کد خبر: ۵۵۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳
سیدرضا اکرمی در گفتگو با تجارت: اعتراض های مودبانه حق مردم است؛
تجمعاتی که در برخی شهرها از جمله مشهد،‌ تهران، کاشمر، قوچان، نیشابور، کرمانشاه، رشت و برخی شهرهای دیگر به بهانه گرانی صورت گرفت، بازتابهای زیادی داشت و هر کسی از ظن خود با این اعتراضها برخورد کرد.
گروه سیاسی - کورش شرفشاهی: تجمعاتی که در برخی شهرها از جمله مشهد،‌ تهران، کاشمر، قوچان، نیشابور، کرمانشاه، رشت و برخی شهرهای دیگر به بهانه گرانی صورت گرفت، بازتابهای زیادی داشت و هر کسی از ظن خود با این اعتراضها برخورد کرد. 
عده ای سوار بر حرکتهای خیابانی
دراین رابطه معاون اول رئیس جمهور گفت: کسانی که حرکتهای خیابانی را آغاز می کنند، پایان دهنده ‌آن نخواهند بود و دود اقدامات آنها به چشم خودشان هم می‌رود. اسحاق جهانگیری گفت: شاخص‌های اقتصادی کشور در وضعیت مناسبی است. ولی چند کالا گران شده که دلایل خود را دارد و دولت هم مکلف است قمیت آنها را اصلاح کند.وی افزود: مسائل اقتصادی بهانه برخی مسائل شده است. در پشت پرده مسائل دیگری مطرح است. کسانی که بانی برخی اقدامات علیه دولت شده‌اند، بدانند دود اقدامات آنها به چشم خودشان می‌رود. وقتی حرکت سیاسی در خیابان شروع می شود، دیگران بر آن سوار می شوند و کسانی که آن حرکت را شروع کردند، پایان دهنده آن نیستند. معاون اول دولت با بیان اینکه دولت مکلف است قیمت چند کالا که به دلایلی گران شده را اصلاح کند گفت: انتظار دولت این است که همواره مورد حمایت جریانی باشد که از ابتدا از دولت حمایت کرده است.
 البته معنای حمایت این نیست که گفته شود هر اقدام دولت خوب است. نقد منصفانه و ارائه راهکار به دولت یکی دیگر از انتظارات ما است.معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ضرورت همه جانبه‌گری در مسائل کشور و تلاش برای درک مسائل پیش رو، اظهار کرد: نهادهای مدنی، صنفی و سیاسی و همچنین نخبگان باید تلاش کنند که در تعریف وضعیت موجود کشور و منابع لازم برای حل مشکلات یک اجماع و تفاهم ایجاد شود. همچنین باید میان نقد و تهمت، لجن پراکنی و فحاشی تفکیکی انجام شود. ما به نقد نیازمندیم اما تخریب وتهمت زیان‌بار است. ما امید داریم نخبگان کشور با نقد سیاست‌های دولت و ارائه راهکارهای مناسب به دولت کمک کنند.جهانگیری گفت: ما به امید اجتماعی هم نیازمندیم. من معتقدم در موفقیتهای کشور بیش از آنکه سیاست‌های دولت موثر باشد امید مردم موجب دستیابی به موفقیت شد. ما به تقویت امید اجتماعی ونقش آفرینی بیشتر جوانان، زنان و اقوام و اقلیت‌ها نیازمندیم. این در حالی است که به شدت امید مردم از سوی برخی نشانه گرفته شده است تا در جامعه یأس حاکم شود. همچنین علاوه بر تقویت امید اجتماعی برای خروج از تنگناها به نقش احزاب و رسانه‌های مستقل نیز نیازمندیم.
اعتراض مودبانه باشد
در این رابطه حجت الاسلام سید رضا اکرمی با تاکید بر اینکه بهانه تجمعات اخیر مردم گرانی بوده است گفت: در خصوص این تجمعات باید سه مطلب را جداگانه در نظر بگیریم. اول اینکه بخشی از گرانی ها طبیعی است. 
هنگامی که دستمزدها را بالا می بریم، قیمت حاملهای انرژی افزایش می یابد و برخی کالاها گران می شود، طبیعی است که قیمت کالاهای دیگر را به دنبال خودش بکشد و شاهد افزایش آنها باشیم. این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه گران فروشی طبیعی نیست گفت: بسیاری از گران فروشی ها ناشی از نبود نظارت جدی است. رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با ابراز تاسف از اینکه برخی کالاها و خدمات مانند لبنیات، گوشت، تخم مرغ، حمل و نقل، میوه و... به دلیل ضعف نظارت گران می شود گفت: به عنوان مثال قیمت فروش شیر کیلویی 1400 تومان است اما مشاهده میکنیم که تا 2500 تومان نیز به فروش رفته است.
 وی بحث دیگر را نقدینگی سرگردان در کشور دانست و گفت: متاسفانه نقدینگی سرگردان هزاران تریلیونی در کشور داریم که به جای هدایت در مسیر تولید، در مسیر دلالی به جریان می افتد. اکرمی با ابراز تاسف از اینکه در شرایط کنونی، عده ای از این ضعف ها سوءاستفاده می کنند گفت: اعتراض حق همه مردم است و هیچ کس هم منکر حق اعتراض مردم نیست اما اعتراض آداب خاص خودش را دارد. وی با تاکید بر اینکه گاهی اعتراض ها مودبانه و گاهی بی ادبانه و همراه با توهین است گفت: اینکه عده ای توهین میکنند و حاشیه درست می شود، به هیچ عنوان مطلوب نیست.
 بلکه بهتر آن است معترضان شرایط را در نظر بگیرند و با رعایت ادب اعتراض کنند. رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه اعتراضهای بی ادبانه راه به جایی نمی برد گفت: گمان اینکه این رفتارها جریان سازی باشد نیز وجود دارد. بنابر این مردم معترض از دایره ادب خارج نشوند.  
نباید کارد به استخوان مردم برسد 
اما امام جمعه مشهد اعتراض مردم مشهد به گرانی را برحق دانست و گفت:‌نباید با فراخوان هر فرد یا گروهی به خیابان‌ها بیاییم بلکه باید دقت کنیم. امنیت یک کشور مهم است و مشکلات زندگی ما نباید ابزاری برای پیروزی دشمن باشد.به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد با اشاره به مشکلات اقتصادی‌ و معیشتی‌ای که مردم با آن گرفتار هستند، گفت: مردم حق دارند حل شدن مشکلات معیشتی خود را مطالبه کنند و باید مسوولان نیز برای حل مشکلات آن‌ها از قبیل مسکن و گرانی کار کنند.امام جمعه مشهد ادامه داد: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که کارد به استخوان مردم برسد و برای گفتن مشکلات خود وسط خیابان بیایند. امام جمعه مشهد گفت: مطالبات شما کاملا بر حق بود و اینکه علیه گرانی شعار می‌دادید کار بر حقی بود اما بدانیم که دشمن می‌خواهد به ما ضربه بزند و نباید اجازه بدهیم از این مطالبات سوءاستفاده کنند. اینکه گروهی در تجمع بگویند سوریه را‌‌ رها کن فکری به حال ما کن درست نیست و اینکه از این شعار یک زن روسپی آمریکایی که رهبر منافقان است بیاید و از شما تشکر کند درست نیست و نباید خوراک در اختیار رسانه‌های دشمن قرار بدهیم.
علم‌الهدی خاطرنشان کرد: نباید با فراخوان هر فرد یا گروهی به خیابان‌ها بیاییم بلکه باید دقت کنیم. امنیت یک کشور مهم است و مشکلات زندگی ما نباید ابزاری برای پیروزی دشمن باشد زیرا ما برای حفظ این کشور شهدای بسیاری دادیم و صد‌ها هزار پدر و مادر شهید هم‌اکنون در کشور ما حضور دارند.
اجتماع در کرمانشاه
از سوی دیگر جمعی از مردم کرمانشاه هم‌زمان با فراخوان جریان ضدانقلاب، در میدان آزادی با سر دادن شعارهایی به طرف بلوار شهید بهشتی حرکت کردند و به برخی اموال عمومی خسارت زدند.به گزارش فارس از کرمانشاه، اجتماع جمعی از مردم کرمانشاه هم‌زمان با فراخوان جریان ضدانقلاب، در میدان آزادی و حوالی خیابان مدرس با راهپیمایی و سر دادن شعارهای یا مرگ یا آزادی، اتحاد اتحاد، فکری به حال ما کن فلسطین را رها کن، نیروی انتظامی حمایت حمایت، نترسین نترسین ما همه با هم هستیم، نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، زندانی سیاسی آزاد باید گردد و رضاخان روحت شاد سر دادند و به طرف بلوار شهید بهشتی حرکت کردند.
تعداد از مردم هم بدون حضور در جمع معترضان به نظاره آن‌ها مشغول بودند. 
این افراد که جمعیت آن‌ها حدود ۳۰۰ نفر بود به برخی اموال عمومی خسارت زدند و این تجمع در نهایت با مداخله پلیس پایان یافت.
برچسب ها: تجمعات ، تجارت ، اعتراضات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار