کد خبر: ۵۵۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
آژیر قرمز در تالار شیشه ای به صدا درآمد
نماگرهای بورس تهران در معاملات امروز همزمان با اعتراض‌ به وضع معیشتی و اقتصادی، شاهد قرمزپوش شدن همه نماگرهای خود و افزایش عرضه سهام از سوی معامله‌گران عمدتاً حقیقی بود.
سقوط وحشتناک شاخص در بورس تهران
نماگرهای بورس تهران در معاملات امروز همزمان با اعتراض‌ به وضع معیشتی و اقتصادی، شاهد قرمزپوش شدن همه نماگرهای خود و افزایش عرضه سهام از سوی معامله‌گران عمدتاً حقیقی بود.
به گزارش تجارت آنلاین از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با آغاز معاملات امروز یکشنبه 10 دیماه 96 تا لحظه انتشار این خبر با کاهش ۱۷۷۲ واحدی به رقم ۹۵ هزار و ۴۴۸ واحد رسیده است. شاخص کل هموزن نیز با کاهش 369 واحدی عدد 17 هزار و 292 واحد را تجربه می‌کند. این درحالی است که شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 2016 واحدی عدد 102 هزار و 467 واحد را تجربه می‌کند، همچنین شاخص بازار اول تاکنون با کاهش 1309 واحدی در حالی روی رقم 67 هزار و 706 واحد ایستاده که شاخص بازار دوم با 2712 واحد ریزش به رقم 204 هزار و 483 واحد دست یافته است.
همچنین شاخص کل فرابورس نیز با کاهش 13 واحدی عدد یک هزار و 68 واحد را تجربه می‌کند.
ارزش معاملات بازار سهام تا این لحظه با دست به دست شدن بیش از 959 میلیون سهم در 71 هزار و 601 نوبت دادوستد به بیش از 208 میلیارد  تومان رسیده است.
بر اساس این گزارش عرضه سهام در کلیت معاملات بازار امروز، نه‌تنها در گروه‌های پیشرو ازجمله فولاد مبارکه، ملی مس، گروه مپنا، تاپیکو، گل‌گهر، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پالایشگاه نفت اصفهان بلکه در سایر گروه‌ و نمادهای معاملاتی بازار از جمله در میان شرکت‌های بازار دومی و برخوردار از سهام شناوری پایین نیز هویداست.
عمده عرضه‌های صورت‌گرفته از سوی معامله‌گران حقیقی است که به نظر می‌رسد زیر سایه سنگین هیجان فروش به دنبال ذخیره بازدهی‌های به دست‌آمده در هفته‌های اخیر است. با این همه معامله‌گران عمدتاً‌ حقوقی بازار با اعتقاد به اینکه وضعیت بورس تهران هم‌اکنون در شرایط اصلاح قیمت‌ها قرار گرفته و سایه هیجان فروش به زودی کنار خواهد رفت، از فرصت کنونی استفاده کرده و به دنبال جمع‌آوری سهام در بازار در کف‌ قیمتی هستند.

*واکاوی ریزش شاخص کل بورس
یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید عوامل بنیادی در افزایش قیمت سهم‌ها همچنان به قوت خود باقی است، به طوری که در شرایط عادی امکان دارد این عوامل سبب شود شاخص کل عدد ۱۰۰ هزار واحد را رد کند.
فردین آقابزرگی درباره علل افت یکباره دماسنج بازار سرمایه بعد از چند روز رشد، اظهار کرد: مجموعه عوامل بنیادی که باعث رشد دماسنج بازار سرمایه شده است همچنان به قوت خود باقی هستند، اما در طی یکی دو روز گذشته سرمایه‌گذاران به شدت محتاط‌تر شده‌اند و این موضوع در تصمیم‌گیری آنها درباره خرید و فروش بی‌تاثیر نبوده است.
وی ادامه داد: حذف معاملات در سهم‌های بزرگی مثل فولاد روبه کاهش است و این یعنی عده کمی سعی دارند سهام خود را به فروش برسانند. هرچه نابه‌سامانی‌ها ادامه داشته باشد احساس نگرانی بیشتر می‌شود و سطح قیمت‌ها پایین‌تر می‌آید، ولی با برطرف شدن این موضوعات کماکان اوضاع رو به بهبود است و سود آوری برخی از شرکت‌ها همچون شرکت‌های گروه فلزات اساسی سودآوری بیشتری خواهند داشت.
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این‌که با توجه به عوامل بنیادی فکر می‌کنید شاخص کل بتواند تا آخر سال رقم ۱۰۰ هزار واحدی را رد کند، گفت: به نظر من اگر مسائل حاشیه‌ای را در نظر نگیریم من تا شاخص ۱۰۰ هزار واحدی فاصله آنچنانی نمی‌بینم به طوری که حتی امکان دارد این رقم بالاتر از کانال ۱۰۰ هزار واحدی هم برود.
آقابزرگی افزود: افزایش قیمت ارزها کماکان به همین ترتیب ادامه دارد. ما دیروز شاهد رشد ۵۰ تومانی برخی از ارزها بودیم. این موضوع روی نرخ فروش سهم‌های شرکت‌هایی که مواد اولیه خود را با ارزهای خارجی تهیه می‌کنند تاثیر دارد و با افزایش قیمت ارزها و به بیانی کاهش ارزش پول ملی سودآوری این شرکت‌ها افزایش خواهد یافت و به تبع آن قیمت سهم‌ها بالا می‌رود.
وی اضافه کرد: در بودجه‌ای که دولت برای سال ۱۳۹۷ پیش‌بینی کرده بود قرار بود با افزایش قیمت حامل‌های انرژی بخشی از کسری بودجه پوشش داده شود که با منتفی شدن آن این کسری بودجه روی بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی تاثیر خواهد داشت و بنیه مالی دولت ضعیف‌تر خواهد شد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از طرفی همواره به صورت سنتی قیمت کالاها در شب عید بالا می‌رود و این موضوع باعث ایجاد تورم می‌شود. این تورم می‌تواند در افزایش دماسنج بازار سرمایه اثرگذار باشد.
آقابزرگی افزود: از طرفی معمولا احساس نگرانی از کاهش ارزش پول ملی موجب سرمایه‌ گذاری در بورس می‌شود ضمن این‌که اخبار احتمال وضع مالیات به سود سپرده‌ها نیز می‌تواند به حرکت جریان بازار پول به بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: