کد خبر: ۵۵۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳
عظیم ثابت در گفتگو با «تجارت»:
معامله‌گران بورس تهران دیروز نیز در حالی نظاره‌گر افت دسته‌جمعی نماگرهای منتخب بورس تهران بودند که با وجود هیجان‌زدگی معامله‌گران اغلب حقیقی برای واگذاری سهام شاهد حمایت حقوقی‌ها برای مقاومت در برابر افت بیشتر شاخص‌ها بودند.

گروه بورس - مجتبی آزادیان: معامله‌گران بورس تهران دیروز نیز در حالی نظاره‌گر افت دسته‌جمعی نماگرهای منتخب بورس تهران بودند که با وجود هیجان‌زدگی معامله‌گران اغلب حقیقی برای واگذاری سهام شاهد حمایت حقوقی‌ها برای مقاومت در برابر افت بیشتر شاخص‌ها بودند.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات دیروز یکشنبه 10 دی ماه 96 با کاهش 1649 واحدی روی رقم 95 هزار و 561 واحد ایستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 441 واحدی عدد 17 هزار و 220 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 1970 واحد به رقم 102 هزار و 513 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 1251 واحدی به رقم 67 هزار و 764 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 3090واحدی عدد 204 هزار و 105 واحد را به نمایش گذاشت. دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش 35 واحدی روی رقم یک هزار و 33 واحد ایستاد.

بر اساس این گزارش دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت فولاد مبارکه با 106واحد، گروه مپنا با 96 واحد و تاپیکو با 77 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پتروشیمی پردیس با 15 واحد، بانک سینا با 11واحد و پتروشیمی فجر با 3 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی بیش از 472 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 901 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 126 هزار و 943 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی سبحان آنکولوژی، فرآورده‌های نسوز پارس، بانک کارآفرین، اوراق مرابحه واسط مالی بهمن یکم در نماد صشرق، داروسازی تولیددارو، صنعتی بهپاک، حق تقدم استفاده نشده بیمه اتکای امین، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه تعاون ون سرمایه‌گذاری بوعلی، متوقف شدند.

دیروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، کمتر از 102 میلیون سهم گروه دارویی برکت به ارزش 15.5 میلیارد تومان کد به کد شد. در توسعه معادن و فلزات کمتر از 83 میلیون سهم به ارزش بیش از 14.5 میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی از سوی سهامدار عمده همراه بود.

همچنین 29.5 میلیون سهم سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی به ارزش بیش از 5.5 میلیون تومان میان سهامداران عمده این سهم با معاملات انتقالی روبه‌رو شد. در تاپیکو نیز 7 میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت، همچنین در نفت سپاهان نیز کمتر از 6.5 میلیون سهم به ارزش بیش از 8.5 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده تجمیع شد.

در همین زمینه عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت در خصوص پیش بینی خود از بازار سرمایه گفت: بورس در سال 96 بازدهی مناسبی در حدود 27 درصد داشته است و واکنش‌های مثبتی نسبت به اتفاقات و رویدادهای مهم داشته است. همین که نقدینگی از بازار پولی و بانکی به بازارهای موازی مانند بازار سرمایه حرکت کرده، بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: این بازدهی مساوی با مجموع بازدهی دو سال پیش یعنی سال 1394 است و نشان می‌دهد رشد بازار سرمایه ارتباط زیادی به هیجانات آنی ندارد چیزی که در تصور عموم پیش‌بینی می‌شود. اگر توجه داشته باشیم بورس در سال‌های گذشته رشد و افت هیجانی و در کوتاه مدت داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه تغییر جهت حرکت نقدینگی از بازار پول به بازارهای سرمایه، منتشر شدن شایعات مربوط به اخذ مالیات از سپرده های بانکی که به خروج نقدینگی از بانک ها سرعت بخشید، رشد نرخ ارزهای بین المللی و پایداری و رشد نرخ های جهانی نفت و فلزات اساسی و نیز کاهش ریسک های سیستماتیک سیاسی خارجی از دلایل اصلی رشد بورس در سال 1396 است.

وی گفت: بورس تهران با تفکر عرضه‌کنندگان سهام بر تقاضا روبه‌رو شد و حتی حقوقی ها نتوانستند جلوی این عرضه را بگیرند. اما از طرفی دوباره قیمت سهام بورسی برای خریداران جذاب‌ شده و این موجب شده است که از فرصت کنونی استفاده کنند و سهام مناسب را جمع کنند. اما به طور کلی برای اتفاقات امروز نمی‌توان از موضوع تصمیمات هیجانی به خصوص حقیقی‌ها به سادگی گذر کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار