کد خبر: ۵۵۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶
لاکچری ها از خیابان های بالای شهر کوچ می کنند
از این پس واردات خودروهایی با ارزش بیش از 40 هزار دلار به ایران ممنوع است. با این اوضاع کدام خودروها دیگر نمی توانند به ایران وارد شوند؟
واردات کدام خودروها به ایران ممنوع شد؟
در روز سه شنبه 5 دی ماه 1396 طی جلسه ای که وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس داشتند تصمیماتی پیرامون خودروهای وارداتی گرفته شد. از جمله این تصمیمات باز شدن سایت ثبت سفارش و تعیین سقف ارزش گمرکی برای خودروهای وارداتی بود. از این پس واردات خودروهایی با ارزش بیش از 40 هزار دلار به ایران ممنوع است. با این اوضاع کدام خودروها دیگر نمی توانند به ایران وارد شوند؟
به گزارش تجارت آنلاین از تابناک ، بسته شدن سایت ثبت سفارش و اوضاع نابسامان قیمت خودروهای خارجی در ماه های اخیر باعث شد تا محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس دور یک میز بنشینند و تصمیماتی را در راستای به سامان کردن این اوضاع بگیرند. در این جلسه که در روز سه شنبه مورخه 5 آذر ماه 1396 برگزار شد، تصمیم گرفته شد که سایت ثبت سفارش بعد از شش ماه بسته بودن باز شود. همچنین برای خودروهای وارداتی نیز سقف ارزش گمرکی در نظر گرفته شد و از این پس خودروهایی که ارزش گمرکی آن ها بیش از 40 هزار دلار است نمی توانند وارد ایران شوند.
حال سئوالی که مطرح می شود این است که با این تصمیم اخیر، کدام خودروهای خارجی دیگر نمی توانند وارد ایران شوند؟
با توجه به قیمت های جهانی خودرو در سال 2017، تمامی خودروهای برند هیوندای (چه مدل های پایه و چه مدل های فول آپشن) می توانند به ایران وارد شوند. در برند کیا تنها مدل موهاوی 4.6 فول آپشن به دلیل آن که قیمتی در حدود 45 هزار دلار دارد نمی تواند به ایران وارد شود و بقیه خودروهای این برند امکان حضور در ایران را دارند. در برند تویوتا این خودروها اجازه ورود به ایران را ندارند: آریون فول آپشن، پرادو (به جز پرادو 3 مدل پایه)، فورچونر فول آپشن، اف جی کروزر و لندکروز. هیچ خودروی از برند لکسوس نمی تواند دیگر وارد ایران شود. از برند ولوو سی 70، وی 40 کراس کانتری، V40 R-Desgin فول آپشن، V40 Se Lux، XC60 Se-Lux فول آپشن و XC60 R-Desgin فول آپشن نمی توانند وارد ایران شوند. از خودروهای بی ام و (BMW) هیچ خودروی نمی تواند وارد ایران شود به جز این موارد: بی ام و 116 پایه، BMW X1 1.8 پایه، BMW X1 2.0 پایه، BMW X1 2.5 پایه. در برند آلفا رومئو جولیتا A/T فول آپشن نمی تواند وارد ایران شود. خودروهای برند میتسوبیشی می توانند بدون مشکل وارد ایران شوند. ورود تمام خودروهای برند مرسدس بنز به ایران ممنوع است به جز توربو B200 پایه، توربو A200 پایه و ویانو پایه. تمامی خودروهای برند سانگ یانگ می توانند بدون مشکل وارد ایران شوند. به دلیل بالا بودن قیمت جهانی خودروهای برند پورشه از ارزش گمرکی تعیین شده، خودروهای این برند دیگر قادر به حضور در ایران نیستند. تمامی خودروهای برند رنو، مزدا، ستروئن، دی اس، هوندا و نیسان قادر به حضور در ایران هستند.
شایان ذکر است که واردات کنندگان عمده برندهای خودرویی در کشور به شرح زیر می باشند: گرامی واردکننده هیوندای وکیا، حدادزاده واردکننده تویوتا، لکسوس و رنو، حقیقت واردکننده بی ام و، دیلمی واردکننده ام جی و آلفارومئو، بهبهانی واردکننده پورشه، فتحی واردکننده مازارتی، جوکار واردکننده نیسان، فضلی واردکننده هوندا و بی ریا واردکننده دی اس و میتسوبیشی.
با توجه به اینکه طبق قوانین جدید تنها از برندهای لکسوس و پورشه هیچ خودرویی نمی تواند وارد ایران شود، می توان گفت تمام این واردکنندگان (به جز بهبهانی که تنها واردات پورشه را در اختیار داشته است) می توانند کار خود را از سر بگیرند. البته نباید از این نکته پراهمیت نیز غافل شویم که اگر به سایت دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان ها به آدرس زیر مراجعه شود:
http://www.gatc.ir/Forms/Controls/RegistryForm/RegistryFormSearch.aspx
و جستجویی پیرامون نمایندگی شرکت های خارجی در ایران صورت گیرد، متوجه خواهید شد که عمده این افراد دارای نمایندگی رسمی از برندهای خودرویی نمی باشند و این یک نوع رانتی است که در اختیار این افراد در داخل کشور قرار گرفته است تا برندهای خودرویی را وارد کشور کنند.
واردات کدام خودروها به ایران ممنوع شد؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار