانک مرکزی از این حکایت دارد که انتقاد نمایندگان دموکرات کنگره به تاثیر اندک کاهش مالیات بر اقتصاد آمریکا، کاهش اندک نرخ رشد اقتصادی فصل سوم آمریکا و افزایش موقعیت‌های کسری دلار در دو هفته گذشته سبب تضعیف دلار در مقابل اکثر ارزهای جهان‌روا و نوظهور شد. در مقابل، عوامل تضعیف‌کننده ارزش دلار به تقویت بهای طلا کمک کرده است.
در روزهای اخیر و به خاطر کریسمس و تعطیلی بازارهای خارجی کمی از تب و تاب بازار و تعداد خریداران و معاملات کاسته شده است . به‌طور کلی، خلوت شدن صفوف معامله‌گران فعال در بازارها، دو حالت متفاوت در بازارها ایجاد می‌کند. در حالت اول که روند روز سه‌شنبه به آن شباهت دارد، عدم تغییر نسبت عرضه و تقاضا، بازار را «خطی» می‌کند؛ یعنی روند قیمتی نزدیک به یک محور افقی محدود حرکت می‌کند. در حالت دیگر که دیروز بر بازارها حاکم شده بود، سطح عرضه و تقاضا همخوانی ندارد و سفته‌بازان تکانه‌های موقتی در بازار تولید می‌کنند؛ بنابراین نوسان‌های صعودی و نزولی به‌صورت پیاپی ثبت می‌شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار