کد خبر: ۵۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هشدار داد؛
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: در اصل و به واقع وضع قراردادهای نفتی ما خوب نیست. از یک سو پول و منابع مالی برای انجام کارهای توسعه ای نداریم و از سوی دیگر هم در زمینه ورود سرمایه خارجی دچار مشکل شده ایم.
حال قراردادهای نفتی ایران خوب نیست!
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون وزارت نیرو سازمان دیگری برای انرژی های نو تشکیل داده تا با جدیت وارد عمل شود، ولی طی سال های گذشته عملکرد موفقی نداشته است.
هدایت الله خادمی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در تشریح وضعیت میدان های نفتی کشور، اظهار کرد: توسعه میدان آزادگان طی 21 سال اخیر اسیر قراردادهای نفتی شده است.در ابتدا شرکت اینپکس ژاپن وارد عمل شد اما با ترک آن ها از کار ،چینی ها آمدند که باز با رفتن این گروه ، به فکر توسعه میدان فوق به دست اروپایی ها افتادیم،با این حال انتظارمان راه به جایی نبرده و اکنون نیز به احتمال زیاد برای بازگشت چینی ها التماس می کنیم.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد:هم اکنون شرکت های ایرانی در میدان آزادگان مشغول  اجرای عملیات توسعه ای هستند.اما باید اذعان کرد که در این میدان وضع  خوبی نداشته و عقب مانده ایم.
وی  با بیان اینکه در میدان فروزان  نیز وضعیت خوبی نداریم و عربستان بیشتر از ما در حال برداشت است،گفت: درابتدا میزان برداشت ایران از این  میدان حدود 40 هزار بشکه در روز بود که به مرور زمان و با روندی تنزلی ،به  30 هزار بشکه در روز رسیدیم  .اما اکنون به وضع برداشت قبلی خود(40 هزار بشکه در روز) بازگشته ایم.
خادمی تصریح کرد: این در حالی است که عربستان از میدان فروزان ، بالغ بر 250 هزار بشکه در روز برداشت می کند.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره  وضع برداشت ایران از میدان مشترک پارس جنوبی ،گفت: خوشبختانه هم اکنون در این میدان وضع خوبی داریم و میزان تولیدمان با قطر برابر شده است ،حتی اعلام می شود که در برخی موارد بیشتر از قطر در حال برداشت هستیم.
وی افزود:باید به این مسأله توجه داشت که قطر خیلی پیش تر از ایران شروع به برداشت از میدان پارس جنوبی کرده است. به عبارتی قطر پیک برداشت و تولید خود را گذرانده و اکنون در سرازیری افتاده است.
خادمی بیان کرد: امیدواریم عملیات توسعه ای فاز 11 پارس جنوبی به عنوان مرزی ترین فاز ایران،هرچه زودتر کارش را آغاز کند.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در تشریح وضع میدان های جنوبی کشور نیز گفت:در میدان های نفتی  جنوب  کشور، مانند آزادگان و یاران ؛شرکت های ایرانی ،در حال اجرای عملیات توسعه ای  به شکل مناسبی هستند.در این میدان ها بخشی از توسعه صورت گرفته و وضعیت بدی نداریم ولی نسبت به کشورهای همسایه  عقب هستیم.

*صنعت نفت تشنه سرمایه داخلی و خارجی است
وی نبود منابع مالی را مهمترین عامل تاخیر در توسعه میدان های نفتی مشترک دانسته و تشریح کرد:منتظر ورود سرمایه خارجی به کشور  بوده و از منابع داخلی برای تامین نیاز بهره نگرفتیم ؛چرا که فکر می کردیم خارجی ها قطع به یقین برای سرمایه گذاری در  میدان های نفتی وارد عمل خواهند شد .اما تاکنون این انتظار به شکل قابل توجه ای به ثمر ننشسته است.
خادمی با اشاره به نیاز 200 میلیارد دلاری صنعت نفت در برنامه ششم  توسعه، افزود: بخش عمده ای از این نیاز مدون شده باید از  منابع داخلی و بخش دیگر نیز از طریق سرمایه  خارجی تأمین شود.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی در همه کشورها  یکی از راه های تأمین منابع مالی به شمار می رود، بیان کرد:باید این موضوع را پذیرفت که به علت وضعیت سیاسی کشورمان  ،صاحبان سرمایه  و تکنولوژی جهان  مخالف ما بوده و می خواهند زمانی  داده های خود را در اختیار ما قرار دهند که اقتصاد ما ته گرفته باشد.
وی افزود:اکنون با شرایط فوق ،دچار تناقص شده ایم ،چرا که خارجی ها می خواهند زمانی بیایند که ما در این مباحث کوتاه بیاییم در حالیکه ما به دنبال حفظ  استقلال و حاکمیت بر منابع خود هستیم.
خادمی گفت: بعد از برجام شرکت های خارجی بسیاری  برای سرمایه گذاری در  ایران اعلام آمادگی کرده اند که قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با توتال فرانسه  نتیجه آن است.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بعد از انعقاد قرارداد با توتال ، اتفاق خاصی در فاز 11 پارس جنوبی نیافتاده است،اضافه کرد: همه این مسائل در شرایطی پیش آمده که به نظر می رسد وزارت نفت مذاکرات خوبی انجام داده است.
خادمی افزود: امیدواریم وزارت نفت در این زمینه کار جهادی انجام دهد،یعنی در صورت تحقق نیافتن سرمایه گذاری خارجی از داخل کشور کمک بگیرد،چرا که وزارت نفت  به هنگام ،اقدام برای توسعه میدان های نفتی نیازمند اجاره دستگاه حفاری، خرید کالا، خرید تجهیزات درون چاهی و سرچاهی  و ... است.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره اهمیت ورود سرمایه خارجی و داخلی  به صنعت نفت کشور گفت:بودجه وزارت نفت ، 14.5 درصد است که تنها کفاف  هزینه های جاری این وزارت خانه را می دهد.

* قراردادهای نفتی مدیون دیپلماسی سیاسی هستند
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: بعید می دانم وزارت امور خارجه در امضای قراردادها و تفاهم نامه ها حضور داشته باشد. نقش دستگاه دیپلماسی تنها همان گفت وگو هایی بوده، که براساس آنها فضا  برای ورود شرکت های سرمایه گذار خارجی  محیا شده است.
وی ادامه داد:بهبود فضای سیاسی باعث علاقمندی توتال برای ورود به کشور به منظور سرمایه گذاری در فاز 11 پارس جنوبی شده است.البته امیداوریم حضورش در ایران ادامه دار باشد.با این حال تجربه تلخ به جای مانده از این شرکت و تهدیدهای مکرر آمریکا، نگرانی هایی را مبنی بر ترک دوباره توتال به وجود آورده است . چرا که این شرکت سال ها قبل، بر اثر فشار تحریم های بین المللی به ترک  قرارداد منعقد شده خود  با ایران اقدام کرده و با قطری ها در آن سوی میدان  مشترک شروع به اجرای عملیات توسعه ای کرد.
خادمی افزود: همچنین توتال اقدام به خرید سهام شرکتی(مرسک) کرده که خواهان سرمایه گذاری در ایران بوده است. همه اینها نشان می دهد که شاید توتال قصد ایجاد  مشکل برای ایران  را داشته تا  تمامیت خود را به رخ بکشد.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: اکنون هم معلوم نیست که می ماند یا می رود. وزیر نفت می گوید توتال کارش را شروع کرده ولی از نظر ما این موضوع مشخص و هویدا نیست.همچنین  در صورت ترک قرارداد هیچ  پنالتی و جریمه ای برای او دیده نشده است.
خادمی بیان کرد: بالاخره وزارت نفت باید تلاش کند تا با گردآوری منابع از طریق اوراق مشارکت و صندوق توسعه ملی همگام  و موازی با ورود سرمایه خارجی به توسعه میدان های مرزی و مشترک اقدام کند.

* احیای ظرفیت مغفول  مانده بانکرینگ ایران در قشم
وی بیان کرد: در زمینه بانکرینگ کار خاصی انجام نداده ایم و کشورهای حوزه خلیج فارس در این زمینه بسیار موفق بوده اند.به عبارتی تاکنون ایران در حوزه بانکرینگ بازار قابل توجهی نداشته است.اما به تازگی مقرر شده تا در قشم زیرساخت های لازم برای این فعالیت مهیا شود.اکنون اطلاعات دقیق و جزئی تری از روند این برنامه در دست ندارم.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ایران دارای ظرفیت بانکرینگ بوده و این فعالیت یک کار تجاری بزرگ است ،افزود:با انجام بانکرینگ ضمن  ارز آوری ، با تولید ثروت روبرو خواهیم شد . این موضوع زنجیره ای از اقتصاد نفت و گاز است و در نهایت باید در زمینه آن فعالیت هایی داشته باشیم.
وی ادامه داد: متأسفانه سوخت ایران به فجیره رفته و در آنجا به علت وجود تأسیسات و امکانات، بانکرینگ می شود .همانند زعفرانی که  به علت ناتوانی ما در بسته بندی ، کشورهای وارد کننده ای چون امارات و اسپانیا ، به بسته بندی و فروش آن اقدام  کرده و برای خود ارزش افزوده ایجاد می کنند.

* غفلت از انرژی خورشید و باد/خام فروشی گریبان گیر کشور شده است
خادمی گفت:ذخایر هیدروکربنی ما به این زودی تمام نخواهند شد،اما استفاده نادرست و خام فروشی آنها همچون معضلی گریبان گیر کشور شده است.اگرچه فروش بخشی از این منابع به صورت خام درست است ،ولی افزایش تولید  و تبدیل  بخش اعظمی از آن به محصولاتی با ارزش افزوده کار قابل توجه و مهمی به شمار می رود که در تحقق آن موفق نبوده ایم.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه حرکت به سمت انرژی های نو ،آینده بسیار خوبی دارد ،افزود:در این زمینه نیز موفق نبوده ایم .با اینکه به طور تقریبی همه کشورهای جهان سراغ انرژی های نو رفته اند اما در ایران با وجود تحرکی کوچک ،ادامه فعالیت متوقف شده و اکنون در خاموشی به سر می بریم.
وی ادامه داد:در برهه ای از زمان، شرکت سانا به عنوان زیر مجموعه وزارت نیرو ، در زمینه " زمین گرمایی" اقداماتی داشت. در این خصوص چندین چاه در سبلان  حفر شده و در نهایت موضوع بدون پیگیری باقی ماند.
خادمی بیان کرد: اکنون نیز وزارت نیرو سازمان دیگری برای انرژی های نو تشکیل داده تا با جدیت وارد عمل شود، ولی ظرف سال های گذشته عملکرد موفقی نداشته است.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: با اینکه دارای بیشترین و بهترین انرژی خورشیدی در بسیاری از روزهای سال هستیم ولی تاکنون برای استفاده بهینه از این ظرفیت خدادای کار خاصی نکرده ایم. علاوه بر این در زمینه انرژی بادی هم موفق نبوده ایم.
وی افزود: همیشه ساده ترین راه را انتخاب کرده و به فروش منابع در دسترس هیدروکربنی اقدام کرده ایم.به عبارتی از انجام کاری که نیاز به زحمت ، تلاش و فکر بیشتری دارد  سر باز زده ایم.
خادمی با اشاره به استراتژیک بودن انرژی های نو ، در تشریح هزینه تولید آن ها ،گفت: هزینه تولید برخی از انرژی های  نو ارزان تمام می شود و بخشی از آن  ها هم بسیار گران هستند، اما باید و به طور حتم  به استفاده از آنها روی بیاوریم که این موضوع نیازمند  اقدامی اساسی و استراتژیک است.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید برلزوم متنوع بودن سبد محصولات انرژی  تصریح کرد:نباید بیش از این  از امکانات ، خورشید وبادی که همه در حال استفاده از آنها هستند،غافل بمانیم .
وی گفت: می توانیم انرژی خورشید را تبدیل به انرژی قابل استفاده در روستاها، شهرها و ... کنیم همانطور که اکثر کشورها این کار را انجام می دهند.
خادمی با بیان اینکه ظرفیت این موضوع در کشور وجود دارد افزود: امکان سرویس دهی خدمات با انرژی خورشیدی در اکثر روستاها وجود دارد ولی به شکل سامان یافته و انحصاری این کار را انجام نداده ایم.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: متأسفانه کارها را فصلی انجام داده و آن ها را فراموش می کنیم.

*برای توسعه CNG قیمت ها شکسته خواهد شد
وی با بیان اینکه در بحث بنزین و جایگاه های سوخت مربوط به آن مشکلی وجود ندارد،افزود:در بخش مربوط به CNG، اگر چه در شروع فعالیت از پیشرفت خوبی برخوردار بوده ایم، اما بعد از سیر روند نزولی آن، اکنون  با توقف رشدش روبرو شده ایم.
خادمی ادامه داد: بعد از توقف رشد CNG، افراد برای بهره مندی از این سوخت باید در صف های طویل منتظر می ماندند، همین مسأله عاملی  برای بی انگیزه گی در استفاده از این سوخت شد.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: اختلاف نرخ بنزین و CNG دومین عامل بی انگیزه گی در تشویق مردم برای استفاده از این سوخت به شمار می آید.بنابراین باید اذعان کرد که این دو عامل باعث بازماندن  صنعت CNG از رشد هستند.
 خادمی بیان کرد: مذاکراتی برای تجدید نظر و کاهش قیمت CNG انجام شده ولی به نتیجه نرسیده ایم.
وی تأکید کرد: برای توسعه CNG، باید قیمت به گونه ای تعیین شود که علاوه بر ایجاد انگیزه برای مردم ،آنها را را از رفتن به سمت جایگاه های بنزین بازدارد.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: علاوه بر این CNG انرژی پاکی است که آلودگی کمتری دارد و عقل حکم می کند که برای توسعه به کاهش قیمت های آن بپردازیم.
وی با بیان اینکه  براساس معیار جهانی، قیمت CNG(سی ان جی) ،20 درصد قیمت بنزین است افزود: با تحقق و اجرای این فرمول قیمت هر متر مکعب CNG تقریبا 200 تومان خواهد بود.
خادمی در تشریح دیگر دلایل مشکل ساز موجود در توسعه این صنعت گفت: توسعه و راه اندازی جایگاه های CNG در همه جا ساده نیست .این موضوع حتی مشمول بنزین هم می شود. برای مثال در شمال تهران که قیمت زمین بالاست ،احداث جایگاهی به منظور ایجاد چنین صنعتی سخت خواهد بود.بنابراین معتقدم باید به فکر توسعه این صنعت در شهرستان ها باشیم. چرا که فضا برای توسعه در این مناطق به نسبت شهرهایی که زمین برای ایجاد زیرساخت ها گران و غیر اقتصادی  ،بهتر و راحت تر است.
 نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره تولید خودرو با پایه گاز سوز  از ابتدا  گفت: شاید ناتوانی در این  موضوع  دلیل دیگری در توسعه نیافتن صنعت CNG به شمارآید.اگر چه ممکن است، ورود خودرویی که پایه اش تنها CNG بوده  و سوخت دیگری استفاده  نمی کند در عمل مشکل ساز باشد ولی قطع به یقین با توسعه زیر ساخت ها ، مسأله مرتفع خواهد شد.
وی ادامه داد:با تولید خودرو با پایه گازسوز از ابتدا، در زمان احتراق  شاهد  فرسودگی قطعات داخلی همچون رینگ، پیستون و ... نخواهیم بود و همین باعث خواهد شد  که  موتور خودرو  به تعمیرات اساسی زودتر از موعد مقرر نیازمند نبوده  و با کاهش راندمان خداحافظی کند.
 
*انزوای نفتی عربستان در سایه تحولات سیاسی داخلی
خادمی گفت: از آن جایی که عربستان بالغ بر 10 میلیون لیتر نفت در روز تولید می کند، بنابراین کنار گذاشتن آن از بازار جهانی کار بسیار سخت و ناشدنی است.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد:اما عربستان به علت تحولات داخلی، آینده  مشخصی از نظر سیاسی نداشته و با بحران مواجه خواهد شد.چراکه رهبران سیاسی این کشور صحبت هایی کرده و دست به  اقداماتی می زنند که قطع به یقین این کشور را از امنیت ساقط خواهد کرد. در نهایت مهمترین بخش این کشور و تنها منبع درآمد و کالای صادراتی آن یعنی تولید نفت  دچار مشکل می شود. از این رو کشورها باید به فکر تأمین نفت مورد نیاز خود از دیگران باشند.
خادمی تصریح کرد: معتقدم کشورهای تولیدکننده نفت می توانند با اجماع نظری مبنی بر افزایش مقداری تولید ، بخشی از تولید متوقف شده عربستان را جبران کنند.این در حالی است که به هیچ وجه  نخواهند توانست  جایگزین عربستان  شوند.

*بازگشت روبه رشد و سریع قاچاق بنزین با شیبی  ملایم

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: سال ها قبل با ایجاد زیرساخت ها، دو نرخی شدن و طراحی کارت سوخت میزان مصرف داخلی بنزین شفاف و معضل  قاچاق بنزین برطرف شد.
وی افزود: در زمانی که با افزایش قاچاق بنزین روبرو بودیم، میزان مصرف داخلی غیر واقعی بوده و شامل میزان بنزین قاچاق شده و مصرف شده از داخل بود؛ که با طراحی و ایجاد زیر ساخت ها، قاچاق کمتر و  به مقداری  بسیار کمی رسید. بعد از این اقدامات  مصرف داخلی و واقعی از روند کاهشی خبر داد.
خادمی اضافه کرد:همچنین در آن زمان با افزایش تولید خودرو ، شدت افزایش مصرف رویت نشد و میزان واردات هم کاهش پیدا کرد.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه هم اکنون روزانه 12 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شود، گفت: اگر  اقدامات مذکور صورت نمی گرفت اکنون باید به واردات  بیش از 40 میلیون لیتر بنزین مبادرت می ورزیدیم، چرا که با تداوم  قاچاق سوخت روبه رو بودیم.
وی بیان کرد: در بخش گازوئیل نیز با راه اندازی سیستمی به نام پیمایش مقدار قاچاق کاهش یافته و می توان گفت در این زمینه نیز موفق بوده ایم.
خادمی با بیان اینکه در زمینه کنترل قاچاق بنزین و گازوئیل خوب عمل کرده ایم ،افزود: رها کردن استفاده از کارت سوخت و مسأله دو نرخی بودن قیمت ،نشان از بازگشت روبه رشد و سریع قاچاق بنزین با شیبی  ملایم  دارد . امیدوارم مسئولان فکر چاره ای بیاندیشند.

*پالایشگاه ستاره خلیج فارس بنزین یورو 4 تولید نمی کند
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگرچه چندی پیش افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس اعلام شد ولی افتتاح آن به معنای واقعی صورت نپذیرفت چرا که تنها یک بخش از یک  فاز این پالایشگاه ،آنهم به طور تقریبی تکمیل شده بود.
وی با بیان اینکه هر فاز پالایشگاه خلیج فارس شامل سه بخش است و تنها یک بخش از  سه بخش فاز اول تکمیل و افتتاح شده ،گفت: اکنون تنها یک بخش از فاز اول در حال تولید است و چون به طور کامل تکمیل نشده نمی توانیم بگوییم بنزین یورو 4 تولید می کند.
خادمی گفت: با تکمیل فازهای پالایشگاه پارس جنوبی دیگر نیازی به واردات بنزین نخواهیم داشت.

*گردوغبار خوزستان باسرعت در حال پیشروی به سمت تهران است
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: گرد و غبار خوزستان مصیبتی است که نه تنها گریبان گیر مردم این منطقه بلکه کشور هم شده است چرا که ضرر ناشی از آن متحمل تمام کشور خواهد شد .اکنون کارکنان خوزستان نمی توانند بعد از ساعت 12 ظهر  کار کنند و  حداکثر دید در این منطقه به 100  متر می رسد.
وی ادامه داد: نوع باران خوزستان اسیدی بوده و به هنگان بارش مردم بسیاری را راهی بیمارستان می کند. اکنون ده ها و صدها  نوع بیماری در آنجا شایع شده است.
خادمی در تشریح دلایل وقوع گرد و غبار گفت: منشأ خارجی یکی از دلایل وقوع گرد و غبار خوزستان است اما  کشورهای همسایه دخیل در این امر از جمله عراق ،در شرایطی نیستند که کمک کنند.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد:کانون های داخلی به عنوان دومین دلیل در پیدایش ریزگردها به نسبت قبل توسعه پیدا کرده اند.اگر منشأ  داخلی ساماندهی شود، به احتمال زیاد دیگر مشکلی نخواهیم داشت.
وی افزود: تبدیل خاک به بیابان، از بین رفتن بوته ها و درختان نخل، کمبود آب و از بین رفتن کشاورزی و محیط سرسبز ناشی از آن در تشدید وقوع ریزگردها بی تأثیر نیستند.
خادمی گفت: علاوه براین  شوری آب ناشی از احداث سد گتوند که اکنون به کوی نمک تبدیل شده،موجب مرگ زمین های مردم به ویژه خاک کشاورزی شده است.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: از سوی دیگر با بستن حقابه خوزستان ،خشکی؛ تالاب شادگان، هورالعظیم، میانگران و بندان ایذه را در وضعیتی فراهم کرده اند که  کارون از کنار آن ها می گذرد .
وی بیان کرد: خشکی تالاب میانگران و بندان به علت قرارگیری در میانه  شهر ایذه ،مردم این منطقه را با چالش هایی روبرو کرده است.
خادمی با بیان اینکه نمناک نبودن خاک ،باعث بروز ریزگرد می شود،افزود:خاک مستعد با حرکت باد در هوا معلق شده و به نقاط مختلف منتقل می شود،بدین ترتیب به عنوان عامل  ایجاد ده ها و صد ها نوع بیماری، از طریق استنشاق وارد بدن مردم می شود.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه همه خاک خوزستان  آلوده به مواد نفتی است ،گفت:عملیات حفاری در میدان های آزادگان، یاران، یادآوران و مارون موجب رها شدن کنده هایی با صد ها نوع مواد شیمیایی در خاک می شود.بنابراین چیزی که مردم خوزستان استنشاق می کنند مواد سمی است.
خادمی ادامه داد: دولت خوشبختانه در این زمینه مصوبه ای دارد. وزیر جهاد کشاورزی و چندی دیگر از وزرای کشور برای مدتی به خوزستان آمده و در این باره تصمیماتی اتخاذ کردند.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: اکنون پیمانکاران در حال بوته کاری هستند ولی روند گسترش بیابان با روند پیشرفت بوته کاری همخوانی ندارد چرا که روند بیابانی شدن در خوزستان بسیار سریع تر از روند بوته کاری پیش می رود.
وی بیان کرد: اگر چه اقدامات خوبی انجام شده ولی کافی نیست چرا که این موضوع باید با سرعت بیشتری توسعه یابد تا در چند سال آینده وضع بهتری داشته باشیم.
خادمی با بیان اینکه ابتدا تنها جنوب غربی کشور درگیر ریزگردها بود، گفت: اکنون ریزگردها  با پیشروی قابل توجهی به مناطقی از مرکز خوزستان، اهواز، هندیجان، آقاجاری، رامهرمز و ... رسیده است، بنابراین اگر با همین سرعت پیش رود و به شمال شرق خوزستان برسد ریزگردها به راحتی به تهران خواهند رسید.

*حال  قراردادهای نفتی ایران خوب نیست

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: در اصل و به واقع وضع قراردادهای نفتی ما خوب نیست البته باید گفت که وضعیت کشور ما هم مناسب نیست چرا که از یک سو پول و منابع مالی برای انجام کارهای توسعه ای نداریم و از سوی دیگر هم در زمینه ورود سرمایه خارجی دچار مشکل شده ایم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در قرارداد منعقد شده با توتال  ،شرایطی بسیار عالی برای او در نظر گرفته شده است.بطوریکه همه بر آن نقد دارند  وایراداتی  چون طولانی مدت بودن، دیده نشدن تحریم ها و در نظر نگرفتن هیچ جریمه ای در صورت ترک کار برای این شرکت فرانسوی مطرح  است.با این حال ماندن یا رفتن او معلوم نیست و این موضوع نگرانی همه را برانگیخته است.
خادمی ادامه داد: به وزیر نفت گفتم که بگویید به علت شرایط کشور، نبود منابع مالی داخلی و بی انگیزه گی سرمایه  داران خارجی  برای ورود به ایران ،مجبور به  انعقاد قراردادی با این شرایط با توتال شده ایم.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید براینکه تاکنون تنها موفق به انعقاد یک قرارداد شده ایم  و آن هم مربوط به  توسعه فاز  11 پارس جنوبی با توتال است،افزود: با تمامی نقد هایی که داریم ، کمک خواهیم کرد تا عملیات توسعه  شروع شود. البته تفاهم نامه هایی وجود دارد ولی نتیجه ای از آن ها حاصل نشده است  چراکه باید تبدیل به قرارداد شوند.
وی در پایان گفت: اینکه بگوییم تقصیر وزارت نفت است درست نیست چرا که طرف مقابل هم باید متقاضی ورود به ایران برای سرمایه گذاری باشد.بنابراین معتقدم اگر ما کار را با تأمین منابع داخلی خود هر چند اندک شروع کنیم آن ها هم رغبت بیشتری نشان داده و ورود پیدا خواهند کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار